کد خبر: 538569
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۹ ۱۴:۳۵:۰۴
| |

بیانیه ۶ کشور اروپایی:

روسیه استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناسد

شش کشور اروپایی از روسیه خواستند استقلال جمهوری‌های جدایی طلب شرق اوکراین موسوم به دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناسد.

روسیه استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت نشناسد
کد خبر: 538569
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۹ ۱۴:۳۵:۰۴

بیانیه مربوط به این درخواست از سوی نیکولاس دریویر، نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل ارائه شد.

به گزارش ایسنا، این شش کشور شامل فرانسه، آلمان، ایرلند، استونی، آلبانی و نروژ با امضای سندی خواستار رد مساله به رسمیت شناختن استقلال این جمهوی های خودخوانده شرق اوکراین شدند. دی ریویر گفت: ما هشدار می دهیم که چنین اقدامی باعث نقض هر چه بیشتر حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و نقض مستقیم روح و متن توافقنامه های مینسک خواهد شد.

پیشتر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفته بود اگر روسیه استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را به رسمیت بشناسد، این امر حاکمیت اوکراین را نقض خواهد کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین هم عنوان کرد، ولادیمیر پوتین، همتای روس او در صورت اجرای این برنامه به رسمیت شناختن تنش‌ها را افزایش داده و این به مثابه عقب نشینی یکجانبه از توافقات مینسک خواهد بود.

نمایندگان پارلمان روسیه روز سه‌شنبه به درخواستی رای دادند که از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور می‌خواهد تا استقلال این جمهوری‌های جدایی‌طلب طرفدار روسیه در شرق اوکراین را به رسمیت بشناسد. این دو منطقه که هم اکنون به طور خودمختار در دست جدایی‌طلبان روس اداره می‌شوند، هشت سال است که با ارتش اوکراین می‌جنگند.

ویاچسلاو ولودین، رئیس مجلس دومای دولتی روسیه گفت که درخواست از رئیس جمهور روسیه در مورد لزوم به رسمیت شناختن "جمهوری خلق دونتسک" و "جمهوری خلق لوهانسک" بی درنگ به وی ارسال خواهد شد.

وی تصریح کرد که این متن در جلسه عمومی دوما به تصویب رسید تا این دو سرزمین به "دو دولت و دو کشور مستقل" تبدیل شوند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها