کد خبر: 541052
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۱ ۱۴:۵۹:۲۴
| |

گنادی گاتیلوف، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل:

لغو حق وتوی ما در شورای امنیت غیرممکن است

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در ژنو اعلام کرد که اقدامات غرب علیه روسیه، تمامی راه‌ها برای آغاز گفتگوها را به شکست منتهی می‌کند این در حالی است که آمریکا همزمان پایگاه‌های نظامی خود را گسترش می‌دهد و آنها را مجهز به تسلیحات هسته‌ای می‌کند.

لغو حق وتوی ما در شورای امنیت غیرممکن است
کد خبر: 541052
|
۱۴۰۰/۱۲/۱۱ ۱۴:۵۹:۲۴

گنادی گاتیلوف، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در ژنو اعلام کرد که اقدامات خصمانه غرب علیه روسیه در تضاد با منطق گفتگو و مذاکره است و مذاکرات روسیه با اوکراین را تحت تاثیر قرار می‌دهد و از احتمال به نتیجه رسیدن این مذاکرات می‌کاهد.

به گزارش ایسنا، وی ابراز امیدواری کرد که شروع مذاکرات بین دو هیئت روسی و اوکراینی علی‌رغم تمامی اقدامات غرب منجر به نتیجه و پیدا شدن یک راه‌حل سیاسی شود.

گاتیلوف در جریان مصاحبه‌ با شبکه المیادین گفت که زمان پاکسازی نه تنها اروپای شرقی و غربی بلکه تمای جهان از تسلیحات اتمی فرارسیده است.

به گفته گاتیلوف، این درحالی است که آمریکایی‌ها در حال گسترش پایگاه‌های نظامی خود و مجهز کردن آنها به تسلیحات هسته‌ای هستند که این امر نه تنها تهدیدی جدی برای امنیت ملی روسیه محسوب می‌شود بلکه امنیت جهانی را با تهدیدات بزرگی مواجه می‌کند.

وی در همین راستا افزود که مدت زیادی است که روسیه از ایالات متحده آمریکا درخواست خارج ساختن تسلیحات هسته‌ای از کنار مرزهایش را داشته است و تلاش‌های دیپلماتیک فراوانی در این زمینه به کار برده است که برخلاف تمامی این تلاش‌ها آمریکا هم پایگاه‌های خود را به مرزهای روسیه نزدیک‌تر ساخته و هم آنها را مجهز به تسلیحات هسته‌ای کرده است.

گاتیلوف همچنین در واکنش به تلاش کشورهای غربی به رهبری آمریکا جهت اخراج روسیه از شورای حقوق بشر و شورای امنیت و همینطور گرفتن حق وتوی روسیه در سازمان ملل، گفت؛ معتقد نیستم که این کار عملی باشد، چراکه طبق منشور سازمان ملل متحد، شورای امنیت دارای ۱۵ عضو است که شامل ۵ عضو دائم و دارای حق وتو و ۱۰ عضو غیر دائم است،

وی افزود؛ نمیدانم چگونه آمریکایی‌ها می‌خواهند این کار را عملی کنند چرا که تقریبا غیر ممکن است.

او در رابطه با اخراج کشورش از شورای حقوق بشر نیز اعلام کرد آمریکا برای این کار نیازمند قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل و رای مثبت دوسوم اعضای مجمع عمومی است.

وی در این راستا افزود که کسب موافقت و رای دوسوم مجمع عمومی سازمان ملل برای اخراج روسیه از شورای حقوق بشر، دور از ذهن به نظر می‌رسد.

نشست مجمع عمومی سازمان ملل جهت بررسی طرح آمریکا برای اخراج روسیه از شورای حقوق بشر، قرار است جمعه برگزار گردد.

چندی پیش ولودیمیر زلنسکی اعلام کرد که آماده گفتگو و مذاکره با ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است و افزود که برای مذاکره با روسیه حداقل به یک آتش بس جامع نیاز داریم.

مذاکرات روسیه و اوکراین، پس از رسیدن هیئت اوکراینی به "گومل" بلاروس روز یکشنبه آغاز شد.

در همین راستا زلنسکی اعلام کرد که دور اول این مذاکرات منجر به یک نتیجه مورد انتظار برای اوکراین واقع نشد.

کاخ سفید نیز به نوبه خود در بیانیه‌ای اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی با زلنسکی بر استمرار حمایت کشورش از اوکراین تاکید کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها