کد خبر: 534743
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۸ ۱۰:۴۶:۴۷
| |

معاون رئیس شورای امنیت روسیه :

آمریکا چشمش را روی قاچاق مواد مخدر در افغانستان بسته است

معاون رئیس شورای امنیت روسیه در گفت‌وگویی با اسپوتنیک گفت، وضعیت قاچاق مواد مخدر در افغانستان به شدت وخیم است و آمریکا و ناتو چشم‌هایشان را به روی این واقعیت بسته‌اند.

آمریکا چشمش را روی قاچاق مواد مخدر در افغانستان بسته است
کد خبر: 534743
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۸ ۱۰:۴۶:۴۷

معاون رئیس شورای امنیت روسیه در گفت‌وگویی با اسپوتنیک گفت، وضعیت قاچاق مواد مخدر در افغانستان به شدت وخیم است و آمریکا و ناتو چشم‌هایشان را به روی این واقعیت بسته‌اند.

به گزارش ایسنا، دیمیتری مدودف در ادامه گفت: تریلیون‌ها دلار هزینه شده، اما جمعیت افغانستان هنوز فقیر هستند و قاچاق مواد مخدر این کشور رشد داشته است. درضمن، ما از مواردی آگاه هستیم که نیروهای حاضر در آنجا، نیروهای بین‌المللی و در واقع نیروهای ناتو و آمریکایی، به سادگی چشم خود را بر روی این حقیقت بسته‌اند.

معاون رئیس شورای امنیت روسیه در ادامه مصاحبه خود عنوان داشت: حوادثی که در اوایل ژانویه ۲۰۲۲ در قزاقستان رخ داد غیرمنتظره بود، اما در عین حال، با توجه به تمایل بسیاری از طرف‌ها برای متزلزل کردن اوضاع در کشورهای استقلال یافته شوروی، تا حدی قابل انتظار بود.

وی با اشاره به دلایل پشت پرده این رویدادها، به این مساله هم اشاره کرد که علاوه بر عاملی خارجی، یک دلیل داخلی یعنی شکاف درآمدی این حوادث را در قزاقستان رقم زد. قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهوری قزاقستان درست گفت؛ ارزیابی تحولات در این کشور نشان داد که اینها تلاشی از سوی تروریست‌ها برای به دست گرفتن قدرت بوده است.

معاون رئیس شورای امنیت روسیه همچنین ادامه داد، هیچ دلیلی وجود ندارد که در روسیه هم همان رویدادهایی که در ماه ژانویه در قزاقستان رخ داد، روی دهد، چرا که روسیه کشوری موثر است که قادر به پاسخگویی به هرگونه اقدام و فعالیت تروریستی است.

این مقام روس همچنین گفت: نخست اینکه به طور کلی اکثریت شهروندان کشور ما در مسیری که توسط دولت و رئیس جمهوری دنبال می‌شود، یک حس مشترک دارند. دوم اینکه ما یک کشور موثر هستیم و می‌توانیم به هرگونه اقدام تروریستی در کشور یا حملات مجرمانه پاسخ دهیم.

مدودف همچنین گفت که باور دارد انگلیس بار دیگر از خروج از اتحادیه اروپا ابراز پشیمانی می‌کند چون از زمان بریگزیت فرصت‌های اقتصادی این کشور بسیار محدود شده است.

وی افزود: حالا که انگلیسی‌ها از اتحادیه اروپا بیرون آمده‌اند، فکر می‌کنم از کاری که انجام داده‌اند چندین برابر پشیمان خواهند شد. از آنجا که فرصت‌های اقتصادی آنها محدود شده است، آنها به طور دوره‌ای توقف تولید و شرکت‌ها را تجربه می‌کنند، آنها چیزی کم دارند، یک بحران انرژی وجود دارد. بنابراین، این قاعده وجود دارد که کسانیکه از انجمن‌های ادغام خارج می‌شوند، از این کارشان پشیمان می‌شوند.

مدودف افزود:‌ ایالات متحده در تلاش است تا مدل دموکراسی خود را در سراسر جهان گسترش دهد، اما در تعدادی از کشورها چنین اقدامی اصلا قابل اجرا نیست.

وی با اشاره به اقدامات آمریکا در افغانستان گفت: اگر آن پولی که ۲۰ سال در این کشور خرج شد با اهداف کاملا متفاوتی صرف می‌شد و اگر واشنگتن تلاش نمی‌کرد تا مدل دموکراسی خود را در افغانستان اجرا کند، این کشور اکنون به یک "باغ پر از گل" تبدیل شده بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها