بایدن وضعیت اضطرار ملی آمریکا در قبال ایران را تمدید کرد

در حالی که دولت بایدن مدعی است با حسن نیت و جدیت مذاکرات وین را پیش می‌برد، شب گذشته وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران را تمدید کرد.

بایدن وضعیت اضطرار ملی آمریکا در قبال ایران را تمدید کرد
کد خبر: 541253
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۳ ۰۸:۲۸:۵۶

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شب گذشته در بیانیه‌ای وضعیت اضطرار ملی این کشور در قبال ایران را تمدید کرد.

به کزارش ایسنا، در این بیانیه آمده است: وضعیت اضطراری ملی در قبال ایران که در ۱۵ مارس ۱۹۹۵ اعلام شد، تا پس از ۱۵ مارس ۲۰۲۲ نیز پابرجا خواهد ماند.

در این بیانیه ادعا شده است: اقدامات و سیاست‌های حکومت ایران همچنان خطری فوق‌العاده و چشمگیر برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا ایجاد می‌کند.

بیانیه رئیس جمهور آمریکا می‌افزاید: به این دلایل، به این تصمیم رسیده‌ام که لازم است وضعیت اضطرار ملی را که در فرمان اجرایی ۱۲۹۵۷ اعلام شده، در قبال ایران ادامه داده و تحریم‌های جامع علیه ایران را در پاسخ به این تهدید حفظ کنم.

به گزارش ایسنا، فرمان اجرایی وضعیت اضطراری ملی در مورد ایران اساس بیشتر تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران است و به رئیس‌جمهور آمریکا این اختیار را می‌دهد که اموال و دارایی‌های ایران را توقیف کند. به گفته مقامات کاخ سفید برخی فرمان‌های اجرایی که پیرو این وضعیت اضطراری ملی اعلام شده‌است، همزمان با عملی شدن برجام لغو شده‌ اما روسای جمهور آمریکا هرساله به شکل کلی این فرمان اجرایی را تمدید می‌کنند.

این اقدام رئیس جمهور آمریکا هم‌زمان با برگزاری دور هشتم مذاکرات وین انجام شده است. مذاکراتی در راستای احیای توافق هسته‌ای که انجام شدن آن در سال ۲۰۱۵، با لغو تحریم‌های ایران در ازای محدود شدن برنامه هسته‌ای‌اش، از تنش‌ها در روابط تهران-واشنگتن کاسته بود اما دولت پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ به بهانه ناقص بودن این توافق از آن خارج شد.

دولت بایدن که از ابتدای روی کار آمدن در سال ۲۰۲۱، اعلام کرد بازگشت به توافق هسته‌ای در اولیت سیاست خارجی قرار دارد، بارها در طی مذاکرات با انداختن توپ در زمین ایران سعی در مقصر جلوه دادن ایران برای وضع کنونی توافق هسته‌ای داشته است، در حالی که مدعی بوده با حسن نیت و جدیت در این مذاکرات حاضر شده است تا توافقی نهایی، هر چه سریع‌تر، در وین حاصل شود. 

در حالی که رایزنی‌ها در وین برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده و برطرف کردن موانع در راستای لغو تحریم‌های ایران ادامه دارد، دولت بایدن اقدام به تمدید وضعیت اضطرار ملی آمریکا در قبال ایران کرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها