کاظم غریب آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر:

عربستان در خصوص اعدام‌های اخیر پاسخگو باشد

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: عربستان باید در خصوص اعدام‌های اخیر در رابطه با اینکه که این افراد با چه جرایمی به حکم اعدام محکوم شده اند، پاسخگو باشد.

 عربستان در خصوص اعدام‌های اخیر پاسخگو باشد
کد خبر: 543103
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۳ ۱۲:۰۶:۴۱

کاظم غریب آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر گفت: عربستان باید در خصوص اعدام‌های اخیر در رابطه با اینکه که این افراد با چه جرایمی به حکم اعدام محکوم شده اند، پاسخگو باشد.

به گزارش  ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، کاظم غریب آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و معاون امور بین الملل قوه قضائیه با اشاره به اعدام ۸۱ نفر در عربستان سعودی، اظهار کرد: اقدام مقامات عربستانی در اعدام ۸۱ نفر که ۴۱ نفر از آن‌ها از شیعیان بودند، از زوایای مختلف قابل بررسی است.

وی با طرح این سوال که چگونه و در چه نظام و فرآیند قضایی این افراد محاکمه شده و حکم اعدام دریافت کرده اند؟ افزود: امکان دارد در فهرست اعدام عربستان برخی از افراد حضور داشته باشند که از منظر قوانین آن‌ها مجرم باشند، اما با توجه به گروه بندی‌های افراد که در رسانه‌ها مشاهده شد، تقریبا نشان می‌دهد که وجه مقابله عقیدتی و ایدئولوژیک افراد در احکام‌هایی که گرفته اند، بسیار گسترده و بالاست و این یک زنگ خطری است که باید توسط کشورهای دیگر محکوم شود.

دبیر ستاد حقوق بشر افزود: عربستان باید در رابطه با اینکه که این افراد با چه جرایمی به حکم اعدام محکوم شده اند، پاسخگو باشد.

وی با طرح این سوال که آیا افرادی که اعدام شده اند آنگونه که عربستان ادعا می‌کند در راستای قوانین کیفری عربستان مرتکب جرم شده اند؟ و یا محاکمه سیاسی تلقی می‌شود و زندانی‌های عقیدتی بوده اند، عنوان کرد: این اقدام عربستان قابل بررسی است.

غریب آبادی گفت: سازوکارهای حقوق بشری و بین المللی سکوت اختیار کرده اند در حالیکه این کشورها گاهی اوقات برای یک حکم قضایی که در ایران صادر می‌شود داد حقوق بشری سر می‌دهند، اما جای سوال است که چگونه در مقابل اعدام ۸۱ نفر سکوت کرده اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد دوگانه سازوکارهای حقوق بشری و بین المللی بسیار مخرب است لذا اینجاست که مشخص خواهد شد آیا کشورهایی که مدعی حقوق بشر هستند در ادعای خودصادق هستند یا خیر؟ که البته پاسخ آن برای ما مشخص است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها