کد خبر: 539200
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۲ ۱۲:۴۱:۵۳
| |

ادعای یک روزنامه ترکیه‌ای:

اردوغان احتمالا ماه رمضان به عربستان می‌رود

یک روزنامه ترکیه‌ای از سفر احتمالی رئیس جمهور این کشور به عربستان در ماه رمضان آتی خبر داد.

اردوغان احتمالا ماه رمضان به عربستان می‌رود
کد خبر: 539200
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۲ ۱۲:۴۱:۵۳

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه ژانویه گذشته اعلام کرده بود که قصد دارد اواسط فوریه جاری سفری به عربستان داشته باشد اما این سفر هنوز انجام نشده است.

به گزارش ایسنا، اردوغان هنگام بازگشت از سفر خود به امارات اظهار کرد: ترکیه و عربستان به گفتگو ادامه می‌دهند و انتظار می‌رود با در پیش گرفتن اقداماتی چشمگیر، پیشرفتی در مرحله آتی حاصل شود.

رئیس جمهور ترکیه افزود: ما می‌خواهیم این روند را با عربستان در جهتی مثبت پیش ببریم.

روزنامه حریت چاپ ترکیه در گزارشی به قلم عبدالقادر سیلفی نوشت، اردوغان احتمالا ماه رمضان آتی به عربستان سفر می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: ترکیه موضعگیری خود را درباره پرونده ترور جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی در استانبول اعلام کرد اما تمایل دارد این مساله موجب تیره و تار شدن روابط دو کشور نشود.

همچنین حریت در گزارش دیگری به نقل از یک منبع ترکیه‌ای نوشته بود، مذاکراتی دیپلماتیک با عربستان در جریان است، اختلاف‌نظری درباره دو پرونده وجود دارد، راه‌حلی برای آن دو حاصل شده و به زودی روابط ترکیه و عربستان بُعد تازه‌ای خواهد یافت.

این روزنامه ترکیه‌ای در ادامه با اشاره به سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به آنکارا در روزهای نهم و دهم مارس آتی، به گام‌های مهمی اشاره کرد که در مسیر نزدیک شدن به تل‌آویو برداشته می‌شوند.

حریت در ادامه نوشت، به دلیل توازن‌های داخلی در کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی، روند همگرایی هرگز با روحیه‌ای پرشور همراه نخواهد بود و گام‌های متقابلی برای اعتمادسازی برداشته خواهند شد.

این روزنامه ترکیه‌ای درباره موضعگیری فلسطینی‌ها درباره همگرایی آنکارا و تل‌آویو نوشت، ابراهیم کالین، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری ترکیه و سادات اونال، معاون وزیر خارجه این کشور سفری به فلسطین داشته و در رام‌الله با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کردند.

به نوشته حریت، فلسطینی‌ها در رام‌الله به هیات ترکیه‌ای ضمن اعلام حمایت خود از بازگشت روابط میان آنکارا و تل‌آویو و استمرار این روند تا پایان اظهار کردند: زمانی که ترکیه غایب باشد، ما تحت آزار و اذیت قرار می‌گیریم اما زمانی که ترکیه حضور داشته باشد، از حقوق ما حمایت می‌کند، ما به ترکیه اطمینان داریم.

این روزنامه ترکیه‌ای تاکید کرد: جنبش حماس نیز همین موضعگیری را درباره روابط آنکارا-تل‌آویو نشان داد و تاکید کرد: موضعگیری فلسطین موجب آرامش آنکارا می‌شود.

حریت در پایان نوشت، علی ارباش، رئیس هیات امور مذهبی ترکیه از مسجد الاقصی بازدید خواهد کرد و شب اسرا و معراج را در آنجا احیا خواهد گرفت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها