"تلاش برای دور کردن مادورو از پوتین"

مقام‌های آمریکایی در سفری کم‌سابقه به ونزوئلا رفتند

به گزارش رسانه‌های آمریکایی هم‌زمان با اوج گرفتن حملات روسیه به اوکراین، یک هیئت بلندپایه از مقام‌های آمریکایی در سفری کم‌سابقه به ونزولا رفتند تا با دولت چپگرای این کشور درباره روابط نزدیکش با روسیه گفت‌وگو کنند.

مقام‌های آمریکایی در سفری کم‌سابقه به ونزوئلا رفتند
کد خبر: 541696
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۵ ۱۷:۰۶:۲۳

این سفر که برای اولین بار در سال‌های اخیر در چنین سطحی انجام می‌شود، بخشی از تلاش‌های دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای فاصله انداختن میان روسیه و متحدانش در آمریکای لاتین است.

به گزارش ایسنا، به نقل از بی.بی.سی، سفر مقام‌های آمریکایی به کاراکاس در حالی انجام شده که ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ بعد از متهم کردن نیکولاس مادورو به تقلب در انتخابات، با ونزوئلا قطع رابطه کرد و سفارتش را در کاراکاس تعطیل کرد.

نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته است که حمله روسیه به اوکراین توجه آمریکا را به حامیان مسکو در آمریکای لاتین جلب کرده است، چون واشنگتن نگران است که با شدت گرفتن رویارویی با روسیه بر سر اوکراین، متحدان ولادیمیر پوتین در منطقه تبدیل به تهدیدی برای امنیت آمریکا شوند.

بعضی تحلیلگران گفته‌اند که در این سفر دولت آمریکا استفاده از منابع نفتی ونزوئلا را هم که خود تحریم کرده، در صورت تلاش برای تحریم بخش انرژی روسیه در نظر دارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داده است که در گفت‌وگوهای روز شنبه در کاراکاس توافقی به دست نیامده و معلوم نیست که این مذاکرات ادامه داشته باشد.

دولت ونزوئلا که تحت شدیدترین تحریم‌های آمریکا است، از متحدان اصلی روسیه در آمریکای لاتین به حساب می‌آید.

نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا هفته گذشته در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از حمله این کشور به اوکراین حمایت کرد و آمریکا و ناتو را مقصر بحران خواند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و متحدان غربی‌اش بعد از اعلام پیروزی مجدد نیکولاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸، او را به تقلب گسترده متهم کردند و خوان گوایدو، رهبر مخالفان را به عنوان رئیس جمهور مشروع به رسمیت شناختند.

اما نیکولاس مادورو با کمک متحدان نزدیکی مانند روسیه، چین و ایران قدرت را حفظ کرد.

دولت جو بایدن هم بعد از به قدرت رسیدن اعلام کرد که تحریم‌های ونزوئلا را لغو نمی‌کند، مگر آن که مادورو انتخابات آزاد برگزار کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها