دیمیتری مدودف، نایب رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه:

برای جلوگیری از آغاز جنگ در اوکراین باید به توافق برسیم

نایب رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه اعلام کرد که هیچ جایگزینی برای توافقنامه های صلح در زمینه تضمین های امنیتی وجود ندارد و برای جلوگیری از آغاز جنگ در اوکراین باید به توافق رسید.

برای جلوگیری از آغاز جنگ در اوکراین باید به توافق برسیم
کد خبر: 534644
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۷ ۱۰:۴۹:۳۴

دیمیتری مدودف، نایب رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه در گفت و گو با رسانه های روسیه تصریح کرد که سناریوی درگیری مستقیم بین روسیه و «ناتو» در مورد اوکراین، دراماتیک‌ترین و فاجعه‌بارترین سناریو خواهد بود، امیدواریم این اتفاق نیفتد. وی تاکید کرد که مذاکره در باره تضمین های امنیتی تنها راه حل این وضعیت است.

به گزارش ایرنا از مسکو، مدودف افزود: هیچ طرفی به دنبال جنگ نیست و هر کاری باید انجام شود تا جنگی رخ ندهد و حتی تدابیر بیشتری در طول خط درگیری بین روسیه و اعضای سازمان آتلانتیک شمالی باید صورت گیرد.

به گفته نایب رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه، حوادثی مانند جنگ، وحشتناک خواهد بود.

معاون شورای امنیت روسیه اضافه کرد: اوکراین به بازیچه ای در دست ناتو و آمریکا تبدیل شده است و از آن به عنوان ابزار فشار ژئوپلیتیکی بر روسیه و حتی چین استفاده می شود.

مدودف افزود: امتناع آمریکا از تضمین های امنیتی، تمدید پیمان های تسلیحاتی را دشوار خواهد ساخت.

وی با بیان اینکه روسیه مخالف استقرار تسلیحات غرب در اوکراین است، اظهار داشت: تسلیحات و موشک های تهاجمی می توانند در اوکراین و هر کشور دیگری بر اساس توافقات دوجانبه مستقر شوند.

این مقام عالی رتبه امنیتی روسیه خاطرنشان کرد که «هیچ دعوتی برای پیوستن اوکراین به ناتو وجود ندارد».

نیازی به تجدید نظر در دکترین هسته ای روسیه نیست

دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه همچنین گفت: در حال حاضر نیازی به تجدید نظر در دکترین هسته‌ای روسیه نیست. به گفته وی، سند دکترین کشورش راه حلی برای مشکلات مختلف دارد.

 نایب رئیس شورای امنیت روسیه خاطرنشان کرد، فدراسیون روسیه این حق را دارد که با استفاده از نیروهای هسته ای راهبردی پاسخ دهد زمانی که یک حمله هسته ای یا حمله با استفاده از سلاح های کشتار جمعی به فدراسیون روسیه یا متحدان آن وارد شده است. 

مدودف تأکید کرد: این یک فرمول جامع است که امکان حل انواع وظایف را فراهم می کند.

پیش از این، شورای فدراسیون روسیه درباره استقرار احتمالی نیروهای هسته ای در بلاروس اظهار نظر کرده بود.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز گفته است که این سازمان (ناتو) آماده همکاری با روسیه برای کاهش تهدیدات هسته ای است.

نباید در مورد پایگاه های نظامی در آمریکای لاتین بحث کرد 

مدودف معاون رئیس شورای امنیت روسیه در بخش دیگری از گفت وگو با رسانه های این کشور گفت که احتمال احداث پایگاه های نظامی روسیه در آمریکای لاتین، به ویژه در کوبا و ونزوئلا، اکنون نباید مورد بحث قرار گیرد، زیرا چنین صحبت هایی باعث ایجاد تنش در جهان می شود. 

به گفته این سیاستمدار، کشورهای مستقل خودشان در مورد استقرار پایگاه های نظامی خارجی در خاک خود تصمیم می گیرند. وی یادآور شد که روسیه با تعدادی از کشورها در مورد حضور نیروهای خود به ویژه با سوریه توافقاتی دارد.

مدودف تأکید کرد: اما جلوتر رفتن از خود و گفتن اینکه ما در اینجا پایگاه می‌خواهیم یا در این مورد توافق کرده‌ایم، کاملاً اشتباه است، این باعث ایجاد تنش در جهان می‌شود.

پیش از این، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که موضوع استقرار تسلیحات در آمریکای لاتین در گفت وگوی او با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا مورد بحث قرار نگرفته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها