کد خبر: 530721
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۶ ۰۸:۱۷:۴۹
| |

مسجدی، سفیر ایران در عراق:

آمریکا برای توجیه ادامه حضورش در منطقه دست به سناریوسازی می‌زند

سفیر ایران در بغداد طی گفتگو با شبکه العهد تاکید کرد که تهران با حضور نیروهای بیگانه در منطقه مخالف است چرا که معتقد است حضور آنها خیری برای ملت های منطقه به همراه ندارد.

 آمریکا برای توجیه ادامه حضورش در منطقه دست به سناریوسازی می‌زند
کد خبر: 530721
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۶ ۰۸:۱۷:۴۹

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق گفت که بغداد تا کنون میزبان چهار دور گفتگوها بین ایران و عربستان بوده و دور پنجم این گفتگوها هم به زودی برگزار خواهد شد.

به گزارش مهر، «ایرج مسجدی» در گفتگو با العهد گفت: باعث خوشحالی ماست که عراق امروز نقش سیاسی تأثیرگذاری را در منطقه ایفا می‌کند. عراق در مذاکرات منطقه‌ای یاریگر ایران بوده و این درباره مذاکرات بین ایران و عربستان هم مصداق دارد. در خصوص مذاکرات هسته‌ای هم با عراق همکاری صورت می‌گیرد.

وی افزود: چهار دور مذاکرات بین ایران و عربستان در بغداد و با همکاری برادران عراقی برگزار شده و دور پنجم هم در بغداد برگزار خواهد شد و امیدواریم این مذاکرات به نتایج مثبتی برسد و ایران و عربستان رویکرد مثبتی نسبت به این گفتگوها دارند.

ایرج مسجدی علت تأخیر در دور جدید این گفتگوها را تشکیل دولت جدید عراق و هماهنگی‌های دیپلماتیک آن اعلام و مجدداً بر امکان دستیابی به نتایج مثبت بین دو طرف تاکید کرد.

جبهه مقاومت در منطقه؛ حقیقتی انکارناپذیر

سفیر ایران در بغداد در بخشی دیگر از سخنانش تصریح کرد که مقاومت در منطقه حقیقتی است که نمی‌توان از آن چشم پوشی کرد و ایران از آن حمایت می‌کند.

مسجدی گفت: جبهه مقاومت در منطقه حقیقتی است که نمی‌توان انکار کرد چرا که سعی بر دستیابی ملت‌ها به حقوق خود دارد و با حمایت قاطع جمهوری اسلامی مواجه است و نظر آمریکا در این زمینه برای ما مهم نیست چرا که این کشور دشمن جبهه مقاومت است و اگر می‌توانست تمام آنها را نابود می‌کرد.

وی افزود: آمریکا فقط منافع خود را می بیند و منافع ملت‌ها برایش اهمیتی ندارد بنابراین باید از جبهه مقاومت حمایت شود و ایران این کار را انجام می‌دهد.

سفیر ایران همچنین از همه خواست تا به جبهه مقاومت کمک کنند چرا که این جبهه هیچ مشکلی با دولت‌ها و ملت‌ها ندارد و تنها با آمریکا و امپریالیسم مبارزه می‌کند.

ایران به خواست مردم عراق احترام می‌گذارد

ایرج مسجدی در بخشی دیگر از سخنانش تاکید کرد که تهران به اراده و خواست مردم عراق و انتخابات آنها احترام می‌گذارد.

وی ادامه داد: واضح است که ایران به تصمیم ملت عراق و انتخابات این کشور احترام می‌گذارد. در هر انتخاباتی گروهی به نتایج اعتراض می‌کنند و این یک امر طبیعی است و تمام مسئولان باید این اعتراضات را پذیرفته و طبق قانون بررسی نمایند.

مسجدی گفت: جمهوری اسلامی از تصویب نتایج انتخابات عراق استقبال کرد و ما از اینکه گروه‌های سیاسی به رأی دادگاه فدرال احترام گذاشتند خوشحالیم چرا که این موضوع به تشکیل دولت آینده عراق کمک خواهد کرد. اختلاف نظرها در عراق وجود دارد و این یک امر طبیعی است. جمهوری اسلامی به هر توافقی که طرف‌های سیاسی عراق به آن دست پیدا کنند احترام می‌گذارد.

سناریوسازی آمریکا برای توجیه ادامه حضورش در منطقه

سفیر ایران همچنین با تاکید بر اینکه آمریکا برای توجیه ادامه حضور خود در منطقه دست به سناریوسازی می‌زند، افزود: ایران با ادامه حضور نیروهای بیگانه و بویژه آمریکایی در منطقه مخالف است چرا که معتقدیم حضور آنها خیری برای ملت‌های منطقه ندارد. چیزی که ایران می‌خواهد تأمین امنیت ملت‌های منطقه توسط خودشان و بدون نیاز به حضور نیروهای بیگانه است.

مسجدی تاکید کرد: آمریکا برای ادامه حضور نظامیان خود در منطقه دست به سناریوسازی می‌زند. ملت‌های منطقه به مرحله‌ای رسیده‌اند که می‌توانند خودشان امنیت خود را تأمین کنند. نیروهای امنیتی عراق قادر به تأمین امنیت هستند و همه باید به حاکمیت عراق احترام بگذارند و ما به حاکمیت عراق احترام می‌گذاریم و مواضع جمهوری اسلامی در این چارچوب و روابط برادرانه بین دو کشور قابل مشاهده است.

ترور فرماندهان پیروزی توسط آمریکا

وی درباره ترور ناجوانمردانه شهیدان قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس توسط آمریکا هم افزود: شهادت فرماندهان پیروزی یک حادثه مهم و تاریخی است که همواره باید آن را به خاطر داشت و کسانی که این جنایت را مرتکب شدند باید به شکل قانونی مجازات شوند.

مسجدی ادامه داد: کمیته قضائی مشترکی بین عراق و ایران تشکیل گردیده و تا به امروز مجموعه نشست‌هایی در بغداد و تهران برگزار شده است و این پرونده تحت پیگیری قرار دارد و تا پایان دنبال خواهد شد اما این پرونده متضمن ابعاد مختلف از جمله حقوقی، سیاسی و قضائی است و به همین دلیل نیاز به زمانی طولانی دارد.

وی همچنین تاکید کرد که ایالات متحده در این زمینه مانع تراشی می‌کند و اجازه نمی‌دهد پرونده ترور فرماندهان پیروزی به نتیجه برسد اما عراق و ایران مصمم به تکمیل این پرونده هستند.

ارتباط شبکه ریلی ایران و عراق

سفیر ایران در بخشی دیگر از سخنانش ارتباط شبکه ریلی ایران و عراق را موجب فعال سازی تجارت بین دو کشور برشمرد و گفت: طی سفر وزیر راه ایران به عراق این موضوع با طرف عراقی مورد بحث قرار گرفت و پیرامون طرح ارتباط شبکه ریلی که به سود منافع دو کشور است توافق شد. اینکه گفته می‌شود این طرح تنها به منفعت ایران یا تنها به منفعت عراق می‌باشد موضوع اشتباهی است و ۱۵ گذرگاه مرزی بین دو کشور وجود دارد.

مسجدی افزود: ارتباط شبکه ریلی بین عراق و ایران به تجارت بین دو کشور، انتقال مسافران و ترانزیت بین المللی کمک خواهد کرد. برخی از بازیگران بین المللی تمایلی به تقویت روابط بین عراق و ایران ندارند و این موضوع محدود به ارتباط شبکه ریلی نمی‌شود و پیرامون تمام موضوعات مصداق دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها