گفت‌وگوی بلینکن با مسرور بارزانی درباره حمله سپاه به مواضع اسرائیل

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای جزئیات گفت‌وگوی وزیر امور خارجه این کشور با نخست وزیر اقلیم کردستان را درباره حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران به مواضع رژیم صهیونیستی در کردستان، مطرح کرد.

گفت‌وگوی بلینکن با مسرور بارزانی درباره حمله سپاه به مواضع اسرائیل
کد خبر: 543221
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۴ ۰۸:۵۶:۲۱

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای جزئیات گفت‌وگوی وزیر امور خارجه این کشور با نخست وزیر اقلیم کردستان را درباره حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران به مواضع رژیم صهیونیستی در کردستان، مطرح کرد.

به گزارش ایسنا، وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای نوشت: وزیر امور خارجه بلینکن روز گذشته با مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق گفت‌وگو گرد.

بر اساس این بیانیه وزیر امور خارجه آمریکا از دولت اقلیم کردستان اعلام حمایت و حملات موشکی ایران در نزدیکی اربیل را ناقض استقلال عراق خوانده و محکوم کرده است.

این بیانیه می‌افزاید: وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر عراق درباره این که چگونه این حملات نشانگر لزوم اتحاد در کردستان عراق و رابطه‌ای مثمرثمر میان دولت اقلیم کردستان و دولت عراق می‌باشند، صحبت کردند.

در ادامه این بیانیه آمده است: وزیر امور خارجه بر فوریت تشکیل دولتی در عراق که پاسخگوی ملت عراق باشد و از تمامیت ارضی عراق حفاظت کند، تاکید کرد.

او همچنین تعهد آمریکا را نسبت به همکاری با دولت عراق و دیگر کشورها در منطقه‌ برای پاسخگو دانستن ایران به خاطر آن چه رفتار مخرب این کشور خوانده ابراز کرد.

به گزارش ایسنا، گفت‌وگوی بلینکن و الکاظمی در پی این مطرح می‌شود که روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چند روز پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد: در پی جنایات اخیر رژیم جعلی صهیونیستی و اعلان قبلی مبنی بر بی پاسخ نگذاردن جنایت ها و شرارت های این رژیم منحوس؛ شب گذشته "مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها" مورد هدف موشک های قدرتمند و نقطه زن "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" قرار گرفت. 

این بیانیه می‌افزاید: بار دیگر به رژیم جنایتکار صهیونیستی هشدار می‌دهیم، تکرار هر گونه شرارت با پاسخ های سخت، قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد.

علاوه بر این، ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در یک سخنرانی در این باره گفت: حمله موشکی سپاه در اربیل حاکمیت عراق را هدف نگرفت بلکه پایگاه جاسوسی موساد در آنجا را هدف قرار داد.

وی تاکید کرد: آمریکایی ها پایگاهی برای صهیونیست ها در اقلیم کردستان عراق تاسیس کردند تا از آن به عنوان مقری برای انجام عملیات علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند. ایران به هیچ وجه بر سر امنیت خود معامله نمی کند و ما پیش از این بارها به مسئولان اقلیم کردستان هشدار داده بودیم اما متاسفانه این پایگاه عملیاتی علیه امنیت ما انجام داد بنابراین جمهوری اسلامی ایران به این اقدام پاسخ داد.

مسجدی خاطرنشان کرد: این اقدام نه حاکمیت عراق را هدف قرار داد و نه اهانت به دولت و ملت این کشور بود، ما از همین ابتدا از شما می خواهیم که برای تحرکات شرورانه رژیم صهیونیستی در منطقه حد ومرز قرار دهید و از تکرار چنین اقداماتی جلوگیری کنید.

سفیر کشورمان در بغداد همچنین گفت: حمله موشکی سپاه به اربیل آمریکایی ها را نیز مورد هدف قرار نداد، ایران و آمریکا ۴۰ سال است که با یکدیگر درگیری دارند اما این عملیات هیچ ارتباطی با آمریکایی ها و سفارت و کنسولگری آن ها در عراق ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها