کد خبر: 536047
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۷ ۱۲:۱۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

تحولات سوریه بار دیگر شتاب می‌گیرد- بخش اول

بعد از مدت‌ها سکون، طی چند روز گذشته شاهد تحولات چشمگیری در سوریه بودیم.

تحولات سوریه بار دیگر شتاب می‌گیرد- بخش اول
کد خبر: 536047
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۷ ۱۲:۱۰:۰۰

سید عماد حسینی- بعد از مدت‌ها سکون، طی چند روز گذشته شاهد تحولات چشمگیری در سوریه بودیم.

سوریه بعد از سپری کردن یک دوره سکوت و سکون که فقط حملات هوایی و موشکی اسرائیل آن را می‌شکست، ناگهان شاهد توفانی از حوادث پی‌درپی نه تنها در بعد نظامی بلکه در صحنه‌های سیاسی و دیپلماتیک بود.

مردم سوریه که پس از فروکش کردن تقریبی آتش جنگ داخلی به صرافت بالا آمدن از دره عمیق مشکلات اقتصادی برآمده‌اند، طی چند روز اخیر در مرکز مجموعه‌ای از اخبار قرار گرفتند تا توجه منطقه‌ای و جهانی مجدداً به سمت آنها معطوف شود.

رخدادهایی که با فرار مجموعه‌ای از رهبران داعش از زندان الحسکه آغاز شد و بامداد پنجشنبه گذشته با هلاکت سرکرده داعش در ادلب، یکی از اپیزودهای آن به پایان رسید.

به اعتقاد برخی از کارشناسان، امروز دو محور که دشمن دولت بشار اسد قلمداد می‌شوند موازی با یکدیگر به برنامه‌های خود در سوریه شتاب بخشیده‌اند؛ حال آنکه گفته می‌شود برنامه‌هایی برای تلاقی این دو محور نیز موجود است اما رسماً علنی نشده است.

اولین طرح و برنامه متعلق به آمریکاست که با فرار رهبران داعش از زندان الحسکه آغاز شده است.

از همان ابتدا حرف و حدیث‌ها و ابهاماتی در مورد نحوه فرار سرکردگران داعش و چرایی وقوع آن در این برهه زمانی خاص به میان آمد، به ویژه که هنوز هم مشخص نیست کدام یک از رهبران داعش به زندان بازگردانده شده، کدام یک کشته و چند نفر موفق به فرار شده‌اند.

این ابهامات زمانی قوت گرفتند که برخی از رسانه‌های عربی به نقل از اهالی منطقه خبر دادند در جریان فرار جنگجویان داعش از زندان،  پهپادهای ارتش آمریکا برخی از این فراری‌ها را به سمت نقطه‌ای خاص هدایت می‌کردند، این در حالی است که برخی دیگر از شاهدان از فرود بالگرد و انتقال تعدادی از رهبران داعش با آن صحبت می‌کنند.

در پایان این ماجرا بار دیگر آمریکا و داعش به یکدیگر رسیدند و این بار عملیات هلی برن نیروهای آمریکایی در منطقه ادلب در بامداد پنجشنبه 14 بهمن منجر به اعلام هلاکت عبدالله قرداش رهبر گروه تروریستی داعش شد.

بعید نیست در آینده از حضور یکی از داعشی‌های فراری از زندان الحسکه بر مسند رهبری این گروه تروریستی هم خبرهایی بشنویم و اطلاعیه‌های بیعت با او نیز در رسانه‌ها منتشر شود.

همچنین میزان نقش گروه داعش در راهبرد حداقل کوتاه‌مدت آمریکا هم در آینده‌ای نه‌چندان دور و در قالب طرح موازی‌ای که کشورهای عربی به دنبال پیشبرد آن در سوریه هستند پدیدار خواهد شد.

در قسمت بعد به این طرح می‌پردازیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها