کد خبر: 540528
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ ۱۵:۳۶:۵۵
| |

عون، رئیس جمهوری لبنان:

موافق مذاکره برای حل مناقشه روسیه و اوکراین هستیم/ انزوای حزب‌الله به معنای جنگ داخلی است

رئیس جمهوری لبنان در سخنانی اعلام کرد که کشورش از مذاکرات سیاسی برای حل مناقشه فعلی میان روسیه و اوکراین حمایت می‌کند.

موافق مذاکره برای حل مناقشه روسیه و اوکراین هستیم/ انزوای حزب‌الله به معنای جنگ داخلی است
کد خبر: 540528
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۸ ۱۵:۳۶:۵۵

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان با اشاره به بحران شکل گرفته میان روسیه و اوکراین و ابراز تعجب مسکو از بیانیه وزارت خارجه لبنان در این باره اظهار کرد: موضع لبنان واضح و مبتنی بر حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو است؛ به ویژه اینکه کشور ما با اختلافات و درگیری‌ها و حوادث امنیتی دشواری مواجه بوده است که همگی با گفت‌وگو حل و فصل شده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره لبنان، وی افزود: به همین دلیل لبنان از مذاکرات سیاسی برای حل مناقشه فعلی میان روسیه و اوکراین طبق اصول تعیین شده در منشور سازمان ملل و قوانین مرتبط بین‌المللی و در پیش گرفتن راه‌های مسالمت‌آمیز برای حل و فصل منازعات میان کشورها حمایت می‌کند.

وزارت خارجه لبنان پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که این کشور حمله به اوکراین را محکوم کرده و از روسیه می‌خواهد عملیات نظامی را فوراً متوقف کند و دو طرف باید بر سر میز مذاکره بنشیند.

پس از صدور این بیانیه سفیر روسیه در بیروت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: بیانیه وزارت خارجه لبنان با زیر پا گذاشتن سیاست خویشتن‌داری و جانبداری از یک طرف در مقابل طرف دیگر در تحولات فعلی ما را متعجب کرد.

میشل عون در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع حزب‌الله پرداخت و گفت: انزوای حزب‌الله به معنای یک جنگ داخلی است و آیا ما به سمت جنگ داخلی پیش می‌رویم.

وی درباره موضع حزب‌الله درباره مذاکرات غیر مستقیم ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد: حزب‌الله منطقی است و دولت را رها کرده است تا به این پرونده رسیدگی کند و از تصمیماتی که در این زمینه اتخاذ خواهد شد حمایت می‌کند.

عون با اشاره به دیدار اخیرش با آموس هاچستین، میانجی جدید آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی در بیروت نیز تصریح کرد: مذاکرات امروز برسر خط ۲۳ در حال انجام است. این بدان معنا نیست که خط ۲۳ خط مورد مذاکره است، بلکه به این معنی است که مذاکرات در حال انجام است تا به لبنان اجازه داده شود به حق خود در میدان "قانا" دست یابد و این درحالی است که اسرائیل همچنان خواستار تقسیم آن میان دو طرف است.

رئیس جمهوری لبنان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به تصمیم سعد حریری، نخست وزیر سابق این کشور برای تحریم انتخابات، اشتباه مسیحیان در زمینه تحریم انتخابات ۱۹۹۲ را که نتایج مصیبت باری برای صحنه سیاسی لبنان داشت یادآور شد.

وی در این باره تاکید کرد: تنها مساله ای که نگران آن هستیم به تعویق افتادن انتخابات در نتیجه تحریم آن توسط سُنّی‌ها است و نمی‌توان احتمال تحریم انتخابات توسط سنی‌ها را منکر شد چراکه ما شاهد اتفاقات ۱۹۹۲ بوده‌ایم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها