کد خبر: 543371
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۴ ۱۶:۵۸:۰۰
| |

امیرعبداللهیان از مسکو با همتای چینی خود تلفنی گفت‌وگو کرد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که در مسکو حضور دارد با همتای چینی خود تلفنی درباره مذاکرات وین گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان از مسکو با همتای چینی خود تلفنی گفت‌وگو کرد
کد خبر: 543371
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۴ ۱۶:۵۸:۰۰

محمد کشاورززاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن از گفت‌وگوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان و وانگ یی وزرای خارجه ایران و چین خبر داد و در توئیتی در این باره نوشت: دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران و وانگ یی وزیر خارجه چین دقایقی قبل در یک مکالمه تلفنی موضوعات مربوط به مذاکرات وین را مورد رایزنی قرار دادند.

به گزارش فارس، وی یادآور شد: زمان این مکالمه تلفنی که از چند روز قبل تنظیم شده بود به دلیل تقارن با سفر وزیر خارجه کشورمان به روسیه از مسکو انجام شد.

امیرعبداللهیان امروز (سه‌شنبه) در رأس هیأتی به منظور دیدار و گفت‌وگو با سرگئی لاوروف همتای روس خود وارد مسکو شد. 

وزیر امور خارجه در نشست خبری با همتای روس خود با بیان این‌که روسیه هیچ مانعی برای رسیدن به توافق نخواهد بود، گفت: ما چنانچه با طرف آمریکایی در خصوص برخی از مسائل باقیمانده که از خطوط قرمز اصلی جمهوری اسلامی ایران است به توافق برسیم و توافق نهایی در وین حاصل شود، بر مبنای گفت‌وگوهایی که امروز با آقای لاوروف داشتیم، روسیه همچنان که از ابتدای این دور از مذاکرات نقش بسیار مثبت و سازنده داشت تا پایان مذاکرات و رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار در کنار ایران خواهد بود و از رسیدن ایران به چنین توافقی حمایت خواهد کرد.

وی درباره مذاکرات وین اظهار داشت: امیدواریم طرف آمریکایی دست از زیاده‌خواهی خود در دقایق نزدیک به توافق بردارد و بتوانیم در آینده نزدیک رسیدن به یک توافق خوب و پایدار را با حمایت همه طرف‌هایی که در مذاکرات وین حضور دارند را اعلام کنیم.

امیرعبداللهیان با بیان این‌که وقفه ایجاد شده در مذاکرات می‌تواند زمینه ساز حل موضوعات باقیمانده و بازگشت نهایی همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام باشد، تصریح کرد: حفظ منافع و اصول ایران مستقل و مقتدر و تامین منافع قطعی ملت ایران مورد اهتمام جدی ماست. امروز جمهوری اسلامی ایران یک کنشگر فعال، مستقل و تاثیرگذار است که در چارچوب سیاست خارجی متوازن خودش نه برای خود اقماری می‌طلبد و نه اقمار هیچ طرفی خواهد بود. هیچ عاملی نمی‌تواند در مسیر توافق وین و رسیدن به نقطه پایانی، تاثیر سلبی و منفی بگذارد. آنچه در وین می‌تواند نقش تعیین کننده داشته باشد، نگاه واقع بینانه طرف آمریکایی در روزها و هفته‌های پایانی رسیدن به نقطه توافق است. (اینجا بخوانید)

وزرای خارجه ایران و چین ۱۱ اسفند ماه نیز تلفنی گفت‌وگو کردند. امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با همتای چینی درباره مذاکرات وین گفت: ایران تاکنون ابتکارات زیادی برای حل و فصل موضوعات به خرج داده و اکنون رسیدن به توافق، تصمیم سیاسی و نگاه واقع بینانه طرف‌های غربی را می‌طلبد. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها