کد خبر: 541255
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ ۰۸:۳۳:۴۴
| |

لحظه به لحظه با اوکراین؛ وحشت از تکرار چرنوبیل

پوتین: هیچ نیت بدی نسبت به همسایگان خود نداریم

درگیری‌‌ها در اوکراین وارد نهمین روز شده و تحولات در حالی ادامه دارد که آتش‌سوزی در نیروگاه شهر «زاپروژیا» بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا خاموش شده و تلفات جانی نداشته است.

لحظه به لحظه با اوکراین؛ وحشت از تکرار چرنوبیل
کد خبر: 541255
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ ۰۸:۳۳:۴۴

درگیری‌‌ها در اوکراین امروز جمعه (۴ مارس/ ۱۳ اسفندماه) وارد نهمین روز شده و تحولات در حالی ادامه دارد که وزیر خارجه اوکراین از آتش‌سوزی در نیروگاه هسته‌ای شهر «زاپروژیا» خبر داده بود. در پی آن، سرویس اضطراری دولتی اوکراین اعلام کرد آتش‌سوزی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا مهار شد. در بیانیه این نهاد آمده است: در ساعت ۰۶:۲۰ آتش‌سوزی در ساختمان آموزشی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در «انرهودار» خاموش شد. هیچ کشته یا مجروحی وجود ندارد.

به گزارش فارس،پیش‌تر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) گفت که اوکراین به آژانس گفته که هیچ تغییری در سطوح تشعشعات گزارش‌شده ایجاد نشده و آتش‌سوزی بر تجهیزات «ضروری» تأثیری نداشته است. کاخ سفید هم اعلام کرد که اوضاع را زیر نظر دارد.

جدیدترین تحولات اوکراین را در ادامه دنبال کنید:

پوتین: هیچ نیت بدی نسبت به همسایگان خود نداریم

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفت این کشور هیچ نیت بدی نسبت به همسایگان خود ندارد و تنها به اقدامات منفی دیگر کشورها پاسخ می‌دهد.

به گزارش رویترز، رئیس‌جمهور روسیه در ادامه سخنانش، از کشورها خواست روابط خود را با روسیه عادی کنند و متعهد شد که همه تعهدات اقتصادی کشورش را اجرا کند.

نهاد حقوق بشر سازمان ملل به تحقیقات درباره اقدامات روسیه در اوکراین رای داد

 شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز (جمعه) با اکثریت قاطع به قطعنامه‌ای رای داد که نقض ادعایی حقوق بشر در جریان اقدامات نظامی روسیه در اوکراین را محکوم می‌کند و یک کمیسیون تحقیق برای بررسی آن تشکیل می‌دهد.

تسلط روسیه بر بخشی از شهر ماریوپل

خبرگزاری رویترز گزارش داد مشاور رئیس‌جمهور اوکراین گفته بخشی از شهر ماریوپل به کنترل روسیه درآمده اما نیروهای اوکراینی همچنان مقاومت می‌کنند. وی افزود: تلاش‌های روسیه برای پیشروی در «میکولایف» را دفع کرده‌ایم و هیچ تهدیدی برای «اودسا» وجود ندارد.

ادعای اروپا درباره بررسی قطع واردات گاز از روسیه

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد احتمال قطع واردات گاز این اتحادیه از روسیه مدعی شد: ما همه چیز را در نظر می‌گیریم. 

توضیحات وزارت دفاع روسیه درباره حادثه در نیروگاه زاپروژیا 

وزارت دفاع روسیه توضیح داده است که آسیب احتمالی به نیروگاه اتمی زاپروژیا در طول شب به دنبال تبادل آتش بین یک گروه خرابکار اوکراینی و گارد ملی روسیه - در قلمرو مجاور نیروگاه - رخ داده است.

به گزارش راشا تودی، در این بیانیه آمده است: رژیم کی‌یف تلاش کرد تا یک اقدام تحریک‌آمیز غیرانسانی را اجرا کند و اوکراینی‌ها ساختمان را هنگام خروج به آتش کشیدند. یک گشت سیار گارد ملی از پنجره‌های مجتمع آموزشی واقع در خارج از نیروگاه مورد حمله قرار گرفت که با شلیک متقابل سلاح‌های سبک سرکوب شد.

گروسی: ۲ نفر در زاپروژیا زخمی شدند/  نشت رادیواکتیو وجود نداشته است

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد ۲ نفر در زاپروژیا زخمی شدند که از اپراتورها یا افراد فنی نبودند بلکه بخشی از پرسنل امنیتی بودند. وی افزود: هدف‌گیری که در منطقه نیروگاه زاپروژیا انجام شد نزدیک به رآکتور نبود و مهم است که تاکید کنم هیچ نشت رادیواکتیو در این نیروگاه وجود نداشته است.

گروسی همچنین گفت: سیستم‌های ایمنی شش رآکتور نیروگاه زاپروژیا تحت تأثیر قرار نگرفت و هیچ منبع تشعشع شناسایی نشد. یک گلوله به ساختمانی در داخل سایت نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا اصابت کرد، اما بخشی از رآکتور نیست.

او در ادامه با بیان این که وضعیت در تأسیسات زاپروژیا به دلیل تنش در منطقه همچنان چالش برانگیز است، افزود: «اوکراین از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست کمک فوری کرده و به روسیه و اوکراین از آمادگی خود برای کمک در چارچوب کار فنی آژانس اطمینان دادم». گروسی سپس اظهار داشت هر سفری به اوکراین پس از بازگشت وی از ایران در غروب شنبه خواهد بود.

همچنین دولت آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌هایی جداگانه توضیحاتی درباره وضعیت نیروگاه حادثه دیده اوکراین ارائه کردند. 

ناتو: طرف درگیری در اوکراین نیستیم

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو تاکید کرد که این سازمان طرف درگیری در اوکراین نیست و قصد رویارویی با روسیه را ندارد. 

وزارت دفاع روسیه خبر داد؛ انهدام ۱۸۱۲ تاسیسات نظامی اوکراین 

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد نیروهای مسلح این کشور تاکنون ۱۸۱۲ تأسیسات نظامی اوکراین و همچنین ۶۲ هواپیما، ۶۳۵ تانک و دیگر خودروهای زرهی را منهدم کرده‌اند. این وزارتخانه فیلمی از تانک‌های منهدم شده اوکراینی و موشک‌های جاولین رها شده در نزدیکی شهر «ماریوپل» اوکراین منتشر کرد.

 

«راشاتودی» هم گزارش داد تصاویر وزارت دفاع روسیه روستاهای دونباس را نشان می‌دهد که نیروهای مسلح اوکراین از آن عقب‌نشینی کرده‌اند. در این تصاویر، تانک‌های آسیب‌دیده، جاولین‌های ضدتانک ساخت آمریکا در بزرگراه و همچنین تعدادی پاسگاه‌های مورد استفاده نیروهای در حال عقب‌نشینی اوکراین دیده می‌شود. طبق این گزارش، در برخی مناطق، ارتش روسیه توانسته به ساکنان غذا و آب برساند.

ولودیمیر زلنسکی گفت ۲۴ ساعت آینده نشان خواهد داد که آیا طبق توافق بین هیأت‌های روسیه و اوکراین که در روز پنجشنبه منعقد شد، ایجاد و فعالیت کریدورهای بشردوستانه قابل انجام است یا خیر.

روسیه کنترل بر نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را تایید کرد

خبرگزاری «اینترفکس» گزارش داد وزارت دفاع روسیه اعلام کرد «تاسیسات هسته‌ای زاپروژیا تحت کنترل ما است و به طور عادی کار می‌کند».

چین: آمریکا از مسئولیت خود در بحران اوکراین شانه خالی می‌کند

وزارت امور خارجه چین اعلام کرد واشنگتن در حالی به پکن اتهام می‌زند که خود از مسئولیتی که در بحران اوکراین دارد شانه خالی می‌کند.

نخست‌وزیر پیشین اوکراین: پوتین جان هزاران نفر را نجات داد

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «نیکولای آزاروف» نخست‌وزیر پیشین اوکراین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با اقدام پیشگیرانه، جان هزاران نفر را در دو جمهوری دونتسک و لوهانسک (جدایی‌طلبان شرق اوکراین) نجات داده است.

آزاروف در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: تنها اکنون ما فرصتی برای عمومی کردن داده‌های اطلاعاتی در مورد آماده‌سازی یک تحریک و پس از آن یک حمله خائنانه با (هدف) نابودی جمعیت در قلمروی دونتسک و لوهانسک را داریم. پوتین از اوکراین و ناتو پیشی گرفت و در واقع صدها هزار نفر را نجات داد. 

به گفته وی، طرح حمله اوکراین به این دو جمهوری در منطقه دونباس، توسط کی‌یف به طور مشترک با ایالات متحده تهیه شده بود. آزاروف افزود که یک هفته قبل از حمله روسیه، نیروهای دونتسک از رهگیری نقشه ارتش اوکراین خبر دادند که جزئیات حمله تمام عیار این کشور به جمهوری‌های دونباس را تشریح می‌کرد.

آژیر هشدار و درگیری در شهر «لِویو»

منابع محلی از فعال‌شدن آژیرهای هشدار در لویو واقع در غرب اوکراین و شنیده‌شدن صدای تیراندازی و درگیری در این شهر خبر می‌دهند.

ادعای تایمز: نجات زلنسکی از ۳ سوءقصد به جانش

به ادعای نشریه «تایمز» انگلیس، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین از سه سوءقصد در این هفته جان سالم به در برده است.

ادعای اوکراین درباره تلفات روسیه

وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد ارتش روسیه در هشت روز گذشته از جنگ، متحمل ۱۰ هزار کشته و زخمی شده است. 

انتشار اخبار نادرست درباره ارتش روسیه جرم است

مجلس دومای دولتی روسیه امروز لایحه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن انتشار اطلاعات غلط درباره ارتش و نیروهای نظامی این کشور جرم محسوب شده و مجازاتی تا ۱۵ سال حبس خواهد داشت.

واکنش شدید مسکو در پی درخواست سناتور آمریکایی برای ترور پوتین

به دنبال اظهارات «لیندسی گراهام» سناتور آمریکایی برای ترور رئیس‌جمهور روسیه، سفارت مسکو شدیدا به آن واکنش نشان داد.

انگلیس: «ماریوپل» در کنترل اوکراین است

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد شهر «ماریوپل» همچنان تحت کنترل اوکراین است، اما احتمالاً توسط نیروهای روسیه محاصره شده است. این وزارتخانه همچنین مدعی شد که زیرساخت‌های غیرنظامی شهر مورد حملات شدید روسیه قرار گرفته است.

نیروگاه هسته‌ای «زاپروژیا» در کنترل نیروهای روسی

یک مقام محلی اوکراینی گفت نیروهای ارتش روسیه نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در جنوب شرق اوکراین را به تصرف خود درآورده‌اند.

شبکه «راشا تودی» هم گزارش داد نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا تحت کنترل نیروهای مسلح روسیه درآمد. خبرگزاری فرانسه هم به نقل از کی‌یف اعلام کرد نیروهای روسیه وارد محدوده این نیروگاه شدند. 

روسیه وبسایت شبکه‌های بی‌بی‌سی و دویچه وله را محدود می‌کند

خبرگزاری فرانسه گزارش داد روسیه گفته سایت‌های بی‌بی‌سی، دویچه وله، مدوزا و سووبودا را محدود می‌کند.

انفجار مهیب در پایتخت اوکراین

شبکه «الجزیره» به نقل از خبرنگار خود در کی‌یف گزارش داد، بعد از فعال‌شدن آژیرهای هشدار در پایتخت اوکراین، لحظاتی قبل صدای انفجار مهیبی در این شهر به‌گوش رسیده است. خبرنگار الجزیره همچنین خبر داد که چند انفجار متوالی نیز در کی‌یف رخ داده است.

شولتز: عضویت اوکراین در دستور کار ناتو نبود و نیست

«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان اقدام ناتو برای عدم پذیرش اوکراین و گرجستان در سال گذشته میلادی را تحسین کرده است. وی با اشاره به نشست سران ناتو در ژوئن ۲۰۲۱ به کانال تلویزیونی آلمانی ZDF گفت: پس از مذاکرات بسیار طولانی در ناتو درباره این موضوع، این تصمیم درستی بود.

به گزارش اسپوتنیک، در آن زمان، ناتو اصولاً حق الحاق اوکراین و گرجستان را تأیید کرد، اما از دادن چارچوب زمانی برای این اقدام خودداری کرد و اصرار داشت که هر دو جمهوری شوروی سابق باید قبل از عضویت تحت «اصلاحات» قرار گیرند. صدراعظم آلمان همچنین گفت که در مورد عضویت اوکراین در ناتو، این موضوع در دستور کار این ائتلاف نبود و نیست.

این اظهارات پس از آن صورت گرفت که ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در مصاحبه با رویترز گفت که در صورتی که ناتو آماده نیست به عضویت این کشور چراغ سبز نشان دهد، باید ضمانت‌های امنیتی مشترکی را برای اوکراین ایجاد کند. او مدعی شد که شرکای کی‌یف حاضر نیستند کشورش را به عضویت ناتو درآورند زیرا روسیه نمی‌خواهد اوکراین در این ائتلاف حضور داشته باشد.

 

زلنسکی: قبل از وقوع فاجعه اتمی، روسیه را متوقف کنید

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بامداد امروز (جمعه) در یک پست فیس‌بوک، روسیه را به شلیک عمدی به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا، پس از وقوع آتش‌سوزی در این تاسیسات متهم کرد.

وی در این پست مدعی شد: تانک‌های روسی به سمت بلوک‌های اتمی مجهز به تصویرگرهای حرارتی تیراندازی می‌کنند. آن‌ها می‌دانند به چه چیزی شلیک می‌کنند. آن‌ها برای این (حمله) آماده می‌شده‌اند.

زلنسکی همچنین به فاجعه چرنوبیل و قربانیان آن اشاره کرد. فاجعه چرنوبیل در سال ۱۹۸۶ که در اوکراین شوروی رخ داد، بدترین حادثه هسته‌ای تاریخ در نظر گرفته می‌شود. زلنسکی گفت که این یک فاجعه جهانی بود که زندگی صدها هزار نفر را تحت تاثیر قرار داد و تاثیری ماندگار بر اوکراین داشت.

وی گفت: ما نمی‌دانیم که پایان آتش‌سوزی در ایستگاه (نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا) چه خواهد بود، خدای ناکرده انفجاری ممکن است رخ دهد یا خیر. افراد ما نیروگاه هسته‌ای را ایمن نگه می‌دارند.

زلنسکی افزود: اما این واقعیت که روسیه به این نیروگاه حمله کرد، خود اقدامی بسیار خطرناک است و می‌تواند یک فاجعه بالقوه ایجاد کند. ۱۵ رآکتور هسته‌ای در اوکراین وجود دارد. اگر یکی از آن‌ها منفجر شود، این پایانی برای همه است. پایان اروپا است.

رئیس‌جمهور اوکراین در ادامه با این ادعا که «هیچ کشوری به جز روسیه تا به حال به راکتورهای یک نیروگاه هسته‌ای شلیک نکرده و اولین بار در تاریخ بوده است»، از سران اروپایی خواست هم‌اکنون بیدار شوند و نیروهای روسیه را «قبل از آن که، این به یک فاجعه اتمی تبدیل شود» متوقف کنند. 

آژانس اتمی مرکز حوادث و وضعیت‌های اضطراری خود را در حالت آماده‌باش قرار داد

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در توییتی اعلام کرد: آژانس مرکز حوادث و (موقعیت‌های) اضطراری خود (IAEAIEC) را به دلیل وضعیت جدی در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در اوکراین در حالت پاسخگویی کامل ۲۴ ساعته و هفت روز هفته قرار می‌دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها