آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل:

بیش از ۵۰ میلیون تن تحت تاثیر درگیری‌های داخلی هستند

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد، در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیون تن در سراسر جهان تحت تاثیر درگیری‌ها در داخل شهرها و شهرستان‌هایشان هستند.

بیش از ۵۰ میلیون تن تحت تاثیر درگیری‌های داخلی هستند
کد خبر: 534483
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ۱۰:۴۳:۱۰

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در جریان سخنرانی در آغاز نشست شورای امنیت درباره چگونگی محافظت از غیرنظامیان محاصره شده در درگیری‌های شهری گفت: هنگامی که سلاح‌های انفجاری در مناطق پرجمعیت استفاده می‌شوند، ۹۰ درصد از کشته‌شدگان هیچ نقشی در تحریک خشونت‌ها نداشتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، وی افزود: غیرنظامیان هم در پیامدهای فوری و هم در دراز مدت ممکن است از صدمات ویرانگر رنج ببرند. معلولیت‌ها و ضربه‌های روحی و روانی شدید گریبان‌گیر بسیاری از قربانیان تا آخر عمرشان خواهد بود.

گوترش به تعداد مدارس و مراکز درمانی ویران شده در جریان درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و حماس در غزه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: نزدیک به ۸۰۰ هزار تن بدون دسترسی به آب لوله‌کشی شده مانده بودند.

وی افزود: در افغانستان، یک حمله انفجاری در مه سال گذشته مقابل دبیرستانی در کابل جان بیش از ۹۰ دانش‌آموز که اکثرا دختر بودند، گرفت و باعث زخمی شدن ۲۴۰ تن دیگر شد.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: ورای درد و رنج‌های فوری، تاثیرات غیرمستقیم خسارت‌های وارد شده به مدارس طیف وسیعی دارد که شامل مختل شدن تحصیل تا افزایش ازدواج در سنین پایین و استخدام شدن در گروه‌های مسلح می‌شود.

وی در ادامه گفت: درگیری‌های داخلی و درون شهری میلیون‌ها تن را مجبور به فرار از خانه‌هایشان می‌کند و باعث افزایش تعداد پناهجویان و افرادی می‌شود که در داخل کشورشان آواره شده‌اند.    

گوترش تصریح کرد: پاسخگویی برای نقض‌های جدی ضروری است. کشورهای عضو سازمان ملل باید تمایل سیاسی خود را برای انجام تحقیقات و تحت پیگرد قرار دادن متهمان جنایات جنگی نشان دهند تا آنها را به اشد مجازاتشان برسانند.

وی افزود: ما این را به قربانیان و خانواده‌هایشان مدیونیم و این کار برای یک بازدارندگی قوی ضروری و حیاتی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها