کد خبر: 542162
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ ۱۰:۳۹:۴۳
| |

بیانیه عربستان و مصر برای رسیدگی به برنامه موشکی ایران

عربستان سعودی و مصر در بیانیه‌ای مشترک خواستار رسیدگی جدی و مؤثر به پرونده هسته‌ای و موشکی ایران شدند.

بیانیه عربستان و مصر برای رسیدگی به برنامه موشکی ایران
کد خبر: 542162
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۸ ۱۰:۳۹:۴۳

پس از سفر «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر به عربستان سعودی، ریاض و قاهره، شامگاه (سه‌شنبه)، بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

به گزارش فارس، بنا بر گزارش وبگاه روزنامه «الیوم السابع»، در این بیانیه مشترک به تحولات و مسائل داخلی کشورهای مختلفی از جمله ایران پرداخته شده است. طبق این بیانیه، دو طرف در ارتباط با ایران خواستار «رسیدگی جدی و مؤثر به پرونده هسته‌ای و موشکی ایران با تمامی اجزا و پیامدهای آن» شده‌اند.

در ادامه همین بند همچنین بر «اصول حسن‌همجواری و احترام به قطعنامه‌های سازمان ملل و قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی و در امان نگاه داشتن منطقه از تمام فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» تأکید شده است.

در بخش دیگری از این بیانیه همچنین ریاض و قاهره تلاش برای لطمه به امنیت دریانوردی در خلیج فارس، تنگه باب‌المندب و دریای سرخ  را محکوم و در عین حال، بر ضمانت آزادی دریانوردی در این کریدورهای دریایی و لزوم مقابله با هر گونه تهدید تأکید کردند.

عربستان سعودی و مصر در این بیانیه مشترک بر اهمیت ایجاد یک راهکار سیاسی برای بحران یمن، سوریه و لیبی نیز تأکید کردند. دو طرف به امور داخلی کشور عراق هم پرداختند و  ابراز امیدواری کردند که در این کشور دولتی تشکیل شود که «به اقدام در جهت امنیت و ثبات عراق ادامه دهد و ضمن توسعه این اقدامات، تروریسم را ریشه‌کن کند و مداخله‌های خارجی در امور داخلی این کشور را متوقف نماید».

رئیس‌جمهور مصر، عصر روز گذشته، در صدر هیأتی بلندپایه وارد ریاض پایتخت عربستان سعودی شد و «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی به استقبال او رفت. «بسام راضی» سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر پیشتر اعلام کرده بود که این سفر در راستای تقویت روابط مصر و عربستان و همکاری دوجانبه در تمامی زمینه‌ها صورت می‌گیرد. السیسی در این سفر با «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود» شاه عربستان سعودی نیز دیدار و درباره روابط دوجانبه گفت‌وگو کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها