کد خبر: 540640
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ ۱۱:۴۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

رسانه عبری‌زبان: اعمال تحریم علیه روسیه می‌تواند منجر به تغییر نظام اقتصادی در جهان شود

به زعم رسانه‌های رژیم اسرائیل، گسترش به‌کارگیری اهرم تحریم‌های اقتصادی در جهان می‌تواند منجر به شکل‌گیری سیستم اقتصادی جدیدی در جهان شود.

رسانه عبری‌زبان: اعمال تحریم علیه روسیه می‌تواند منجر به تغییر نظام اقتصادی در جهان شود
کد خبر: 540640
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۹ ۱۱:۴۰:۰۰

سید عماد حسینی- به زعم رسانه‌های رژیم اسرائیل گسترش به‌کارگیری اهرم تحریم‌های اقتصادی در جهان می‌تواند منجر به شکل‌گیری سیستم اقتصادی جدیدی در جهان شود.

به گزارش اعتمادآنلاین، روزنامه اقتصادی گلوبس با اشاره به رویکرد کشورهای غربی برای اعمال مجازات علیه روسیه از طریق فشارهای اقتصادی بر این کشور به نقل از یک استاد دانشگاه نوشت این کار هم حد و چارچوب خاص خود را دارد و در صورت استفاده بیش از حد و اندازه می‌تواند نتایج معکوسی به همراه داشته باشد.

به نوشته این روزنامه عبری‌زبان، دلیل اصلی توانایی ایالات متحده و اتحادیه اروپا در اعمال مجازات بر روسیه این است که روسیه نیز در سیستم اقتصاد جهانی که ایالات متحده و اتحادیه اروپا آن را در قبضه خود گرفته‌اند حضور دارد و بانک‌های این کشور نیز از سیستم سوئیفت که مقر آن در بلژیک است و همچنین دلار و یورو به عنوان ارزهای تجاری خود استفاده می‌کنند.

گرچه تکیه مسکو بر این دو ارز طی سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده‌ اما به هر روی، حضور در ساختار اقتصادی جهانی به دروازه نفوذ غرب در روسیه تبدیل شده است.

این رسانه اسرائیلی به نقل از پروفسور هنری فاریل استاد علوم سیاسی دانشگاه جانز هاپکینز افزود: مجازات‌های اقتصادی غرب می‌توانند عواقب وخیمی برای روسیه داشته باشند هرچند باید اعتراف کرد این اقدامات هم دارای شکاف‌‌هایی است که می‌تواند ظرفیت تاثیرات سریع و ویران‌کننده فوری را از آن سلب کند.

این کارشناس در پاسخ به پرسش دیگری درباره احتمال فروپاشی سیستم تحریم‌ها در جهان گفت: این یک سوال بزرگ است، در گذشته ایالات متحده از اعمال تحریم‌های گسترده به ویژه علیه قدرت‌های بزرگ امتناع می‌کرد، اما امروز در سایه وقوع چنین اتفاقی این پرسش پیش می‌آید که چه واکنشی به آن نشان داده خواهد شد.

فاریل توضیح داد: به بیانی دیگر روسیه چه نوع واکنشی نسبت به آن خواهد داشت، آیا از ابزارهای اقتصادی استفاده خواهد کرد؟ شاید هم تقابل را تشدید کند و مثلاً دست به حملات سایبری یا غیره بزند و ایالات متحده و اتحادیه اروپا را به عقب‌نشینی وا دارد.

او ادامه داد: امروز پاسخ اصلی در غرب یا در روسیه نیست بلکه پاسخ اصلی و ساختاری نحوه تعامل دیگر کشورهای جهان با این پدیده است به خصوص که برخی از کشورها باور دارند آنها نیز احتمالاً در معرض چنین شرایطی قرار بگیرند؛ برای کشورهایی همچون چین که نگران اعمال چنین تدابیری علیه خود از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا در آینده هستند، چه تدابیری در پیش گرفته خواهد شد؟

او با اشاره به احتمال شکل‌گیری سیستم اقتصادی جدیدی در جهان گفت: این امر روی کاغذ و به شکل نظری آسان به نظر می‌رسد اما در بعد عملی تحقق آن بسیار دشوار است، چینی‌ها در گذشته تلاش کردند تا سیستمی جایگزین سوئیفت کنند که گرچه بسیار محدود بود ولی نشان داد به شدت ناموفق است.

روسیه نیز تلاش‌‌هایی برای ایجاد سیستم جایگزینی از خود نشان داد، بانک‌های روسی قادر به استفاده از این سیستم هم خواهند بود اما این سیستم نمی‌تواند پاسخگوی انزوایی باشد که روسیه در سیستم جهانی دچار آن شده است.

هرچند پیش‌بینی رخدادهای آینده بسیار دشوار است اما به گمان این کارشناس، کشورهای مختلف از جمله چین برای یافتن راهی به منظور مقابله با این اقدامات انزواکننده دست‌به‌کار خواهند شد.

او در عین حال تاکید کرد: حتی اگر چنین سیستمی هم پدید آید این کار صرفاً باعث انزوای این کشورها خواهد شد. ساخت سیستمی در این سطح آن هم از نقطه صفر کار بسیار دشواری به نظر می‌رسد و کشورهایی که به دنبال ایجاد چنین سیستمی هستند بدون خودکفایی کامل نمی‌توانند خود را از دلار و یورو بی‌نیاز کنند. اگرچه خودکفایی نیازمند هزینه‌های مالی بسیار زیاد است، با وجود این کشوری همچون روسیه می‌تواند با استفاده از ابزار قدرتی مثل نیازِ کشورها به انرژی، کشورهایی چون آلمان را مجبور به ورود و همکاری در این سیستم و انجام معاملات خود در داخل آن کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها