افشای مهمانی دیگر دولت انگلیس یک روز قبل از خاکسپاری شوهر ملکه

در پی افشای مهمانی دولت انگلیس یک روز قبل از خاکسپاری شوهر ملکه انگلیس، رهبر حزب کارگر این کشور استعفای نخست‌وزیر را خواستار شد.

افشای مهمانی دیگر دولت انگلیس یک روز قبل از خاکسپاری شوهر ملکه
کد خبر: 532251
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۴ ۲۱:۰۱:۴۴

دولت انگلیس روز جمعه بابت برگزاری دو مهمانی پیش از اجرای مراسم خاکسپاری شوهر ملکه انگلیس، مجبور به عذرخواهی شد.

به گزارش فارس، به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، سخنگوی دولت انگلیس گفت: «بسیار مایه تأسف است که این اتفاق همزمان با عزای عمومی رخ داد و خانه شماره ۱۰ از کاخ [ملکه] عذرخواهی می‌کند».

او با تأکید بر اظهارات «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، خواستار عدم هرگونه پیش‌داوری پیش از انجام تحقیقات درباره این مهمانی‌ها و می‌گساری‌های جنجالی از سوی گروه مدنی «سو گری» شد.

در این افشاگری جدید آمده است مقامات ارشد دولت انگلیس درست شب قبل از برگزاری خاکسپاری «شاهزاده فیلیپ» شوهر ملکه انگلیس در ماه آوریل ۲۰۲۱، دو مهمانی برگزار کرده بودند.

این در حالی است که در زمان فوت شوهر ملکه انگلیس، پخش بیست و چهار ساعته تصاویر او در شبکه‌های انگلیسی به‌خصوص «بی‌بی‌سی» انتقاد شدید شهروندان را در پی داشت.

عذرخواهی دولت انگلیس از ملکه پس از آن صورت می‌گیرد که جانسون روز چهارشنبه در جلسه پارلمان بابت برگزاری یک مهمانی دیگر در سال ۲۰۲۰ و در اوج برقراری محدودیت‌های شدید کرونایی مجبور به عذرخواهی شد.

با این حال ادعای جانسون مبنی بر اینکه این مهمانی در واقع یک جلسه کاری بوده، موجب تمسخر او از سوی شهروندان و کاربران انگلیسی فضای مجازی شد.

«کِر استارمر» رهبر حزب کارگر انگلیس در واکنش به افشای این دو مهمانی جدید اعلام کرد: «این اتفاق نشان می‌دهد که دفتر نخست‌وزیری تا چه اندازه پست و خوار شده است».

این مقام انگلیسی در ادامه بیان داشت، عذرخواهی تنها کاری نیست که جانسون باید انجام دهد و «او باید کار شایسته را انجام داده و استعفا دهد».

 

نخست‌وزیر انگلیس پس از افشاگری‌ها درباره آنکه یکی از مقام‌های ارشد دولت او در بحبوحه اولین قرنطینه کووید-۱۹ با ارسال دعوت‌نامه‌ای از ده‌ها نفر از کارکنان دفتر نخست‌وزیری برای حضور در یک مراسم جشن دعوت به عمل آورده با رسوایی تازه‌ای روبرو شده و فشارها بر او برای استعفا شدت گرفته است.

ین افشاگری‌ها باعث افزایش خشم عمومی از سیاست‌ها و اقدامات جانسون شده که انتشار اولین گزارش درباره برگزاری جشن کریسمس در ساختمان نخست‌وزیری دسامبر سال گذشته، جنجال‌های زیادی برانگیخته بود.

در همین حال، ۶۶ درصد از شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی جدید که توسط مرکز افکارسنجی Savanta ComRes انجام داده گفته‌اند که جانسون باید بعد از این افشاگری از سمتش استعفا کند.

علاوه بر این رسانه‌های انگلیسی روز دوشنبه هفته گذشته افشا کردند «لیز تراس» وزیر امور خارجه این کشور در یک مراسم حزبی اصرار داشته از پول مالیات‌دهندگان، شامی اعیانی در یک رستوران مجلل تهیه شود.

بر اساس ایمیلی که به دست روزنامه «ساندی تایمز» رسیده، در این مراسم که در شانزدهم ژوئن سال گذشته میلادی (۲۶ خرداد ۱۴۰۰) برگزار شد، لیز تراس اصرار کرده بود از وجوه عمومی دولت برای پرداخت هزینه‌های شام به مبلغ سه هزار پوند (حدود یک میلیارد و دویست میلیون ریال) استفاده شود.

«آنجلا رینر» معاون رهبر حزب کارگر انگلیس در واکنشی بیان داشت: «شرم‌آور است که لیز تراس برخلاف توصیه رسمی، اصرار داشته که مراسمی تجملاتی را برگزار کند که هزاران پوند را نصیب یک اهداکننده کمک به حزب محافظه‌کار کند. بدون در نظر گرفتن توافق تجاری با ایالات متحده، بی‌کفایتی محض به هدر دادن پول مالیات دهندگان حقیقتاً شوکه‌کننده است».

«امیلی تورنبری» وزیر دادگستری دولت در سایه انگلیس نیز در واکنشی گفت، این تنها دفعه‌ای نیست که لیز تراس چنین هزینه‌هایی از جیب مردم پرداخته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها