کد خبر: 540206
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ ۱۱:۲۶:۰۶
| |

رسانه روسی:

مسکو برای جلوگیری از ساخت بمب اتمی نیروگاه چرنوبیل را تصرف کرد

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه اعلام کرد که روسیه به اوکراین اجازه ساخت بمب اتمی نمی دهد و به همین دلیل ارتش روسیه نیروگاه هسته ای چرنوبیل را تحت کنترل خود درآورده است.

مسکو برای جلوگیری از ساخت بمب اتمی نیروگاه چرنوبیل را تصرف کرد
کد خبر: 540206
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۷ ۱۱:۲۶:۰۶

شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه روز شنبه در گزارشی اعلام کرد که روسیه هیچگاه به اوکراین اجازه ساخت بمب اتمی نمی دهد و بلندپروازیهای اتمی کی یف خطرناک است.

به گزارش ایرنا، در این گزارش گفته شد که اطلاعات مبنی بر این که سطح تشعشعات رادیواکتیو نیروگاه هسته ای چرنوبیل بالا است، واقعیت ندارد و وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که وضعیت این نیروگاه عادی است.

رسانه روسی افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تایید کرده است که سطح تشعشعات رادیواکتیو نیروگاه چرنوبیل پایین است و رافائل گروسی مدیر کل آژانس این خبر را اعلام کرد.

به گزارش شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، بلندپروازیهای هسته ای دولت اوکراین مسائل زیادی را مطرح می کند و ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در مورد  امکان دستیابی کشورش به سلاح اتمی سخن گفته بود. 

در گزارش خاطرنشان شد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه یکی از دلایل اتخاذ تصمیم برای اجرای عملیات نظامی در اوکراین را ادعاهای مقامهای اوکراینی برای دستیابی به سلاح اتمی عنوان کرده بود.

زلنسکی پیشتر از امکان تجدیدنظر کشورش در مورد تفاهم نامه بوداپست سخن گفته بود که بر اساس آن اوکراین موقعیت کشور عاری از سلاح هسته ای یافته و زرادخانه هسته ای خود را پس از فروپاشی شوروی ازبین برد. 

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اخیرا گفت که ساخت سلاح اتمی برای اوکراین چندان سخت نیست و این کشور از زیرساخت ها و فناوریهای لازم در این مورد برخوردار است و فقط در مورد غنی سازی اورانیوم مممکن است دچار مشکل شود و آن را هم با کمک برخی کشورها (آمریکا) می تواند حل کند.

نیروگاه هسته ای چرنوبیل که در آن مقادیری مواد رادیواکتیو نگهداری می شود روز پنجشنبه ۵ اسفند ماه تحت کنترل نیروهای روسیه در آمد. 

ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز گذشته به کنترل کامل نیروهای روسیه بر نیروگاه هسته ای آسیب دیده چرنوبیل اشاره و اظهار کرد: این نیروگاه هسته ای را کماندوهای نیروی هوابرد روسیه تحت کنترل در آورده اند و آنها با دسته نیروهای اوکراینی محافظ این مرکز هسته ای آسیب دیده برای محافظت از نیروگاه همکاری می کنند. 

حادثه اتمی چرنوبیل روز ۲۶ آوریل ۱۹۸۶میلادی(۶ اردیبهشت۱۳۶۵) بر اثر وقوع دو انفجار در رآکتور این نیروگاه رخ داد که در اثر آن ۳۱ نفر در دم جان باختند.

شهر ۵۰ هزار نفری چرنوبیل در حدود ۱۲۰ کیلومتری شهر کی یف پایتخت اوکراین و محل واقع شدن نیروگاه هسته‌ای به همین نام ‌اکنون به منطقه‌ای متروکه و خالی از سکنه تبدیل شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها