کد خبر: 536070
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۵ ۱۶:۱۶:۲۷
| |

خیز امارات برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب

تعدادی از طرف‌های شورای همکاری خلیج فارس و عربی برای نهایی کردن پرونده بازگشت سوریه به اتحادیه عرب قبل از نشست سران اتحادیه در الجزایر تلاش می‌کنند.

خیز امارات برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب
کد خبر: 536070
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۵ ۱۶:۱۶:۲۷

منابعی در اتحادیه عرب در قاهره اعلام کردند: امارات برای به جریان انداختن این پرونده و قطعی کردن بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تلاش می‌کند. اظهارات اخیر احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب درباره برگزاری نشست وزراتی در کویت برای بررسی این پرونده در راستای هماهنگی بین وی و ابوظبی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت العربی الجدید، این منابع اعلام کردند، دلیل اشتیاق ابوالغیط برای حل این پرونده حمایت امارات از وی است.

امارات اعلام کرده که از تمدید دوره دبیرکلی وی در اتحادیه عرب حمایت کرده و تسهیلات مالی مقرر برای وی را افزایش می‌دهد.

ابوالغیط چهارشنبه اعلام کرد که اتحادیه عرب مارس میزبان نشستی وزارتی برای بررسی امکان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است.

ابوالغیط بعد از سفر به اردن اعلام کرد که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به توافق عربی و همسویی نظام سوری با مواضع مطرح شده عربی مرتبط است. ثبات منطقه تلاش برای احیای فرصت‌های روند سیاسی را می‌طلبد که اجازه حل و فصل مسئله فلسطین را بدهد.

همچنین منابع اعلام کردند که امارات با آمریکا درباره پرونده بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ارتباط برقرار کرده است. اما واشنگتن همچنان با این اقدام در زمان کنونی مخالف است.

به گفته منابع ابوظبی معتقد است بازگشت دمشق به اتحادیه عرب باعث می‌شود روابط دمشق با ایران تحت کنترل و نظارت عربی باشد. از سویی هم امارات به دنبال برقراری روابط با ایران است.

یک منبع دیپلماتیک مصری نیز اعلام کرد که این کشور و امارات مشغول گفتگوهایی در این باره هستند اما اختلافات قوی میان مصر و عربستان وجود دارد. عربستان همچنان مخالف این اقدام است چراکه حملات انصارالله که به عقیده آن‌ها مورد حمایت ایران است ادامه دارد. الجزایر و عربستان نیز در این باره اختلاف دارند. قطر نیز مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است.

به گفته این منبع عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصرقصد دارد قبل از پایان فوریه به کویت برود و درباره پرونده بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفتگو کند.

قاهره امیدوار است کویت به خاطر جایگاهش در شورای همکاری خلیج فارس دیدگاه عربستان و قطر را تغییر بدهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها