کد خبر: 535196
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۰ ۱۸:۱۸:۴۳
| |

معاون وزارت خارجه انگلیس:

ایران به توافق هسته‌ای پایبند باشد

معاون وزارت امور خارجه انگلیس بدون اشاره به بدعهدی‌های تروئیکای اروپا، خواستار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای شد.

ایران به توافق هسته‌ای پایبند باشد
کد خبر: 535196
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۰ ۱۸:۱۸:۴۳

معاون وزارت خارجه انگلیس بعد از ظهر یکشنبه به وقت تهران بدون اشاره به خلف وعده‌های متعدد این کشور و تروئیکای اروپا، خواستار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای شد.

به گزارش فارس، معاون وزارت خارجه انگلیس در امور خاورمیانه در گفت‌وگو با شبکه خبری «الجزیره» گفت: « ما به ایران پیشنهاد داده‌ایم که در صورت پایبندی به توافق، تحریم‌ها لغو می‌شود. این مقام ارشد انگلیسی در ادامه خواستار توقف فوری غنی سازی از  سوی ایران شد.

سخنان این دیپلمات ارشد انگلیسی یک روز بعد از اعلام تنفس در دور هشتم مذاکرات وین انجام شد.

ریاست‌جمهوری فرانسه  نیز روز یکشنبه اعلام کرد «امانوئل ماکرون» در تماس روز قبل خود با آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران بر نیاز به تسریع تلاش‌ها برای دستیابی به پیشرفت در مذاکرات وین تاکید کرد.

ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ماکرون بر اعتقاد خود مبنی بر امکان‌پذیر و ضروری بودن راه‌حل دیپلماتیک تاکید کرد و گفت که هرگونه توافق مستلزم تعهد روشن و کافی از سوی همه طرف‌ها است.»

در این بیانیه آمده است: «چند ماه پس از از سرگیری مذاکرات در وین، ماکرون بر لزوم تسریع برای دستیابی سریع به پیشرفت ملموس در این زمینه تاکید کرد.»

عصر جمعه هشتم بهمن ماه و در حالی که مذاکرات دور هشتم برای رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران در پایتخت اتریش در جریان بود، اعلام شد که براساس تفاهم صورت گرفته بین هیأت‌های مذاکره‌ کننده ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در وین، این دور به مدت حدود یک هفته تنفس خواهد داشت و هیأت‌های مذاکره‌ کننده روز شنبه نهم بهمن ماه برای رایزنی و مشورت، به پایتخت‌ها بازمی‌گردند.

در همین خصوص یک منبع آگاه گفت که با توجه به اهمیت موضوعات باقیمانده و لزوم اتخاذ تصمیمات سیاسی، براساس تفاهم صورت گرفته هیأت‌ها برای مشورت و رایزنی به پایتخت‌ها مراجعت می‌کنند و بعد از این وقفه یک هفته‌ای، مذاکرات از سر گرفته خواهد شد.

این منبع با بیان این‌که روند گفت‌وگوها در مجموع سازنده و رو به جلو بوده، اظهار داشت: «اگر طرف‌های مقابل پس از بازگشت از پایتخت‌ها تصمیمات لازم را اتخاذ کنند، امکان حرکت سریع‌تر به سمت توافق وجود دارد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها