بلومبرگ:

مذاکرات هسته‌ای ایران می‌تواند بازارهای نفت را متحول کند

بلومبرگ در تحلیلی به احتمال لغو تحریم‌ها علیه ایران و تاثیر آن بر بازار نفت پرداخت.

مذاکرات هسته‌ای ایران می‌تواند بازارهای نفت را متحول کند
کد خبر: 541806
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۶ ۱۱:۲۴:۲۷

این روزها ایران و ایالات متحده بعد از مدت‌ها مذاکره در آستانه احیای برجام هستند. تحولی که می‌تواند بر بازار نفت اثر بگذارد از طرفی اخیراً، حمله مسکو به اوکراین باعث افزایش قیمت نفت شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بلومبرگ، در چنین شرایطی تلاش‌ها برای احیای توافق بین تهران و قدرت‌های جهانی اهمیت دارد. زیرا می‌تواند ظرف چند ماه ده‌ها میلیون بشکه نفت خام ایران را وارد بازارهای جهانی کند و بر قیمت‌ها تاثیر بگذارد. بر اساس این توافق، ایالات متحده تحریم‌های خرید نفت ایران را لغو خواهد کرد. ترامپ در سال ۲۰۱۹ معافیت‌ها در مورد خرید نفت از ایران را به طور کامل لغو کرد و عملاً تحریم‌ها را علیه همه کشورهایی که تلاش می‌کنند نفت از ایران وارد کنند، احیا کرد. احیای توافق به این معنی است که کشورها می‌توانند بدون ترس از تحریم‌های ثانویه، نفت ایران را خریداری کنند. ممکن است تقریباً دو ماه از زمان احیای توافق با ایران برای بازگشت فروش نفت در بازارهای بین‌المللی طول بکشد.

در واقع مذاکرات هسته‌ای ایران می‌تواند بازارهای نفت را متحول کند، قبل از تحریم‌های ترامپ علیه ایران، مشتریان اصلی ایران، چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، تایوان، ایتالیا و یونان بودند.

این کشورهای آسیایی ممکن است جزو اولین کشورهایی باشند که در صورت لغو تحریم‌ها و احیای توافق به خرید نفت از ایران بپردازند.

ایران ده‌ها میلیون بشکه نفت در نفتکش‌ها ذخیره دارد که می‌تواند به مشتریان خود تحویل دهد در عین حال، تولید را از میادینی که به طور کامل یا تا حدی تعطیل شده‌اند، افزایش دهد.

به گفته بازرگانان و تحلیلگران، ایران که قبلاً تولیدکننده شماره ۲ اوپک بود، می‌تواند حدود یک میلیون بشکه نفت خام تولید کند و این میزان ممکن است تا سال آینده به ظرفیت کامل حدود ۳.۷ میلیون بشکه در روز برسد و کمبود نفت در بازارهای جهانی را جبران کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها