الجزایر سفیر خود را از اسپانیا فراخواند

​الجزایر در واکنش به موضعگیری دولت اسپانیا در قبال مسأله صحرای غربی، سفیر خود را از مادرید فراخواند.

الجزایر سفیر خود را از اسپانیا فراخواند
کد خبر: 544139
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۹ ۱۴:۱۲:۰۴

وزارت خارجه الجزایر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، مقامات این کشور به شدت از اظهارات اخیر مقامات عالی اسپانیا و تغییر موضع ناگهانی در خصوص مسأله صحرای غربی، متعجب شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، در بیانیه مذکور همچنین آمده است، به همین منظور الجزایر تصمیم گرفته است که سعید موسی، سفیر خود در اسپانیا را به منظور مشورت، فرا بخواند.

در همین راستا، جبهه پولیساریو نیز با انتشار بیانیه‌ای، ضمن ابراز تعجب نسبت به موضع دولت اسپانیا اعلام کرد که این موضع، با قوانین بین‌المللی در تضاد است. در این بیانیه همچنین آمده است، سازمان ملل، اتحادیه اروپا، دادگاه عدالت بین‌المللی، دادگاه عدالت اروپایی و تمامی نهادهای بین‌المللی و قاره‌ای حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت نمی‌شناسند.

اسپانیا روز جمعه به صورت علنی، از موضع این کشور در قبال صحرای غربی حمایت کرد؛ این در حالی است که اسپانیا در گذشته موضع بی‌طرفانه‌ای در قبال این موضوع داشت.

صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مراکش که جبهه آزادی‌بخش پولیساریو و پادشاهی مراکش بر سر کنترل آن مناقشه دارند.

مراکش که کنترل نزدیک به ۸۰ درصد از اراضی این صحرا را در دست دارد، پیشنهاد داده تحت حاکمیت ملی خود حاکمیت خودمختاری را به این منطقه بدهد اما جبهه پولیساریو خواهان برگزاری همه‌پرسی برای تعیین سرنوشت این منطقه با نظارت سازمان ملل است.

از سوی دیگر سازمان ملل از مراکش، جبهه پولیساریو، الجزایر و موریتانی خواسته مذاکرات را با هدف دستیابی به راه‌حلی عادلانه، دائمی و مورد قبول دو طرف، بدون پیش‌شرط و با حسن نیت از سر بگیرند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها