کد خبر: 542934
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ ۱۴:۴۴:۳۵
| |

تحلیل جروزالم پست:

ایران می‌تواند آمریکا را در هر جایی هدف قرار دهد

جروزالم پست در تحلیلی ایران را تهدیدی برای منافع آمریکا دانست و نوشت: این واقعیت که حمله به اربیل تلفات جانی نداشته، جالب است و توانایی ایران در انجام حملات دقیق را نشان می‌دهد.

ایران می‌تواند آمریکا را در هر جایی هدف قرار دهد
کد خبر: 542934
|
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ ۱۴:۴۴:۳۵

جروزالم پست در تحلیلی ایران را تهدیدی برای منافع آمریکا دانست و نوشت: این واقعیت که حمله به اربیل تلفات جانی نداشته، جالب است و توانایی ایران در انجام حملات دقیق را نشان می‌دهد.

به گزارش ایلنا به نقل از جروزالم پست، یک حمله بزرگ در شب گذشته به اربیل عراق انجام شد. واحدهای مبارزه با تروریسم اقلیم کردستان گزارش دادند که این ۱۲ موشک در ساعت ۱:۳۰ بامداد شلیک شده است.

این یگان‌ها قبل از تایید این حمله از سوی سپاه گفتند: این حملات تلفات جانی نداشت و موشک‌ها از خارج از کردستان و عراق شلیک شدند. این حمله بزرگ احتمالا از سوی ایران انجام شده است.

این موشک‌ها در نزدیکی کنسولگری بزرگ جدید ایالات متحده که در حال حاضر در اربیل ساخته می‌شود، اصابت کرد. کنسولگری در مرکز شهر نیست و واضح است که مختصات کنسولگری باید در حملات دقیق موشک‌های بالستیک مورد توجه قرار گیرد. این تاکتیکی است که ایران قبلاً به کار گرفته بود.

آنچه ما در پی این حمله می‌دانیم این است که مقامات اقلیم کردستان گفتند که تلفات غیرنظامی نداشته است در حالی که نخست وزیر اقلیم کردستان، این حمله را محکوم کرد.

منطقه کردستان یک منطقه خودمختار است و از سال ۲۰۱۹، پس از حمله ایران به تأسیسات آمریکا در سایر مناطق عراق، ایالات متحده به طور فزاینده‌ای نیروهای بیشتری را در منطقه مستقر کرده است. پس از اینکه آمریکا در سال ۲۰۲۰ سردار سلیمانی را به شهادت رساند، روند تمرکز نیروهای آمریکایی در اقلیم کردستان افزایش یافت. ایالات متحده در حال حاضر نیروهایی در پایگاه عین‌الاسد و در خود بغداد دارد.

این الگوی تغییر موقعیت آمریکا در عراق تقریباً همزمان با تنش‌های آمریکا و ایران در سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۲۰ اتفاق افتاد. ایران به نیروهای مورد حمایت مستقر در عراق مانند کتائب حزب‌الله مأموریت داد تا از موشک برای هدف قرار دادن اربیل استفاده کنند. ایران در گذشته نیز از موشک‌های بالستیک علیه اقلیم کردستان استفاده کرده است.

سال گذشته ایران از هواپیماهای بدون سرنشین برای هدف قرار دادن پایگاه آمریکایی  در سوریه استفاده کرد. ایران در فوریه ۲۰۱۸، در مارس ۲۰۲۱ و در مه ۲۰۲۱ از هواپیماهای بدون سرنشین علیه اسرائیل استفاده کرد و آنها را از سوریه، عراق و ایران پرتاب کرد.

هواپیماهای بدون سرنشین نه تنها در آوریل ۲۰۲۱ بلکه در ژوئن و سپتامبر ۲۰۲۱ و در اواسط فوریه ۲۰۲۲ نیز مورد استفاده قرار گرفتند. این به آن معناست که تهدید هواپیماهای بدون‌سرنشین علیه نیروهای آمریکایی در اربیل در حال افزایش است. تأسیسات آمریکا در شمال عراق نیز هدف قرار گرفته است.

در حالی که اقلیم کردستان خودمختار است و عموماً درصلح، مرفه و امن بوده است، پیام ایران این است که می‌تواند آمریکا را در هر جایی که امکانات داشته باشد، هدف قرار دهد.

با چنین موشک‌های بزرگ و شلیک تعداد زیادی از آنها، این واقعیت که تلفات جانی نداشته باشد، جالب است. ایران ممکن است برنامه‌ریزی کرده باشد که مناطقی را بدون جمعیت زیاد هدف قرار دهد و شلیک آنها بعد از ساعت ۱ بامداد به این معنی است که بسیاری در خانه هستند. این نیز می‌تواند شانس باشد. زمانی که ایران پایگاه عین‌الاسد را در ژانویه ۲۰۲۰ هدف قرار داد، تلفات جانی نداشت، اما گزارش‌های بعدی نشان داد که آمریکا تا چه حد به تلفات جانی نزدیک شده است. بسیاری از سربازان آمریکایی پس از حملات موشکی بالستیک دچار ضربه مغزی شدند.

این حمله نشان‌دهنده خطر ایران است و همچنین توانایی ایران در انجام حملات دقیق را نشان می‌دهد. این احتمالاً پیامی برای ایالات متحده است زیرا به نظر می‌رسد مذاکرات توافق با ایران در حال شکست است، پیامد آن این است که ایران می‌تواند مانند سال ۲۰۱۹ به هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی بازگردد و این حملات می‌تواند بدتر شود. ساختمان کنسولگری ایالات متحده در اربیل به دلیل وسعت آن قرار است جایگزینی برای سفارت ایالات متحده در بغداد باشد و به گونه‌ای طراحی شده است که در یک منطقه کردی دوستانه ایمن و امن باشد. این حملات خلاف این را نشان می‌دهد و موید این است که ایران به راحتی می‌تواند تاسیسات آمریکا را هدف قرار دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها