کد خبر: 539196
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۲ ۱۲:۳۴:۳۳
| |

وزیر خارجه آلمان:

روسیه فوراً به میز مذاکره بازگردد

وزیر خارجه آلمان ضمن ابراز نگرانی عمیق از وضعیت بحرانی در منطقه دونباس و تبادل آتش بین دولت‌های خودخوانده با دولت اوکراین، از مسکو خواست هرچه سریعتر به میز مذاکره بازگردد.

روسیه فوراً به میز مذاکره بازگردد
کد خبر: 539196
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۲ ۱۲:۳۴:۳۳

«آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان امروز (دوشنبه) روسیه را به انجام «بازی غیر مسئولانه» با غیرنظامیان شرق اوکراین متهم کرد و از مسکو خواست تا به میز مذاکره بازگردد.

به گزارش فارس، بائربوک پس از ورود به نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل به خبرنگاران گفت: «من فوراً از دولت روسیه و از رئیس جمهور روسیه می‌خواهم، با جان انسان‌ها بازی نکنید».

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وی در این‌باره توضیح داد: «آنچه در ۷۲ ساعت گذشته از نظر حملات [در منطقه دونباس] دیدیم، اختلافات خشونت‌بار و واقعا نگران کننده است. مسئولیت [این درگیری‌‌ها] با دولت روسیه است».

این دیپلمات ارشد آلمانی در ادامه افزود: «به همین دلیل است که من از دولت روسیه می‌خواهم، فوراً به میز مذاکره بازگردید. این در دستان شماست».

پس از آنکه فرانسه اعلام کرد «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «ولادیمیر پوتین» همتای روس او با برگزاری نشستی بر سر اوکراین موافقت کرده‌اند، وزرای خارجه اتحادیه اروپا نیز امروز درباره وضعیت این کشور گفتگو خواهند کرد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه می‌گوید کشورهای غربی معتقدند تجمع نیروهای روسیه در نزدیکی اوکراین مقدمه‌ای برای تهاجم است، اما اتحادیه اروپا از آخرین تلاش برای ترتیب دادن مذاکرات بیشتر حمایت می‌کند.

به نوشته رویترز، بورل در بروکسل گفت: «نشست‌های اعضای اتحادیه اروپا، در سطح سران، در سطح وزرا، با هر فرمتی، به هر شکلی که صحبت کنیم و پشت میز بنشینیم و تلاش کنیم از جنگ اجتناب کنیم، به شدت مورد نیاز است».

بامداد یکشنبه بود که رسانه‌ها گزارش دادند در مرکز منطقه خودمختار «دونتسک» واقع در شرق اوکراین، چندین صدای انفجار مهیب به گوش رسیده است. 

از روز جمعه ارتش اوکراین و دولت‌های خودخوانده در مناطق شرق این کشور بعد از متهم کردن یکدیگر به تنش‌زایی، به گلوله‌باران مواضع یکدیگر و نقض آتش‌بس پرداختند.

کرملین نیز گفته که «عمیقاً نگران» شعله‌ور شدن اوضاع در اوکراین است و اوضاع را از نزدیک زیر نظر دارد. آمریکا نیز مدعی است که روسیه پس از رد درخواست‌هایش مبنی بر لغو درخواست اوکراین برای پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو، به دنبال بهانه‌ای برای جنگ است.

تنش‌های میان اوکراین و کشورهای غربی با روسیه، در سال‌های گذشته به خصوص بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ به شدت افزایش پیدا کرده است. این شبه جزیره پس از سقوط دولت مرکزی اوکراین توسط گروه‌های مورد حمایت غرب و قدرت گرفتن گروه‌های متمایل به روسیه در شرق اوکراین پس از یک همه پرسی از اوکراین جدا شد و به روسیه پیوست.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها