کد خبر: 543057
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۳ ۰۹:۳۸:۰۳
| |

جان ال هارپر، استاد علوم سیاسی دانشگاه جان هاپکینز:

احتمال دارد طرف‌های دیگر برجام بدون مشارکت روسیه به توافق برسند

استاد علوم سیاسی دانشگاه جان هاپکینز با تاکید بر اینکه احتمال دارد طرف‌های دیگر برجام بدون مشارکت روسیه به توافق برسند، گفت: غرب می‌خواهد با خرید نفت و گاز از ایران وابستگی خود به روسیه را کاهش دهد اما برای افزایش تجارت انرژی، تهران باید تنش با کشورهای حوزه خلیج فارس را کاهش دهد.

احتمال دارد طرف‌های دیگر برجام بدون مشارکت روسیه به توافق برسند
کد خبر: 543057
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۳ ۰۹:۳۸:۰۳

جان ال هارپر (John L. Harper) استاد علوم سیاسی دانشگاه جان هاپکینز است. وی به صورت تخصصی در حوزه سیاست خارجه آمریکا و روابط بین‌الملل تحقیق کرده است.

به گزارش ایلنا، وی به بیان نظرات خود در مورد تنش میان ایران و آمریکا پرداخته است.

ناتو ائتلافی است که از لحاظ تاریخی علیه روسیه هدایت شده است

از بین رفتن حاکمیت اوکراین ضربه جدی به نظم جهانی می‌زند

جان ال هارپر در ابتدا در مورد بحران اوکراین و تنش‌های ناشی از آن گفت: روسیه و اوکراین از قرن هفدهم تا زمانی که اوکراین در سال ۱۹۹۱ مستقل شد، یک واحد سیاسی واحد بودند. ناسیونالیست‌های روسی معتقدند که این دو ملت واقعاً یکی هستند و باید دوباره متحد شوند. روسیه همچنین نگران این است که اوکراین ممکن است به عضویت ناتو درآید، نه لزوماً به طور رسمی، بلکه حداقل در عمل. ناتو ائتلافی است که از لحاظ تاریخی علیه روسیه هدایت شده است.

 استاد علوم سیاسی دانشگاه جان هاپکینز یادآور شد: روسیه همچنین می‌خواهد اوکراین را از اتحادیه اروپا دور نگه دارد یا اقتصاد این کشور را به سمت خود سوق دهد. اگر تجاوز روسیه حاکمیت اوکراین را از بین ببرد، ضربه جدی به نظم جهانی فعلی مبتنی بر احترام به حاکمیت خواهد بود. نیازی به گفتن نیست که دیگر قدرت‌های بزرگ در گذشته اخیر نیز ضرباتی به این نظم وارد کرده‌اند. خوشحالم از اینکه احتمالاً شاهد جنگ جهانی نخواهیم بود زیرا ایالات متحده و متحدان ناتو در تلاش هستند تا از درگیری مستقیم با روسیه اجتناب کنند. با این حال، محاسبات اشتباه همیشه امکان‌پذیر است. روسیه ممکن است صبر خود را با کشورهای ناتو که به اوکراین تسلیحات ارسال می‌کنند از دست بدهد.

جان ال هارپر یادآور شد: ایالات متحده مایل است پوتین را توسط افراد اطرافش برکنار کند، اما آمریکایی‌ها قصد ندارند او را بکشند. شورای امنیت سازمان ملل متحد رای به محکومیت تهاجم داد اما البته قطعنامه توسط روسیه وتو شد. در این مرحله نهادهای بین‌المللی نمی‌توانند کار بیشتری انجام دهند.

تهدید دانشمندان ایران از سوی سناتور آمریکایی، احمقانه بود

وی در مورد اظهارات یک سناتور آمریکایی و تهدید علیه دانشمندان ایران گفت: این اظهارات، سخنان احمقانه‌ای است که توسط یک فرد نه چندان باهوش بیان شده است.

ایران و عربستان سعودی اختلافات خود را حل کنند، خاورمیانه سود می‌کند

این استاد دانشگاه در مورد استانداردهای دوگانه در مورد داشتن فناوری هسته‌ای توسط ایران و اسرائیل و اینکه این رژیم حاضر نیست تحت هیچ نظارتی باشد، گفت: استاندارد دوگانه ناشی از این واقعیت است که ایران به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پایبند بود و اسرائیل به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای پایبند نبود.

وی در ادامه در مورد حضور قدرت‌های خارجی در منطقه گفت: درگیری بین دولت‌ها در یک منطقه منجر به مداخله قدرت‌های خارجی می‌شود. گاهی اوقات از سوی کشورهای محلی دعوت به مداخله می‌شود. من فکر می‌کنم اگر ایران و عربستان سعودی بتوانند اختلافات خود را حل و فصل کنند، خاورمیانه به شدت سود خواهد برد.

شاید لازم باشد مذاکره‌کنندگان بدون حضور روسیه به مسیر خود ادامه دهند

جان ال هارپر همچنین در مورد توقف مذاکرات و طرح توافق جایگزین با ایران به جای برجام گفت: من فکر می‌کنم روسیه طرفدار بازگشت به توافق برجام است، اما آنها نمی‌خواهند تحریم‌هایی که غرب علیه آنها اعمال می‌کند، بر تجارت آینده آنها با ایران تأثیر بگذارد. این قابل درک است. به نظر می‌رسد روس‌ها می‌گویند اگر می‌خواهید این معامله منعقد شود، بهتر است اجازه دهید ما راه خود را داشته باشیم. من مطمئن نیستم اگر همه طرف‌ها به جز روسیه آماده امضای توافق باشند، چه اتفاقی می‌افتد. شاید لازم باشد بدون روسیه به مسیر خود ادامه دهند.

غرب می‌خواهد با خرید نفت و گاز از ایران وابستگی خود به روسیه را کاهش دهد

برای افزایش تجارت انرژی، تهران باید تنش با کشورهای حوزه خلیج فارس را کاهش دهد

وی در مورد فضای پس از برجام گفت:  اگر منظور شما پس از توافق هسته‌ای (با فرض حصول توافق) است، با توجه به آنچه دفعه قبل اتفاق افتاد، محتاط خواهم بود. من فکر نمی‌کنم رابطه بین آمریکا و ایران نزدیک‌تر شود. اما این توافق، همراه با جنگ روسیه و اوکراین، می‌تواند به کاهش تنش بین ایران و آمریکا منجر شود. غرب می‌خواهد گاز و نفت بیشتری از ایران بخرد، زیرا وابستگی آن‌ به روسیه را کاهش می‌دهد. من فکر می‌کنم این بستگی زیادی به این دارد که آیا کشورهای حوزه خلیج فارس و ایران می‌توانند گفت‌وگوهای خود را عمیق‌تر کنند و تنش‌ها را کاهش دهند یا خیر.

احتمال دارد طرف‌های دیگر برجام بدون مشارکت روسیه به توافق برسند

این استاد دانشگاه تاکید کرد: اسرائیل ممکن است تلاش کند یک توافق هسته‌ای جدید را خراب کند، اما من فکر می‌کنم ایالات متحده تلاش خواهد کرد از این امر جلوگیری کند. فکر می‌کنم که ممکن است شاهد کاهش تنش‌ها و افزایش تجارت ایران باشیم. با این حال اگر روسیه از امضای قرارداد جدید امتناع ورزد، حدس من این است که طرف‌های دیگر سعی می‌کنند بدون مشارکت روسیه به توافق برسند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها