کد خبر: 534348
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۵ ۱۴:۲۴:۴۸
| |

گزارش بلومبرگ:

گفت و گوهای وین بزرگترین ریسک بازار انرژی به شمار می رود

شبکه بلومبرگ در گزارشی چهار سناریوی پیش روی مذاکرات وین و تاثیر آنها بر بهای جهانی نفت را بررسی و پیش بینی کرد که در هر صورت بهای طلای سیاه از ۱۰۰ دلار فراتر خواهد رفت.

گفت و گوهای وین بزرگترین ریسک بازار انرژی به شمار می رود
کد خبر: 534348
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۵ ۱۴:۲۴:۴۸

شبکه اقتصادی بلومبرگ امروز در گزارشی چهار سناریوی پیش روی مذاکرات وین و تاثیر آنها بر بهای جهانی نفت را بررسی و پیش بینی کرد که در هر صورت بهای طلای سیاه از ۱۰۰ دلار فراتر خواهد رفت.

به گزارش ایرنا، در گزارش منتشر شده در تارنمای بلومبرگ آمده که نتیجه مذاکرات هسته ای ایران برای معامله گران بازار نفت اهمیت بی سابقه ای یافته است.

بهای نفت خام در سال جاری میلادی با ۱۰ درصد افزایش به ۸۵ دلار در هر بشکه رسیده و بسیاری از تحلیلگران معتقدند که دیر یا زود و برای نخستین بار در هشت سال گذشته سه رقمی خواهد شد.

سه رقمی شدن شتابناک بهای نفت و یا کاهش قیمت آن تا حد زیادی به بازگشت ایران به بازارهای جهانی انرژی بستگی دارد.

فرانسیسکو بِلانچ تحلیلگر بانک آمریکا معتقد است که امسال گفت و گوهای وین عامل تعیین کننده در میزان تولید نفت بوده و بزرگترین ریسک بازار به شمار می رود.

بلومبرگ در ادامه این گزارش به بررسی سناریوهای محتمل و تاثیر آنان بر بازار نفت پرداخت.

توافق جامع

دستیابی به یک توافق بهای جهانی نفت را به شدت کاهش خواهد داد.

به گفته سازمان بین المللی انرژی، تهران می تواند مقادیری از حدود ۸۰ تا ۹۰ میلیون بشکه نفت خام ذخیره شده را که بخش عمده ای از آن در بازار آسیا قرار دارد، به فروش رساند. ایران می تواند همزمان تولید خود را افزایش داده و ظرف شش ماه آن را از ۲.۵ میلیون بشکه در روز که بیشترش به مصرف بازار داخلی می رسد، به ۳.۸ میلیون بشکه برساند.

احتمالا پالایشگاه های چین که به صورت رسمی خبر از واردات نفت ایران داده جزو نخستین خریداران این تولید افزوده خواهند بود.

به گفته بانک آمریکا، مجموع صادرات نفتی ایران یک سال پس از توافق جامع بالغ بر ۴۰۰ میلیون بشکه خواهد شد که برای تغییر توازن بازارهای جهانی به نفع مازاد عرضه نفت کافی خواهد بود. به گفته این موسسه مالی، بهای نفت تا نیمه سال جاری میلادی به ۱۲۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید ولی در سه ماهه چهارم به میانگین ۷۱ دلار در هر بشکه کاهش خواهد یافت که بخشی از آن به دلیل مازاد عرضه ناشی از افزایش صادرات ایران خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها