کد خبر: 536039
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۵ ۱۳:۵۰:۳۶
| |

واکنش لاوروف به اتهام‌زنی جدید غربی‌ها به روسیه مرتبط با اوکراین

وزیر امور خارجه روسیه ادعای جدید غربی‌ها درباره تلاش مسکو برای تهیه فیلمی ساختگی جهت حمله به اوکراین را محکوم کرد.

واکنش لاوروف به اتهام‌زنی جدید غربی‌ها به روسیه مرتبط با اوکراین
کد خبر: 536039
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۵ ۱۳:۵۰:۳۶

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، روز جمعه ادعای جدید غربی‌ها درباره تلاش مسکو برای تدوین اسناد جعلی برای به‌دست آوردن بهانه برای حمله به اوکراین را «بی‌معنی» توصیف کرد.

به گزارش فارس، آمریکا، دولت روسیه را متهم کرده که ویدئویی تبلیغاتی را با به تصویر کشیدن عوامل بحران، صحنه‌سازی انفجارهای جعلی و تجهیزات نظامی ناتو مانند هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه به عنوان بهانه‌ای برای حمله به اوکراین در روزهای آینده تهیه کرده است.

این ادعا برای اولین بار صبح روز پنجشنبه توسط روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» منتشر شد که به نقل از یک مقام آمریکایی ناشناس به ارزیابی‌های اطلاعاتی این کشور اشاره کرد. سپس شبکه «سی‌ان‌ان» و سایر رسانه‌ها آن را مطرح کردند. بعدازظهر پنجشنبه، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که دولت این کشور این اطلاعات را «علنی» کرده و توصیف ویدئوی ادعایی را تکرار کرد.

پرایس که برای ارائه هر گونه مدرکی در اثبات این ادعا تحت فشار خبرنگاران قرار گرفته بود، گفت که اظهارات وی بخشی از شواهد است و از «اطلاعات شناخته شده برای دولت آمریکا، اطلاعات (نهادهای) اطلاعاتی که ما از حالت طبقه‌بندی خارج کرده‌ایم، گرفته شده است».

وی با بی‌اعتنایی نسبت به ادامه سوالات «مت لی» خبرنگار دیپلماتیک خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت: «اگر به اعتبار دولت ایالات متحده، دولت انگلیس و سایر دولت‌ها شک دارید و اطلاعاتی که روس‌ها منتشر می‌کنند آرامتان می‌کند، به خودتان مربوط است».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، علاوه بر آمریکایی‌ها، «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس نیز برای افزایش فشار علیه مسکو از این ادعای واشنگتن حمایت کرد و گفت: «شواهدی تکان‌دهنده و واضح از خشونت و فعالیت‌های پشت پرده روسیه برای ایجاد بی‌ثباتی در اوکراین وجود دارد».

او در ادامه مدعی شد: «این قصد جنگ‌طلبانه علیه یک کشور مستقل دموکراتیک کاملا غیر قابل قبول بوده و ما به شدیدترین لحن آن را محکوم می‌کنیم. انگلیس و متحدانش به افشای بهانه‌گیری‌ها و پروپاگاندای روسیه ادامه داده و آن را همان‌طور که هست اعلام می‌کند. تنها راه پیش روی روسیه برای کاهش تنش، خویشتن‌داری و تعهد به گام برداشتن در مسیر دیپلماتیک است».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، لاوروف در واکنش به این سخن‌پراکنی‌ها گفت ادعای تهیه چنین فیلمی برای توجیه حمله به اوکراین را محکوم کرده و آن را «بی‌معنی» توصیف کرد.

مقامات و رسانه‌های غربی طی ماه‌های اخیر ادعای حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین را مطرح کرده و به همین بهانه فشارها علیه مسکو را افزایش داده‌اند. آمریکا و متحدانش با دستاویز قرار دادن این  حمله خیالی، تحریم‌های سنگینی علیه روسیه آماده کرده و شمار نیروها و  تجهیزات نظامی خود را در شرق اروپا افزایش داده‌اند.

پس از آنکه مقامات دولت اوکراین از جمله «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور این کشور، آلمانی‌ها و حتی رژیم صهیونیستی اعلام کردند باور ندارند حمله قریب‌الوقوعی از سوی روسیه رخ دهد، آمریکایی‌ها ادعای جدید تدوین فیلم جعلی از سوی روس‌ها درباره درگیری در شرق اوکراین را مطرح کرده‌اند تا بلکه بتوانند مشروعیت فشار علیه مسکو را بازیابی کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها