سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه:

سفر رئیسی به روسیه رویدادی بسیار مهم است

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفت که سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو رویدادی بسیار مهم است.

سفر رئیسی به روسیه رویدادی بسیار مهم است
کد خبر: 532190
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۴ ۱۳:۲۳:۴۲

لاوروف روز جمعه در نشست خبری که با شرکت دهها خبرنگار برگزار و در آن نتایج سیاست خارجی روسیه در سال ۲۰۲۱ جمع بندی شد، افزود: دیدار رئیس جمهوری ایران از مسکو رویداد بسیار مهم است. باید تماس های سیاسی بین تهران و مسکو ازسرگرفته شود.

به گزارش ایرنا، وی با یادآوری اینکه همه گیری کرونا، مانعی برای دیدارها و سفر هیات های دو کشور شده است، ادامه داد: ولادیمیر پوتین و سید ابراهیم رئیسی روسای جمهوری روسیه و ایران چندین تماس تلفنی داشتند.

وزیر خارجه روسیه گفت: در دیدار سران ایران و روسیه، همه مسائل دستور روابط ایران و روسیه مطرح و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

وی افزود: باتوجه به تغییر دولت ایران در سال گذشته باید ببینیم سیاست این کشور چگونه استمرار می یابد.

لاوروف با بیان اینکه ایران و روسیه طرح های مشترک زیادی دارند، اظهار کرد: دو کشور بر روی این طرح ها کار می کنند و در کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و روسیه نیز در این مورد اقدامات جریان دارد.

وی ادامه داد: بدون شک در بین مسائل بین المللی موضوعاتی همچون برجام و امنیت خلیج فارس در دیدار سران ایران و روسیه مطرح خواهد شد. 

ایران و روسیه در سازمان ملل همکاری می کنند

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه ایران و روسیه در سازمان ملل و سازمان منع تسلیحات شیمیایی و سازمان های دیگر بین المللی با یکدیگر همکاری می کنند، ادامه داد : ایران عضو گروه ما است که از اصول بین المللی و منشور ملل متحد دفاع و حمایت می کند.

وی توضیح داد: ما در تعدادی  از مسائل منطقه ای ازجمله مسائل خاورمیانه همکاری می کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با یادآوری اینکه همکاری ایران و روسیه برای حل مساله سوریه در چارچوب مذاکرات آستانه است،‌افزود: همکاری ما با ایران و ترکیه در حل مساله سوریه نمونه خوبی از همکاریها در سطح بین المللی است.

لاوروف گفت: این همکاری الگویی از تعامل کشورها برای حل مساله ای است که به رغم غیرمنطبق بودن مواضع آنها برای حل و فصل آن گرد هم آمده اند.

حاصل شدن پیشرفت های واقعی در برجام

وزیر خارجه روسیه همچنین با بیان اینکه غرب نباید در اجرای برجام تنش روانی ایجاد کند گفت: در موضوع احیای برجام پیشرفت های واقعی حاصل شده است. 

لاوروف گفت: در مورد مذاکرات برای احیای برجام در وین، من خوش بین هستم. در این روند شاهد پیشرفت های واقعی و تمایل واقعی در وهله اول بین ایران و آمریکا برای درک نگرانی های یکدیگر هستیم. 

وی افزود: این نگرانی ها در یک بسته جمع شده است و مهم است که در یک مجموعه مورد توجه قرار می گیرد. برجام خود توافقی در قالب یک بسته جامع است.  

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه مذاکره کنندگان در وین باتجربه هستند، اظهار کرد:یشرفت های خوبی در جریان مذاکرات برای احیای برجام بدست آمده است و ما امیذواریم توافق نهایی بدست آید. 

وی در ادامه گفت: برای این امر لازم است که شرکای ایرانی همچنان بطور حداکثری واقع بین باشند و با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کنند و طرف آمریکایی نیز خویشتندار باشد.

روسیه با  مطرح کردن شرایط خارج از برجام برای مذاکره موافق نیست 

 لاوروف در ادامه نشست خبری خاطرنشان کرد که وضعیت بهبود یافته است و کشورهای غربی با شرایط برای ازسرگیری مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران موافقت کرده و از مطرح کردن شرایط در باره برنامه موشکی ایران و نیز رفتار این کشور در منطقه خودداری کردند. 

وی ادامه داد: ما مخالف سرسخت این رویکرد بودیم و آن را غیرصادقانه می خواندیم. 

وزیر خارجه روسیه گفت: موضوع احیای برجام مطرح بود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از آن خارج شد. ما خواهان آن هستیم که برجام بدون هر گونه کسری یا اضافه احیا و خفظ شود.

وی افزود: در مورد دو شرط محرح شده در مورد ایران شامل محدود شدن برنامه موشکی این کشور و رفتار تهران در منطقه باید بگویم که همه کشورهای این منطقه به یکدیگر ایرادهایی دارند. ایران به کشورهای عربی و این کشورها به ایران و تهران و آمریکا و کشورهای غربی بطور متقابل در مورد یکدیگر ادعاهایی دارند.

لاوروف تصریح کرد: در این منطقه (خلیج فارس) کشورهایی وجود دارند که خارج از مرزهای ملی ادعاهایی دارند که از جمله در مورد سوریه، جیبوتی و یمن است.

روسیه طرح امنیت خلیج فارس را ارائه کرده است

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: روسیه طرح امنیتی خلیج فارس را مطرح کرد و از کشورهای منطقه خواست تا نگرانی های خود را در قالب گفت و گوها در این طرح امنیتی در کنفرانسی مطرح کنند. 

وی افزود: این کنفرانس بین المللی می توانست کشورهای منطقه را گرد هم آورد.

لاوروف با بیان اینکه همه می توانست نگرانی خود را در این نشست اعلام کنند، اظهار کرد: علاوه بر ایران کشورهای عربی هم موشک دارند و این کشورها نیز مسائلی که سبب نگرانی می شود، دارند.

وی تصریح کرد: طرح روسیه از بین نرفته است و در پاییز سال گذشته کنفرانسی برای این منظور در مسکو برگزار شد.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که باوجود اینکه همه گیری کرونا اجازه برگزاری نشست بین المللی را نمی دهد طرح امنیت خلیج فارس روسیه همچنان در اولویت قرار دارد. این طرح شامل کشورهای منطقه خلیج فارس و نیز پنج عضو دائمی شورای امنیت است. 

وی یادآوری کرد که ایران نیز در گذشته طرح امنیتی هرمز را مطرح کرده و چین نیز در این زمینه طرحی را ارائه کرده است.

 روسیه و چین از احیای برجام حمایت می کنند

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود به سفر آتی رئیس جمهوری روسیه به پکن برای شرکت در افتتاحیه رقابت های المپیک زمستانی اشاره کرد و آن را سفر بسیار مهم برای دو کشور خواند.

وی گفت: این سفر روز 4 ماه فوریه برگزار می شود و ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ روسای جمهوری روسیه و چین همان روز در پکن دیدار و اجلاس سران دو کشور برگزار می شود.

لاوروف با اشاره به اهمیت مشارکت راهبردی و همکاریهای روسیه و چین گفت: مسکو و پکن در مسائل بین المللی همکاری نزدیک دارند ازجمله دو کشور برای احیا و حفظ برجام که ترامپ از آن خارج شد، تلاش می کنند.

وی همچنین به همکاری روسیه و چین در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و برای حل مساله افغانستان اشاره کرد. 

وزیر خارجه روسیه همچنین به همکاری کشورش با چین در چارچوب طرح مسیر «ترانس اوراسیا» اشاره کرد که از چین و از طریق روسیه به کشورهای اروپایی کشیده می شود و گفت: در این راستا روند همگرایی در منطقه اوراسیا هماهنگ می شود. 

روسیه با ایران و ترکیه در منطقه قفقاز همکاری می کند

لاوروف در ادامه سخنان خود گفت که روسیه در قالب 3+3 با ترکیه و ایران در منطقه ققفاز همکاری می کند و این همکاریها می تواند تنش ها در قفقاز جنوبی را کاهش دهد.

وی با اشاره به خودداری گرجستان از شرکت در این طرح گفت: از شرکای ارمنستانی و آذربایجانی خواسته ایم به همسایه ما گرجستان توضیح دهند که شرکت در این طرح، برای کشورهای آنها الزامات و تعهداتی را بوجود نمی آورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها