کد خبر: 539204
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۲ ۱۲:۵۰:۳۵
| |

"گاندی" ترکیه رویایش را برای کنار زدن اردوغان نزدیک‌تر می‌بیند

کمال قلیچداراوغلو، سیاستمدار ترکیه‌ای و رهبر حزب اپوزیسیون مهم موسوم به حزب مردم جمهوری خواه (CHP)، در مصاحبه‌ای با رویترز همچنان که ترکیه از مشکلات اقتصادی ناشی از سیاست‌های پولی غیرمتعارف اردوغان رنج می‌برد، با اطمینان پیروزی‌اش در انتخابات را پیش بینی کرد.

"گاندی" ترکیه رویایش را برای کنار زدن اردوغان نزدیک‌تر می‌بیند
کد خبر: 539204
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۲ ۱۲:۵۰:۳۵

کمال قلیچداراوغلو، سیاستمدار کهنه کار ترکیه‌ای که سال‌ها برای کنار زدن رجب طیب اردوغان از قدرت در این کشور تلاش کرده است، می‌گوید "بسیار واضح است" که این رویای او در حال نزدیک تر شدن است؛ صحبتی که به رغم وجود شک و تردیدها در مورد اینکه آیا او به عنوان نامزد اصلی مخالفان دولت اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی ترکیه در سال ۲۰۲۳ معرفی می‌شود یا خیر، مطرح شده است.

به گزارش ایسنا، کمال قلیچداراوغلو، سیاستمدار ترکیه‌ای و رهبر حزب اپوزیسیون مهم موسوم به حزب مردم جمهوری خواه (CHP)،  در مصاحبه‌ای با رویترز همچنان که ترکیه از مشکلات اقتصادی ناشی از سیاست‌های پولی غیرمتعارف اردوغان رنج می‌برد، با اطمینان پیروزی‌اش در انتخابات را پیش بینی کرد.

این اظهارات قلیچداراوغلوی ۷۳ ساله، باعث تقویت انتظارات از بابت معرفی او به عنوان نامزد ریاست جمهوری ائتلاف مخالف شش حزبی برای انتخابات ژوئن ۲۰۲۳ می‌شود، هرچند نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند چندین چهره مخالف دیگر حمایت بیشتری به دست آورده‌اند.

او در این مصاحبه که در محل دفتر خود در طبقه دوازدهم مقر حزب مردم جمهوریخواه در حومه آنکارا انجام داد به رویترز گفت: "البته، این باعث افتخار من است که پنج رهبر احزاب مخالف من را به عنوان نامزد ائتلاف مخالفان معرفی کنند و همچنین به این معنی است که آنها به من اعتماد دارند."

قلیچداراوغلو گفت که دلیلی برای خرید موشک‌های اس-۴۰۰ روسی از سوی ترکیه که باعث اختلاف این کشور با واشنگتن شده نمی‌بیند. او همچنین بیان کرد که در صورت پیروز شدن در انتخابات رهبری بانک مرکزی ترکیه را اصلاح خواهد کرد.

قلیچداراوغلو یک اقتصاددان و مقام سابق دولتی و فاقد کاریزمای آتشین رئیس جمهور فعلی ترکیه بوده و چندین سال در سایه اردوغان باقی مانده در حالی که حزبش که او از سال ۲۰۱۰ ریاست آن را بر عهده داشته، متحمل شکست‌های مکرر شده است. او از اهداف مورد علاقه اردوغان برای انتقاد کردن بوده و تقریبا هر روز هدف انتقادات و حتی سرزنشهای مردی که برای نزدیک به دو دهه بر کشورش تسلط داشته است، قرار گرفته است.

با این حال، قلیچداراوغلو و دیگر منتقدان حاکمیت اقتدارگرا و اسلام‌گرای فعلی ترکیه احساس می‌کنند که زمان آنها فرا رسیده است.

محبوبیت اردوغان در نظرسنجی‌ها پس از کاهش غیرمتعارف نرخ بهره توسط دولت او که منجر به بحرانی ارزی در اواخر سال گذشته میلادی شد، به پایین‌ترین حد خود در چند سال اخیر رسیده است.

قلیچداراوغلوی عینکی و کم سرو صدا، لقب "گاندی کمال" را به‌خاطر سبک عملکردش و استراتژی‌هایش مانند قولی که در این ماه مبنی بر عدم پرداخت قبوض برق در اعتراض به افزایش قیمت‌ها و مواجهه با تورم نزدیک به ۵۰ درصد داد، به دست آورده است.

اگرچه بلوک اپوزیسیون ترکیه هنوز نام نامزد ریاست جمهوری خود را معرفی نکرده است، نظرسنجی‌های شرکت متروپول نشان می‌دهند که قلیچداراوغلو با ۲۸.۵ درصد رای، محبوبیت کمتری نسبت به سه نامزد احتمالی دیگر این بلوک و حتی شخص اردوغانی که در یک نظرسنجی در دسامبر ترجیح ۳۷.۹ درصد را کسب کرد، دارد.

قلیچداراوغلو گفت: "این نظرسنجی‌ها امروز اهمیتی ندارند." او افزود که یاواس و امام‌اوغلو، دو نامزد احتمالی دیگری بلوک مخالفان ترکیه، به اداره دو شهر بزرگ این کشور ادامه می‌دهند.

خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه توسط آنکارا، روابط ترکیه با ایالات متحده را به شدت متشنج کرد و واشنگتن را واداشت تا صنایع دفاعی ترکیه را تحریم کرده و آن را از طرح تولید جنگنده‌های اف-۳۵ خارج کند.

قلیچداراوغلو بیان کرد: ما قرار است از اس-۴۰۰ برای چه کسانی استفاده کنیم؟ ما هنوز پاسخ این سوال را دریافت نکرده‌ایم. مقدار زیادی پول برای آنها پرداخت شد و آنها در حال حاضر در انبار منتظر هستند.

قلیچداراوغلو تاکید کرد در صورت پیروزی ائتلاف مخالفان اردوغان در انتخابات پیش رو در ترکیه، این کشور میلیون‌ها پناهجوی سوری را که میزبانی کرده، به خانه می‌فرستد و روابط دیپلماتیک خود را با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دوباره برقرار خواهد کرد.

او خاطرنشان کرد: در صورت نیاز سازمان ملل باید وارد عمل شود و باید از بشار اسد ضمانت ۱۰۰ درصدی دریافت شود. این تضمین باید به توافقات بین‌المللی گره خورده و بگوید او به آنها حمله نخواهد کرد و امنیت مادی و جانی آنها حفظ می‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها