کد خبر: 533889
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ۱۳:۴۰:۲۷
| |

اصلاح نظام اقتصادی جهان؛ اولویت سازمان ملل در ۲۰۲۲

سازمان ملل ضمن هشدار درباره پیامدهای فاجعه بار نابرابری های زیرساختی نظام مالی جهان، در میان پنج اولویت سال ۲۰۲۲ بر اصلاح نظام اقتصادی و شکست کووید۱۹ تاکید کرد.

اصلاح نظام اقتصادی جهان؛ اولویت سازمان ملل در ۲۰۲۲
کد خبر: 533889
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ۱۳:۴۰:۲۷

خبرگزاری ایتالیایی آنسا لاتینا، «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد که دو اولویت اصلی سال جدید میلادی، شکست همه گیری کرونا  و بررسی قوانین مالی جهانی خواهد بود.

به گزارش ایرنا، گوترش تصریح کرد که «نظام ورشکستگی و فضای رقابتی فعلی به نفع ثروتمندان بوده و فقرا را تحت فشار قرار می دهد.»

دبیر کل سازمان ملل روز گذشته (جمعه)  گفت می‌خواهم سال ۲۰۲۲ را با به صدا درآوردن پنج هشدار آغاز کنم. این هشدارها شامل بیماری همه گیر کووید-۱۹ و افزایش نابرابری جهانی، امور مالی جهانی، بحران آب و هوایی، بی‌قانونی در فضای سایبری، و تهدید صلح و امنیت جهانی هستند. این هشدارها نیازمند بسیج تمام کشورها است.

به گفته این مقام ارشد سازمان ملل، کنترل و متوقف ساختن همه گیری در بالاترین سطح اولویت های برنامه جاری قرار دارد و تلاش برای مقابله با نابرابری های زیرساختی نظام مالی جهان به عنوان اولویت اصلی دوم سازمان ملل  در سال ۲۰۲۲ مطرح است.

در همین راستا، دبیرکل سازمان ملل هشدار داد: اگر اکنون اقدام نکنیم، تورم بی سابقه، افزایش بهای حامل های انرژی و نرخ های سرسام آور سود و بهره، منجر به نقض قراردادها خواهد شد و پیامدهای فاجعه باری برای قشرهای فقیر و آسیب پذیر جامعه به همراه خواهد آورد.

گوترش با ذکر این دلایل گفت: به همین خاطر، اصلاح نظام اقتصادی ضروری است تا نیازهای کشورهای در حال توسعه از طریق یک روند جامع و شفاف تامین شود و «این امر مستلزم بررسی جدی سازوکار مالی حاکم بر جهان است که تحت تسلط ثروتمندترین اقتصادهای جهان قرار دارد».

گوترش گفت که جهان باید برای اصلاح امور مالی جهانی وارد حالت اضطراری شود. کشورهای کم درآمد کمترین رشد خود را در یک نسل اخیر تجربه می کنند.

دبیر کل سازمان ملل گفت تفاوت بین کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به یک نظام و سیستم جاری تبدیل شده است. این تفاوت ها، نسخه ای برای بی ثباتی، بحران و مهاجرت اجباری است. این عدم تعادل یک مشکل نیست، بلکه یکی از ویژگی های نظام مالی جهانی است.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل روز جمعه گذشته در اظهارات خود، بیماری همه گیر کووید-۱۹و نابرابری های اقتصادی و نظام مالی جهانی، بحران آب و هوایی، بی‌قانونی در فضای سایبری و تهدید صلح و امنیت جهانی را به عنوان پنج هشدار سال ۲۰۲۲ برشمرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها