نماینده ایران در سازمان ملل عنوان کرد:

داعش تحت حمایت برخی کشورها، تهدیدی واقعی برای امنیت منطقه

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: حادثه الحسکه نشان می‌دهد که نیروهای اشغالگر و متحدانش نتوانسته‌اند امنیت و نظم را در مناطق اشغالی برقرار کنند.

داعش تحت حمایت برخی کشورها، تهدیدی واقعی برای امنیت منطقه
کد خبر: 534742
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۸ ۱۰:۴۴:۱۲

«زهرا ارشادی» سفیر و معاون نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در نیویورک در جلسه فوق العاده شورای امنیت که پنجشنبه (هفتم بهمن ماه) به درخواست روسیه برای بررسی حمله داعش به زندان حسکه در شمال شرق سوریه برگزار شد، اظهار داشت: آن‌چه امروز در الحسکه شاهد آن هستیم، نتیجه تداوم اشغال غیرقانونی بخش‌هایی از سوریه توسط نیروهای خارجی، از جمله آمریکا است.

به گزارش فارس، عناصر داعش اخیرا زندان الحسکه را تصرف کرده و درگیری سختی بین آن‌ها با شبه‌نظامیان قسد که قصد تسلط دوباره بر این زندان را دارند، به وقوع پیوست. (اینجا بخوانید)

نماینده کشورمان افزود: تردد آزادانه گروه‌های تروریستی، از جمله اعضای داعش در سرزمین‌های تحت اشغال غیرقانونی نیروهای خارجی در سوریه و عراق و همچنین انتقال آنها به کشورهای دیگر، صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را تهدید می‌کند. 

داعش تحت حمایت برخی کشورها همچنان تهدیدی واقعی برای امنیت و ثبات منطقه

این دیپلمات ارشد ایران خاطرنشان کرد: حمله اخیر به زندانی در الحسکه که داعش مسئولیت آن را در شمال شرق سوریه برعهده گرفت، زنگ خطری است که بار دیگر نشان می‌دهد که داعش تحت حمایت برخی کشورها همچنان تهدیدی واقعی برای امنیت و ثبات منطقه است.

وی با بیان این‌که ایران از نزدیک تحولات شرق فرات به ویژه در استان الحسکه را زیر نظر دارد، گفت: حادثه الحسکه به وضوح نشان می‌دهد که نیروهای اشغالگر و متحدانش نتوانسته‌اند امنیت و نظم را در مناطق اشغالی برقرار کنند. این به داعش کمک کرده تا نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد و در نتیجه زندگی غیرنظامیان ساکن در آن منطقه را به خطر بیندازد.

ارشادی خاطرنشان کرد: این حادثه بار دیگر به ما یادآوری می‌کند که حضور جنگجویان تروریست خارجی (FTF) و خانواده‌های همراه آنها در مناطق درگیری همچنان منبع فزاینده ناامنی و بی ثباتی برای کل منطقه است.

به گفته وی مایه تاسف عمیق است که کشورهایی که مدام و مکرر مدعی پیشگامی در حقوق بشر هستند، از بازگرداندن اتباع خود به ویژه زنان و کودکانی که در شرایط اسفناک مناطق درگیری گرفتار شده‌اند، خودداری می‌کنند.

نماینده ایران در سازمان ملل اظهار داشت: با توجه به تهدیدات ناشی از جنگجویان تروریست خارجی برای امنیت و ثبات منطقه، شورای امنیت باید موضوع بازگرداندن آنها به کشورهای متبوع آنها در اولویت رسیدگی کند.

 پایان اشغال بخش‌هایی از سوریه

وی در ادامه تأکید کرد که مبارزه با تروریسم نباید بهانه‌ای برای نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه باشد و افزود: ادامه اشغال بخش‌هایی از سوریه عامل اصلی ایجاد شرایط مساعد برای چنین فعالیت‌های تروریستی در سوریه است و باید به سرعت پایان یابد.

 نماینده کشورمان همچنین گفت: ما بر این باوریم که اعمال حاکمیت مؤثر دولت سوریه بر تمامیت ارضی سوریه عنصر مهمی در بازگرداندن ثبات و امنیت به این کشور است. در این راستا، همانطور که در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید شده باید به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشت.

به گفته ارشادی دولت سوریه از حق مشروع و ذاتی برای مقابله با فعالیت‌های تروریستی در خاک خود و تحت صلاحیت خود برخوردار است و هر اقدامی که برای مقابله با تروریسم اتخاذ می‌شود، باید با دولت سوریه هماهنگ شود.

 به حمایت از تلاش‌های سوریه در مقابله با تهدیدات گروه‌های تروریستی ادامه می‌دهیم

وی یادآور شد: مبارزه با تروریسم تنها زمانی می‌تواند مؤثر باشد که همه کشورها به طور کامل و مسئولانه به تعهدات خود عمل کنند و از اتخاذ استانداردهای دوگانه و گزینشی خودداری کنند.

نماینده ایران خاطرنشان کرد که ایران به حمایت از تلاش‌های سوریه در مقابله با تهدیدات گروه‌های تروریستی ادامه خواهد داد و بدین ترتیب وحدت و تمامیت ارضی این کشور را تضمین خواهد کرد.

به گزارش فارس، معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نشست روز پنجشنبه (هفتم بهمن ماه) شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت و تحولات بشردوستانه در سوریه نیز بر رفع تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه تأکید کرد و گفت: باید اطمینان حاصل شود کمک‌هایی که از طریق عملیات فرامرزی وارد سوریه شده به دست مردم نیازمند برسد و به دست گروه‌های تروریستی نیفتد.

گفتنی است دادستان نظامی سوریه هم در اظهاراتی درگیری بین تروریست‌های داعش با شبه‌نظامیان کُرد در استان الحسکه در شمال شرق سوریه را طرح و نقشه آمریکایی‌ها برای ادامه اشغالگری خواند و افزود: این کشور قصد دارد با توانمندسازی قسد برای ایجاد نهادهای سیاسی، جای نهادهای رسمی سوریه را در الحسکه بگیرد. 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها