کد خبر: 531120
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۹ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

بعد از افغانستان و عراق، ژاپن هم در صدد اخراج نظامیان آمریکاست؟

سالیان درازی است که ژاپنی‌ها خواسته یا ناخواسته میزبان نظامیان آمریکایی در خاک کشورشان هستند.

بعد از افغانستان و عراق، ژاپن هم در صدد اخراج نظامیان آمریکاست؟
کد خبر: 531120
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۹ ۰۸:۰۰:۰۰

سید عماد حسینی- سالیان درازی است که ژاپنی‌ها خواسته یا ناخواسته میزبان نظامیان آمریکایی در خاک کشورشان هستند.

از زمان پایان جنگ جهانی دوم تا به امروز سالی نیست که چند رسوایی یا حداقل حادثه که نظامیان آمریکایی به نحوی در آن دخیل باشد، رسانه‌ای نشود.

به گفته کارشناسان، گرچه تا مدتی برخی از تحلیلگران حضور نظامی آمریکا در ژاپن را ضامنی برای این کشور در مقابل خطرات تهدیدکننده احتمالی قلمداد می‌کردند، اما با رخت بربستن اتحاد جماهیر شوروی از یک سو و ناپدید شدن دیگر خطرات، ارتش آمریکا بیشتر باری بر دوش توکیو به نظر می‌رسد، در حالی که مردم این کشور هرگز حملات هسته‌ای هیروشیما و ناکازاکی را هم فراموش نمی‌کنند.

در آخرین رویکرد ضدآمریکایی در ژاپن، مردم این کشور و حتی مسئولان دولتی ارتش آمریکا را به نقش‌آفرینی در شیوع سویه جدید ویروس کرونا در جامعه‌ متهم کرده‌اند.

مسئولان عالیرتبه رسمی در اوکیناوای ژاپن رسماً ارتش آمیکا را به ناکارآمدی و شکست در کنترل ویروس کرونا در پایگاه‌های خود متهم کرده و آنها را عامل شیوع سویه اومیکرون بین ساکنان محلی این جزیره دانسته‌اند.

خبرگزاری آساهی ژاپن هم در گزارشی در این باره نوشت: استاندار اوکیناوا در نشستی مطبوعاتی تاکید کرد از افزایش شدید شمار مبتلایان بین نظامیان ارتش آمریکا خشمگین هستیم زیرا اطلاعات ما نشان می‌دهد آنها در مدیریت شیوع این ویروس درست عمل نکرده‌اند.

به گفته او، در این جزیره که نیمی از 47 هزار نظامی آمریکایی حاضر در ژاپن در آن مستقر هستند بیش از 45 مورد ابتلا به اومیکرون به ثبت رسیده است.

مسئولان می‌گویند این سویه از ویروس کرونا 15 دسامبر گذشته ابتدا در پادگان «هانسن» یکی از پادگان‌های ارتش آمریکا شیوع پیدا کرد و بعد از آن به هشت پایگاه دیگر آمریکا در ژاپن هم گسترش یافت، تاکنون 832 نظامی و افراد مرتبط با ارتش آمریکا به این سویه مبتلا شده‌اند و از آنها هم به مردم عادی جامعه ژاپن سرایت پیدا کرده است.

برخی از کارشناسان هم با اشاره به اینکه نظامیان آمریکایی از قوانین ژاپن تبعیت نمی‌کنند، اقدامات و تدابیر دولت در مقابله با ویروس کرونا را تا روزی که نظامیان آمریکایی به آن توجه نکنند بی‌فایده خوانده و آن را دلیلی برای تغییر قوانین نحوه تعامل با نظامیان آمریکایی می‌دانند.

این در حالی است که در برخی گزارش‌ها نیز آمده است، ارتش آمریکا حاضر به افشای رقم صحیح مبتلایان سویه اومیکرون در 31 پایگاه نظامی خود در ژاپن نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها