کد خبر: 533515
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۱ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ادامه تنش در مرزهای اوکراین

روز پنجشنبه آنتونی بلینکن به مسکو درباره عواقب شدید عبور نیروهایش از مرز اوکراین هشدار داد. روسیه حدود صد هزار نیرو در مرز اوکراین مستقر کرده است اما اشغال احتمالی این کشور را رد می‌کند.

ادامه تنش در مرزهای اوکراین
کد خبر: 533515
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۱ ۱۲:۰۰:۰۰

منیژه موذن- در حالی که نگرانی‌ها از حمله احتمالی روسیه به اوکراین شدت گرفته، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه قرار است در ژنو گفت‌وگو کنند.

به گزارش اعتمادآنلاین، روز پنجشنبه آنتونی بلینکن به مسکو درباره عواقب شدید عبور نیروهایش از مرز اوکراین هشدار داد.

روسیه حدود صد هزار نیرو در مرز اوکراین مستقر کرده است اما اشغال احتمالی این کشور را رد می‌کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، خواسته‌هایی از غرب دارد که آنها را مطرح کرده است، از جمله جلوگیری از پیوستن اوکراین به ناتو.

او همچنین می‌خواهد ائتلاف دفاعی غرب از فعالیت‌های نظامی در شرق اروپا دست بکشد، اما تاکنون هیچ تضمینی دریافت نکرده است.

نشست بین دیپلمات‌های ارشد ایالات متحده و روسیه به دنبال اقدامات بلینکن برای تقویت حمایت متحدان ایالات متحده از تحریم‌ها علیه رژیم پوتین صورت می‌گیرد.

آنتونی بلینکن پس از گفت‌وگوی روز پنجشنبه با مقامات بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی در برلین، گفت اگر به روسیه اجازه حمله به اوکراین بدهیم «همه ما به دوران بسیار خطرناک‌تر و بی‌ثبات‌تری سوق پیدا خواهیم کرد، دورانی که این قاره و این شهر (برلین)، با تهدید جنگ همه‌جانبه بالای سر همه، به دو قسمت تقسیم شده بود.»

مقامات وزارت امور خارجه گفته‌اند بلینکن در صدد ارائه یک «پیشنهاد دیپلماتیک» به لاوروف برای کاهش تنش خواهد بود.

اظهارات بلینکن پس از آن بیان شد که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز چهارشنبه پیش‌بینی کرد روسیه به سمت مرزهای اوکراین «حرکت خواهد کرد» و نسبت به «فاجعه برای روسیه» هشدار داد.

اما به نظر می‌رسید او همچنین معتقد است یک «تهاجم خفیف» می‌تواند پاسخ ضعیف‌تری از جانب ایالات متحده و متحدانش به همراه داشته باشد.

این پیام با انتقاد ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، مواجه شد، او در توییتی نوشت: «هیچ تهاجم جزئی‌ای وجود ندارد. همان‌طور که هیچ تلفات جزئی و اندوه جزئی‌- از دست دادن عزیزان-ای وجود ندارد.»

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه جدید آلمان که در کنار تونی بلینکن صحبت می‌کرد، متعهد شد علیه هرگونه تهاجم روسیه اقدامی فوری‌ انجام دهد و اعمال تدابیری را که «می‌تواند عواقب اقتصادی برای ما داشته باشد» رد نکرد.

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا، نیز از پوتین خواسته است «قبل از اینکه مرتکب یک اشتباه استراتژیک بزرگ شود» که به تلفات جانی وحشتناکی بینجامد، از اوکراین دست بکشد و عقب‌نشینی کند.

او در سخنرانی روز جمعه در سیدنی، از قدرت‌های غربی خواست تا «قدم بردارند» و هشدار داد که کشورهای خودکامه «به گونه‌ای جسور می‌شوند که از زمان جنگ سرد تاکنون ندیده‌ایم».

در اوایل این هفته، بریتانیا اعلام کرد نیروهای بیشتری به اوکراین برای آموزش و تسلیحات دفاعی می‌فرستد.

جو بایدن همچنین با درخواست‌های فزاینده‌ای از تمام طیف‌های سیاسی ایالات متحده برای انجام اقدامات پیشگیرانه علیه روسیه مواجه است.

روز چهارشنبه، لیندسی گراهام، سناتور ارشد جمهوری‌خواه، خواستار «اعمال تحریم علیه پوتین» شد.

روز پنجشنبه، ایالات متحده همچنین هشدار داد که افسران اطلاعاتی روسیه از مقامات فعلی و سابق دولت اوکراین برای وارد شدن به عنوان یک دولت موقت و همکاری با نیروهای اشغالگر روسیه در صورت تهاجم، استفاده می‌کنند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تحریم‌هایی علیه دو نماینده فعلی پارلمان اوکراین و دو مقام دولتی سابق که متهم به مشارکت در این توطئه هستند وضع کرد.

یک سخنگوی وزارت خزانه‌داری گفت: «روسیه به سرویس‌های اطلاعاتی خود دستور داده است تا مقامات فعلی و سابق دولت اوکراین را برای در دست گرفتن دولت اوکراین و کنترل زیرساخت‌های حیاتی اوکراین با نیروهای اشغالگر روسیه استخدام کنند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها