کد خبر: 538244
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۷ ۱۰:۴۳:۱۴
| |

هشدار سازمان ملل درباره عواقب فاجعه بار بحران انسانی در یمن

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه نسبت به عواقب فاجعه بار بحران انسانی در یمن به دلیل کاهش حمایت مالی صندوق کمک های بشردوستانه سازمان ملل و بقیه نهادهای بشردوستانه هشدار داد.

هشدار سازمان ملل درباره عواقب فاجعه بار بحران انسانی در یمن
کد خبر: 538244
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۷ ۱۰:۴۳:۱۴

مارتین گریفیث، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه در گزارشی در شورای امنیت درباره اوضاع یمن گفت: به نظر نمی‌رسد بحران یمن که جان میلیون‌ها تن را تهدید می‌کند به زودی به پایان برسد. یمن طی هفته‌های اخیر شاهد اوضاع خطرناکی بود. از ژانویه بیش از ۶۵۰ یمنی کشته و زخمی شده‌اند و این آمار از سه سال پیش بالاترین آمار محسوب می شود. طرح بشردوستانه سازمان ملل برای ۲۰۲۱ شامل نزدیک به ۲۰۰ نهاد بشردوستانه بود که خدمات مختلفی را به ۱۱ میلیون یمنی به‌ صورت ماهانه ارائه کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، وی درباره کاهش حمایت مالی نهادهای بشردوستانه و صندوق کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل گفت: ما احتمالاً به زودی ناچار به کاهش کمک‌های انسانی خواهیم بود چرا که حمایت مالی آژانس‌های امداد رسانی در حال تمام شدن است و آن‌ها مجبور به توقف بسیاری از برنامه‌های خود خواهند شد. تا پایان ژانویه دو سوم برنامه‌های امدادرسانی کاهش یا متوقف شده است. دسامبر برنامه جهانی غذا سهمیه‌های غذایی به هشت میلیون تن را کاهش داد و احتمالاً از ماه آینده این افراد دیگر غذایی برای خوردن پیدا نکنند.

گریفیث تاکید کرد: در ماه مارس ما احتمالا مجبور به لغو بیشتر پروازهای بشردوستانه سازمان ملل در یمن خواهیم بود و این مسئله بار عملیات امدادرسانی را افزایش خواهد داد و تردد کارمندان را با مشکلاتی مواجه می‌کند. همچنین توقف خدمات آب رسانی می‌تواند ۳.۶ میلیون تن را از آب آشامیدنی محروم کند و زندگی کودکان زیر پنج سال را در معرض خطر قرار دهد. به رغم این که قبلاً نیز نسبت به کاهش حمایت مالی هشدار داده بودیم اما کاهش کنونی بی‌سابقه است. ما فکر نمی‌کردیم میلیون‌ها مردم گرسنه از غذا محروم شوند یا مجبور شویم پروازهای هوایی‌مان را متوقف کنیم. اگر این شکاف در حمایت مالی پر نشود به منزله حکم اعدام مردمی است که دیگر نمی‌توانند زندگی کنند و به کمک‌های ما وابسته هستند.

در این راستا هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن از تحولات نظامی یمن ابراز نگرانی کرد.

وی درباره آغاز روند سیاسی جدید صحبت کرد و حملات انصارالله علیه عربستان و امارات در ماه‌های اخیر را محکوم کرد. وی همچنین از گشوده شدن جبهه‌های جنگ جدیدی در یمن خبر داد.

فرستاده سازمان ملل درباره جنگ اقتصادی در یمن صحبت کرد و گفت: طرف‌های درگیر بر سر منابع و سیاست‌های پولی درگیر هستند. این جنگ اقتصادی بر تمام یمنی‌ها تاثیر می‌گذارد. ماه میلادی گذشته شاهد کاهش شدید سوخت و فرآورده‌های نفتی به ویژه در مناطق تحت سیطره انصارالله بودیم.

وی تاکید کرد که برای آغاز روند سیاسی جدید تلاش می‌کند که از طریق آن بتواند منافع تمام طرف‌ها را را در نظر گرفته و به مسائل سیاسی، امنیتی و اقتصادی بپردازد.

گروندبرگ به مذاکراتی اشاره کرد که قصد دارد از روزهای آتی برای حل بحران انجام دهد. وی ابراز امیدواری کرد که در بهار بتواند جزئیات طرح خود را به شورای امنیت ارائه دهد.

در این راستا محمد عبدالسلام، سخنگوی رسمی انصارالله یمن در توییتی اعلام کرد که این جنبش دیدگاه خود را برای حل پرونده انسانی یمن به روسیه تحویل داده است.

وی گفت: هدف از دیدگاه ما کاهش رنج و مشکلات ملت یمن و ایجاد فضای مناسب برای توقف جنگ و ورود به روند سیاسی با نظارت سازمان ملل است. ما یک نسخه از این دیدگاه را به فرستاده سازمان ملل نیز ارائه کرده ایم.

وی جزئیات بیشتری درباره این طرح نداد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها