کد خبر: 539094
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۱ ۲۱:۴۴:۳۲
| |

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان، نقطه عطفی برای ارتقای روابط اقتصادی دو کشور است

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی ایران و ازبکستان نقطه عطفی برای ارتقای روابط اقتصادی دو کشور خواهد بود.

اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان، نقطه عطفی برای ارتقای روابط اقتصادی دو کشور است
کد خبر: 539094
|
۱۴۰۰/۱۲/۰۱ ۲۱:۴۴:۳۲

سید رضا فاطمی امین در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان، گفت: ایران و ازبکستان سوابق دیرینه اجتماعی، فرهنگی و تمدنی با هم دارند و ما احساس قرابت با این کشور داریم.

به گزارش ایلنا، وی ادامه داد: می‌خواهیم روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور با تکیه بر همین قرابت فرهنگی و مناسبات دیرینه ارتقا یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه روابط اقتصادی کنونی میان دو کشور فاصله زیادی با ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ایران و ازبکستان دارد، اظهار داشت: چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک نقطه عطفی برای ارتقاء روابط و مناسبات اقتصادی و تجاری خواهد بود.

فاطمی امین با بیان اینکه عمر زاق‌اف، معاون نخست‌وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان، فردی پر تلاش، پر کار و عملیاتی است، تصریح کرد: این روحیه کمک می‌کند تا به سرعت به اهداف پیش بینی شده برای ارتقای روابط اقتصادی و تجاری دو کشور برسیم.

همچنین در این نشست،‌ عمر زاق‌اف در چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی ایران و ازبکستان خاطرنشان کرد: در پنج ماه اخیر روسای جمهوری دو کشور دو بار با هم ملاقات کرده‌اند و دستورات و توصیه‌های لازم را برای ارتقای روابط اقتصادی در فصل جدید روابط دو کشور ارائه داده‌اند.

وی با بیان اینکه مشترکات و روابط فرهنگی، تاریخی، دینی با ایران و ایرانیان داریم، ابراز داشت: اما روابط اقتصادی دو کشور متناسب با این روابط دیرینه فرهنگی نیست و باید توسعه یابد که در این راستا باید گام‌های عملی برداشته شود.

وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی ازبکستان، تهاتر و برگزاری نمایشگاه‌های مشترک را دو اقدام عملی در این حوزه دانست و بیان کرد: سند کمیته مشترک سرمایه‌گذاری را امضا می‌کنیم و سازوکارهای لازم را برای تداوم فعالیت‌ها و ارتقاء سرمایه‌گذاری پیگیری خواهیم کرد.

زاق‌اف با بیان اینکه همکاری استان‌های مرزی برای ارتقای تجارت دو کشور حائز اهمیت است، یادآور شد: نمایندگان مناطق سه استان ازبکستان حضور دارند و نمایندگان استان‌های ایران را برای بازدید از ازبکستان دعوت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه به توسعه همکاری‌ها در حوزه فرهنگ باید توجه شود، عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنم روزهای فرهنگی دو کشور را برگزار کنیم.

معاون نخست‌وزیر ازبکستان با بیان اینکه در حوزه صنعت گردشگری هم می‌توانیم کارهای خوبی انجام دهیم، گفت: برنامه مشترکی در این حوزه باید اجرا و پیاده سازی شود. نقشه راه‌های همکاری‌های دو کشور باید تبیین و امضا شود و هر ماه یکبار بر نحوه اجرای آن نظارت شود.

چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان امروز و فردا، یکم و دوم اسفندماه در تهران در حال برگزاری است.

عمر زاق‌اف معاون نخست‌وزیر و وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی، خوجایف وزیر کشاورزی، کودراتوف معاون اول وزیر سرمایه‌گذاری و تجارت خارجی، سدیک‌اف معاون وزیر امور خارجه، احمد خوجایف عظیم معاون اول وزیر انرژی، محموداف وزیر گردشگری و عبدالله‌اف سفیر جمهوری ازبکستان در تهران، جمعی از مدیران و معاونان دیگر وزارتخانه‌ها در کنار فعالان اقتصادی و انجمن‌های تخصصی ازبک، هیات اقتصادی جمهوری ازبکستان را در این اجلاس تشکیل می‌دهند.

در این اجلاس وزیر صنعت، معدن ایران در کنار معاونان وزارتخانه و نمایندگانی از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان توسعه تجارت ایران و نمایندگانی از بیمه و بانک مرکزی، سازمان مناطق آزاد، انجمن‌ها و تشکل‌های صادرات‌گرا و فعالان اقتصادی حضور دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها