کد خبر: 537369
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۲ ۰۸:۳۸:۱۲
| |

ادامه اختلافات امنیتی بین ابوظبی و تل‌آویو؛ احتمال توقف پروازها به دبی

شرکتهای هواپیمای اسرائیلی پنجشنبه هشدار دادند که از آغاز هفته آینده پروازهای خود به دبی را متوقف خواهند کرد؛ اقدامی که بیانگر اوج تنش در مسائل امنیتی بین طرفین است.

ادامه اختلافات امنیتی بین ابوظبی و تل‌آویو؛ احتمال توقف پروازها به دبی
کد خبر: 537369
|
۱۴۰۰/۱۱/۲۲ ۰۸:۳۸:۱۲

شرکتهای هواپیمای اسرائیلی پنجشنبه، تهدید کردند که از آغاز هفته آینده، پروازهای خود به دبی را متوقف خواهند کرد. اقدامی که بیانگر اوج تنش در مسائل امنیتی بین فرودگاههای بن گورین و دبی است.

به گزارش فارس، مدیران شرکتهای هواپیمایی اسرائیل، به نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی نامه ارسال کردند تا در این زمینه مداخله کند. بخش امنیت هواپیمایی فرودگاه بن گوریون هم اعلام کرد که از یکشنبه هفته آینده، امکان انجام تمام پروازهای دبی وجود ندارد.

در نامه مدیران شرکتهای هواپیمایی اسرائیلی به بنت آمده است: «علیرغم تکمیل تمام درخواستهای مقامات دبی، اداره امنیت هوانوردی و سرویس امنیت عمومی (شاباک) اعلام کردند که از 8 مارس پرواز از دبی انجام نمی شود».

مدیران شرکتهای اسرائیلی با بیان اینکه یک راه حل نیز این است که روزانه فقط سه پرواز به دبی صورت گیرد، تأکید کردند، مقامات رسمی، این پیشنهاد را مطرح کردند که پروازها به ابوظبی انجام شود، ولی این در حالی است که شرکتهای اماراتی طبق روال عادی کار می کنند. البته این موضوع، «غیرقابل قبول» بوده و به ضرر شرکتهای اسرائیلی است.

پایگاه خبری صهیونیستی «واللا» به نقل از مقامات اسرائیلی و اماراتی خبر داد که رئیس بخش حراست شاباک، با مقامات امنیتی امارات، مذاکره کرده است. موضوع این مذاکره، درخواست برای حراست از شرکتهای هواپیمایی اسرائیلی است؛ مسئله‌ای که مقامات اماراتی، آن را نقض حاکمیت این کشور توصیف کردند.

به گزارش واللا، مسئولان امارات با درخواست رئیس حراست شاباک مبنی بر تمدید دوره مذاکرات تا پایان ماه جاری موافقت کردند. در روزهای اخیر، تماس های زیادی بین طرفین برای تمدید دوره مذاکرات و جلوگیری از تبدیل این موضوع به «یک بحران سیاسی گسترده که توافقنامه صلح» بین طرفین را آسیب می‌زند، صورت گرفته است. در این تماسها، شماری از مشاوران نخست وزر صهیونیستی، مقامات وزارت امور خارجه این رژیم و شاباک حضور داشتند.

یک مسئول اماراتی نیز گفت که یکی از مشکلات، پیام‌های مختلف مسئولان اسرائیلی درباره این موضوع بود که باعث ایجاد سوء تفاهم و تشدید تنش شد. مسئولان امارات نیز می‌گویند که اختلاف بر سر محافظت از پروازهای اسرائیلی، از یک سال پیش وجود داشته است، ولی صهیونیستها حاضر نشدند از مواضع خود کوتاه بیایند.

مسئولان اماراتی طی رزهای اخیر به رئیس شاباک گفتند که «مطالبات امنیتی اسرائیل، به منزله نقض حاکمیت امارات در فرودگاه دبی است و ممکن است به فعالیت این فرودگاه آسیب وارد کند». یک افسر شاباک نیز به اماراتیها گفته بود که همه کشورهای جهان با مطالبات اسرائیل درباره حراست از هواپیماهای این رژیم، موافقت می‌کنند، ولی مسئولان امارات پس از مدتی، متوجه شدند که این ادعا صحت ندارد. همین مسئله، «به اعتماد بین طرفین آسیب وارد کرد... اماراتیها نیز احساس کردند که به آنها توهین شده است».

رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز عصر امروز پنجشنبه خبر داد که بخش دفاعی شاباک هشدار داده است که به دلیل اختلافات امنیتی بین طرفین اماراتی و اسرائیل، از یکشنبه آینده، امکان انجام تمامی پروازهای برنامه ریزی شده به امارت دبی وجود نخواهد داشت.

این شبکه صهیونیستی گزارش داد که عدم رعایت برنامه پروازها به دبی بدین معناست که دهها هزار شهروند اسرائیلی که بلیط پرواز به دبی را خریداری کرده‌اند، بدون پاسخ می مانند. مدیران سه شرکت هواپیمایی اسرائیلی در نامه خود به بنت گفتند که اختلافات امنیتی مذکور، باعث کاهش چشمگیر پروازها بین تل‌آویو و دبی خواهد شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها