کد خبر: 539653
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ ۱۴:۱۶:۰۰
| |

برنامه جهانی غذا:

دو میلیون عراقی از سوء تغذیه رنج می برند

برنامه جهانی غذا (WFP) وابسته به سازمان ملل متحد اعلام کرد که نزدیک به دو میلیون عراقی از سوء تغدیه و مصرف کم غذا رنج می برند.

دو میلیون عراقی از سوء تغذیه رنج می برند
کد خبر: 539653
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۴ ۱۴:۱۶:۰۰

روزنانه رسمی «الصباح» چاپ بغداد امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با نماینده برنامه جهانی غذا در عراق نوشت: برآوردهای کنونی از سامانه پیگیری گرسنگی نشان می دهد که نزدیک به دو میلیون عراقی (از ۴۰ میلیونی این کشور) از سوء تغذیه رنج می برند.

به گزارش ایرنا، علی رضا قریشی می گوید، ۷ درصد از خانوارهای عراق برای مقابله با سوء تغدیه به ناچار خود را با این شرایط سازگار کرده اند.

وی با بیان اینکه کاهش ارزش دینار بر قدرت خرید جوامع فقیر عراق پس از افزایش قیمت اقلام اساسی خوراکی و غیرخوراکی از جمله آرد و روغن تاثیر گذاشته، اظهار داشت: کاهش قدرت خرید شهروندان عراقی در مناطقی که کشاورزی آنها وابسته به بارندگی می باشد، ممکن است به بحران مواد غذایی و سختی شرایط تغذیه بیانجامد.

نماینده برنامه جهانی غذا در عراق ادامه داد که گزارش‌ وزارت برنامه‌ریزی این کشور با همکاری «یونیسف» (صندوق کودکان سازمان ملل متحد)، بانک جهانی و طرح آکسفورد، نشان می دهد که همه گیری کرونا سبب شده تا حدود ۳۲ درصد شهروندان این کشور با پدیده فقر چندبعدی مواجه شوند.

قریشی توضیح داده که تجزیه و تحلیل داده های مربوط به تغدیه بیانگر آن است که جمعیت زیادی در عراق با گرسنگی مزمن دست و پنجه نرم می کنند.

این مقام سازمان ملل متحد می افزاید، برنامه جهانی غذا با همکاری وزارت برنامه ریزی، اداره آمار کشاورزی و «فائو» (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) در حال تلاش برای محاسبه و برآورد دوباره آمار گرسنگی در عراق است.

وی یادآور شد که در گزارش بعدی، آمارهای به روز شده ای از وضعیت کنونی سوء تغدیه و امنیت غذایی در عراق منتشر خواهد شد.

اعلام این اطلاعات از سوی مدیر برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل در عراق در حالی است که وزارت برنامه‌ریزی عراق آبان ماه گذشته در واکنش به گزارش قبلی برنامه جهانی غذا آن را غیر دقیق دانسته و تأکید کرده بود که نسبت ناامنی غذایی در عراق کم‌تر از ۲ درصد است.

در بیانیه رسمی وزارت برنامه‌ریزی عراق آمده بود که در روزهای اخیر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی گزارشی منسوب به برنامه جهانی غذا منتشر کرده‌اند که در آن گفته شده که عراق یکی از ۷ کشور با آمار بالای گرسنگی در جهان است و اینکه ۳۳ درصد جمعیت عراق دچار سوءتغذیه است و عراق را در کنار کشورهای به‌شدت فقیری مانند سومالی و ماداگاسکار و کنگو قرار داده است.

این بیانیه افزوده که عراق با توجه به برنامه‌های دولت و توزیع سبدهای کالا و برنامه‌های تأمین اجتماعی و پرداخت کمک‌درآمد به آسیب‌دیدگان از کرونا، حتی در اوج بحران کرونا هم دچار بحران غذایی در حدی که موجب گرسنگی و سوءتغذیه در میان طبقات محروم جامعه شود، نبوده است.

بر اساس این بیانیه تنها ۲ درصد از جمعیت عراق دچار وضعیت گرسنگی هستند که این آمار هم مربوط به بعد از افزایش آوارگان به سبب حملات داعش در سال ۲۰۱۴ است.

وزارت برنامه‌ریزی عراق تاکید کرده که نسبت فقر در این کشور در سال ۲۰۲۰ به ۳۱ درصد رسید، اما این به معنای گرسنگی جمعیت کشور نیست و منظور از این فقر، آن چیزی است که از آن به عنوان فقر چندجانبه یاد می‌شود و شامل عدم دسترسی به بهداشت و آموزش و مسکن و درآمد کافی می‌شود.

این بیانیه افزوده که ۹۵ درصد خانوارهای عراقی سبد کالا دریافت می‌کند و تأکید کرده که آمارهای عراق بر اساس استاندارهای معمولی جهانی که خود سازمان ملل هم بر اساس آنها عمل می‌کند، تهیه می‌شود.

وزارت برنامه‌ریزی عراق تأکید کرده که به هیچ وجه نمی‌توان عراق را کشوری گرسنه و دچار سوءتغذیه دانست و وضعیت عراق با کشورهایی که در این گزارش از آنها یاد شده قابل مقایسه نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها