کد خبر: 543482
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۵ ۰۹:۰۰:۳۲
| |

ادعای مسکو درباره دریافت تضمین کتبی از واشنگتن/مذاکرات از سرگرفته می‌شود؟

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته در مسکو با همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

ادعای مسکو درباره دریافت تضمین کتبی از واشنگتن/مذاکرات از سرگرفته می‌شود؟
کد خبر: 543482
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۵ ۰۹:۰۰:۳۲

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته در مسکو با همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار بعد از ۱۰ روز سردرگمی در خصوص درخواست‌های روسیه برای دریافت تضمین‌های کتبی از ایالات متحده امریکا برای معافیت مسکو از تحریم‌های جدید غرب برای مراودات با ایران، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که از ایالات متحده تضمین‌های کتبی دریافت کرده است که همکاری‌های تهران و مسکو در چارچوب برجام از تحریم معاف خواهد بود. روز سه‌شنبه سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای ایران خود خبر داد: «روسیه از ایالات متحده، تضمین کتبی دریافت کرده است که تحریم‌ها مانع همکاری در چارچوب توافق هسته‌ای ایران نخواهد شد.» اظهارات جدید سرگئی لاوروف می‌تواند به یک هفته سردرگمی در خصوص ادامه مذاکرات احیای برجام پایان  دهد. 

به گزارش روزنامه اعتماد، سرگئی لاوروف، روز شنبه هفته گذشته در نشست خبری مشترک با روسلان کازاکبایف وزیر امور خارجه جمهوری قرقیزستان گفته ‌بود: «ما خواستار تضمینی کتبی شده‌ایم که روند فعلی آغاز شده توسط امریکا به هیچ‌وجه به حق ما برای تجارت، همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری و همکاری نظامی-   فنی آزاد و کامل با این کشور اسلامی [ایران] آسیبی وارد نکند.» یک روز بعد از این اظهارات، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در واکنش به مطالبات روسیه گفته ‌بود که تحریم‌های اخیر روسیه به دلیل تجاوز نظامی این کشور به اوکراین ارتباطی با برجام ندارد. مذاکرات وین برای احیای برجام بعد از اعلام مطالبات جدید مسکو ابتدا به صورت غیررسمی به حالت تعلیق درآمد و سپس روز جمعه با اعلام جوزپ بورل، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا این مذاکرات به صورت رسمی به دلیل آنچه «عوامل خارجی» توصیف و برای مدت نامعلوم متوقف شد و هیات‌های مذاکره‌کننده به پایتخت‌های خود بازگشتند. در پی این رخداد، وزرای خارجه سه کشور اروپایی طرف برجام در بیانیه‌ای مشترک هشدار دادند که اقدام روسیه «خطر به شکست کشاندن مذاکرات» را در پی دارد. روزنامه وال‌استریت ژورنال هم به نقل از منابع دیپلماتیک در امریکا نوشت که واشنگتن به مسکو ضرب‌الاجل یک هفته‌ای داده است که در صورت عدم همکاری با توافق احیای برجام به دنبال توافقی جایگزین بدون حضور روسیه خواهد رفت. با این حال، روز گذشته لاوروف بار دیگر توپ عدم توافق را به زمین غرب انداخت و تاکید کرد که برخی پایتخت‌های دیگر هنوز توافق را مورد تایید قرار نداده‌اند. وی گفت: «من هم شنیدم امریکایی‌ها هر روز تلاش می‌کنند ما را متهم کنند که جلوی توافق ترمز می‌گذاریم، این دروغ است، توافق هنوز مورد تایید برخی پایتخت‌ها قرار نگرفته و مسکو هم جزو  این پایتخت‌ها  نیست.»

تضمین‌های کتبی برای همه مناسبات تجاری؟

اما اظهارات روز گذشته سرگئی لاوروف باز هم به روشنی مشخص نکرد که آیا روسیه تمامی مطالبات خود را دریافت کرده است، یا تضمین‌های کتبی امریکا تنها بخشی از این مطالبات را پوشش می‌دهد. مسکو شنبه هفته گذشته از امریکا خواسته ‌بود که تمام «فعالیت‌های تجاری، همکاری‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و همکاری‌های نظامی و فنی» از تحریم‌های امریکا مستثنی باشد، اما در نشست خبری روز گذشته، مسکو فقط به دریافت تضمین کتبی در خصوص «همکاری‌ها در چارچوب برجام» اشاره کرده ‌بود. روسیه بر اساس برجام تعهداتی برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران در حوزه برنامه هسته‌ای دارد که شامل مبادله اورانیوم غنی‌شده با اورانیوم طبیعی و همچنین همکاری در توسعه مرکز تحقیق و توسعه رادیوایزوتوپ‌ها در تاسیسات هسته‌ای فردو می‌شود. علاوه بر این روس‌ها مسوول اجرای پروژه دو فاز توسعه نیروگاه هسته‌ای بوشهر هستند. سرگئی لاوروف روز گذشته در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان، در پاسخ به سوالی درباره اینکه درخواست‌های روسیه مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌شود یا درخواست‌های غیرمنطقی امریکا مانع اصلی است نیز بیان کرد: «ما تضمین کتبی را دریافت کردیم و این را وارد متن احیای برجام خواهند کرد.در این زمینه یک حفاظت مطمئن در خصوص تمامی پروژه‌ها و فعالیت‌ها، شرکت‌ها و متخصصانی که در چارچوب برجام بوده، ذکر شده از جمله همکاری در خصوص پروژه‌ اصلی نیروگاه بوشهر.»

امیر عبداللهیان:  ارتباطی میان تحولات اوکراین و مذاکرات وین وجود  نخواهد  داشت

حسین امیرعبداللهیان نیز روز گذشته در پی دیدار با وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف با بیان اینکه امروز درباره مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران گفت‌وگو کردیم، تصریح کرد: «روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود و هیچ ارتباطی بین تحولات اوکراین و مذاکرات وین وجود نخواهد داشت.» وی گفت: «ما چنانچه با طرف امریکایی در خصوص برخی از مسائل باقیمانده که از خطوط قرمز اصلی جمهوری اسلامی ایران است به توافق برسیم و توافق نهایی در وین حاصل شود، بر مبنای گفت‌وگوهایی که امروز با آقای لاوروف داشتیم، روسیه همچنان که از ابتدای این دور از مذاکرات نقش بسیار مثبت و سازنده داشت تا پایان مذاکرات و رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار در کنار ایران خواهد بود و از رسیدن ایران به چنین توافقی حمایت خواهد کرد.» وی درباره مذاکرات وین اظهار داشت: «امیدواریم طرف امریکایی دست از زیاده‌خواهی خود در دقایق نزدیک به توافق بردارد و بتوانیم در آینده نزدیک رسیدن به یک توافق خوب و پایدار را با حمایت همه طرف‌هایی که در مذاکرات وین حضور دارند را اعلام کنیم.» امیرعبداللهیان با بیان اینکه وقفه ایجاد شده در مذاکرات می‌تواند زمینه‌ساز حل موضوعات باقیمانده و بازگشت نهایی همه طرف‌ها به تعهدات‌شان در برجام باشد، تصریح کرد: «حفظ منافع و اصول ایران مستقل و مقتدر و تامین منافع قطعی ملت ایران مورد اهتمام جدی ماست. امروز جمهوری اسلامی ایران یک کنشگر فعال، مستقل و تاثیرگذار است که در چارچوب سیاست خارجی متوازن خودش نه برای خود اقماری می‌طلبد و نه اقمار هیچ طرفی خواهد بود.» وزیر خارجه تصریح کرد: «هیچ عاملی نمی‌تواند در مسیر توافق وین و رسیدن به نقطه پایانی، تاثیر سلبی و منفی بگذارد. آنچه در وین می‌تواند نقش تعیین‌کننده داشته باشد، نگاه واقع‌بینانه طرف امریکایی در روزها و هفته‌های پایانی رسیدن به نقطه توافق است.»

سرگئی لاوروف نیز در این نشست خبری در مورد مذاکرات لغو تحریم‌ها بیان کرد: «ما خواهان احیای سریع‌تر برجام هستیم و امریکایی‌ها باید به این معاهده برگردند و تحریم‌های غیرقانونی را لغو کنند.» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه اظهار کرد: «ما از همکاران ایرانی تشکر می‌کنیم، چراکه نگرانی‌ها ما را که دلیل آن امریکاست، درک می‌کنند.» لاوروف در ادامه تاکید کرد: «هیچ‌گونه تحریم غیرقانونی نمی‌تواند مانع رشد تصاعدی ایران و روسیه رو به جلو باشد.» وی با بیان اینکه غربی‌ها به سرپرستی امریکا اصلی به نام نظم را به پیش می‌برند که ما بر مبنای قاعده مخالف آن هستیم، گفت: «ما به منشور سازمان ملل و اصول آن پایبند هستیم و در چارچوب این سازمان پیش می‌رویم.»

امیرعبداللهیان: ما مخالف جنگ و تحریم‌های یک‌جانبه   هستیم

حسین امیرعبداللهیان، روز گذشته در دیدار با سرگئی لاوروف، در مورد تحولات اوکراین هم گفت‌وگو کرد. وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از سفر به مسکو در تماسی تلفنی با همتای اوکراینی خود گفت‌وگو کرده‌ بود. به گفته دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین در این تماس تلفنی ضمن تاکید بر اینکه ایران مخالف جنگ در اوکراین است و از راه‌حل مسالمت‌آمیز حمایت می‌کند، تاکید کرد: «من درخواست کردم که این پیام را به مسکو برساند: روسیه باید بمباران غیرنظامیان را متوقف کند، به آتش‌بس پایبند باشد و از اوکراین عقب‌نشینی کند.» امیرعبداللهیان، روز گذشته تاکید کرد که پیام کی‌یف را به همتای روس خود رسانده است. وزیر امور خارجه با اشاره به گفت‌وگوی طولانی شب گذشته خود با وزیر خارجه اوکراین ابراز داشت: «وزیر خارجه اوکراین در این گفت‌وگو از من خواست که پیامی را مبنی بر اینکه اوکراین خواهان توقف جنگ و تمرکز بر راه‌حل سیاسی است، ابلاغ کنم.» وی با تاکید بر اینکه ما همان‌طور که مخالف جنگ و اعمال تحریم‌های یک‌جانبه هستیم، اضافه کرد: «تحریم‌هایی که ملت‌ها را هدف قرار داده و جمهوری اسلامی ایران، خود یکی از طرف‌هایی است که سال‌ها با تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه امریکا مواجه بوده است.» لاوروف نیز در این خصوص گفت: «امیرعبداللهیان پیام وزیر امور خارجه اوکراین را به من دادند و این جنگ باید متوقف شود.»

مناسبات رو  به گسترش ایران  و  روسیه

وی ادامه داد: «تماس‌های منظمی بین مسوولان عالیرتبه دو کشور در جریان است. سفر آیت‌الله سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور ایران به مسکو و ملاقات با ولادیمیر پوتین، مهم‌ترین رویداد سیاسی در روابط دوجانبه اخیر دو کشور بود. از این جهت می‌توانیم چشم‌انداز روابط را در میان‌مدت و بلندمدت، چشم‌اندازی مثبت و سازنده بنامیم.» وی با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه رو به گسترش است، افزود: «طرح‌های اقتصادی بین دو کشور از گذشته تعریف شده که در حال اجراست. بعضی از این طرح‌ها با سرعت بیشتری به مرحله تکمیل خواهند رسید. هرچند لازم می‌دانیم که عقب‌ماندگی در این همکاری‌ها را با سرعت بیشتری دنبال کنیم.»  سرگئی لاوروف هم پیش از دیدار با امیرعبداللهیان در این خصوص گفته ‌بود: «در حال حاضر در خصوص اسناد راهبردی کار می‌کنیم که به نفع روابط است. خیلی خرسندیم اشاره کنیم به‌رغم عواملی که در دنیا رخ می‌دهد، تبادلات تجاری و حجم روابط تجاری رکورد زده و پارسال افزایش ۸۰ درصدی داشته و به حدودا چهار میلیارد دلار رسیده است.» وی خاطرنشان کرد: «اطمینان دارم که روابط دو کشور افق بهتری دارد و به خصوص اینکه مذاکرات درباره برجام الان در حالت نهایی شدن است.» لاوروف ادامه داد: «همکاری‌های دو کشور در سطوح بین‌المللی بسیار فعال است و در نظر داریم به هماهنگی در خصوص سوریه و حل و فصل بحران سوریه در چارچوب روند آستانه ادامه دهیم. امروز در خصوص مسائل منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا صحبت خواهیم کرد. حتما درباره افغانستان گفت‌وگو خواهیم کرد که اوضاع پیرامون افغانستان مورد توجه ویژه ماست.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها