کد خبر: 529771
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ۱۰:۳۸:۲۳
| |

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل خاورمیانه:

خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق در دولت بعدی ۵۰-۵۰ است

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به تغییر پارلمان و دولت در عراق، گفت: با توجه به ترکیب سیاسی پارلمان بعدی عراق، وضعیت خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور در دولت بعدی ۵۰-۵۰ است.

خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق در دولت بعدی ۵۰-۵۰ است
کد خبر: 529771
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۱ ۱۰:۳۸:۲۳

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه طبق توافق صورت گرفته بین آمریکا و دولتمردان عراق، باید خروج نیروهای آمریکایی از عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ میلادی انجام می‌گرفت، اظهار کرد: آمریکایی‌ها و دولتمردان عراق مکررا بیان می‌کنند که به این وعده خود عمل کرده‌اند. البته همزمان این را هم بیان می‌کنند که نیروهای آمریکایی باقی مانده در عراق که تعدادشان اصلا اعلام نشده، نیروهای مستشاری هستند و با ماموریت آموزشی و فنی در عراق باقی خواهند ماند.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: اما طبعا نمی‌توان پذیرفت تمام این نیروها ۱۰۰ درصد غیررزمی‌ باشند چراکه به راحتی می‌توانند به نیروهای رزمی تبدیل شوند. از طرف دیگر بخش مهمی از تجهیزات ارتش و نیروهای نظامی و امنیتی عراق که مسئولیت کنترل فضای عراق را بر عهده دارند، همچنان دست آمریکایی‌هاست. همچنین اگر رژیم صهیونیستی اقدام به حمله‌ کند، نیروهای نظامی عراق توانایی دفع این حملات یا شناسایی آن‌ را نخواهند داشت زیرا عراقی‌ها صرفا برای کنترل پروازهای غیرنظامی اختیار دارند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه با رد این ادعا که خروج نیروهای آمریکایی باعث به خطر افتادن امنیت عراق می‌شود، گفت: امنیت عراق به اراده سیاسی مسئولان آن بستگی دارد. اگر مسئولان اراده داشته باشند و از امکانات نظامی خود عراق که شامل ارتش، حشدالشعبی و سازمان‌های امنیتی متعدد است، استفاده کنند، می‌توانند با حملات گروه‌های تروریستی مقابله و امنیت عراق را تامین کنند. آمریکایی‌ها عمدتا از کنترل نیروهای عراقی سود می‌برند. برای تامین امنیت عراق کافی است مسئولان عراقی مناطق حساس این کشور را به حشدالشعبی بسپارند؛ سپس خواهند دید امنیت این مناطق با چه سرعتی تامین می‌شود.

زنگنه با بیان اینکه آمریکایی‌ها ده‌ها سناریو برای خروج از عراق طراحی کرده‌اند، عنوان کرد: دولت مرکزی عراق تقریبا هیچگونه تسلطی بر منطقه کردستان عراق ندارد. آنجا یک پایگاه بزرگ نظامی آمریکایی مستقر است. همچنین تعدادی از نیروهای نظامی آمریکایی مستقر در عراق به مناسبت‌های مختلف به کشورهایی نظیر سوریه و اردن منتقل می‌شدند؛ لذا به محض اینکه اتفاقی در عراق رخ دهد، نیروهای آمریکایی مجددا وارد این کشور می‌شوند. در مجموع هنوز یک توافق رسمی، فراگیر، علنی و امضا شده‌ برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق وجود ندارد و این مساله صرفا به صورت شفاهی مطرح می‌شود.

وی افزود: مقتدی صدر،روحانی ذی‌نفوذ عراقی و رهبر جریان  صدر عراق، ۱۰ تا ۱۲ بند برای خروج یا عدم خروج نیروهای آمریکایی از عراق تعریف کرده اما یک توافق ملی و رسمی در این باره تا کنون شکل نگرفته است. همچنان آمریکایی‌ها در عراق به اندازه کافی نیرو دارند که این نیروها به راحتی می‌توانند از وضعیت مستشاری به وضعیت رزمی منتقل شوند. همچنین ساختمان سفارت آمریکا در بغداد عملا یک پایگاه نظامی بزرگ محسوب می‌شود که عراقی‌ها هیچ دسترسی به آن ندارند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه بیان کرد: اصولا آمریکا از نیروهای نظامی خود برای اجرای سیاست‌های اعمال نفوذ در کشورها، کنترل اقتصاد آن‌ها و تامین امنیت اسرائیل استفاده می‌کند. در حال حاضر هیچکدام از این اهداف آمریکا تغییر پیدا نکرده است. فارغ از موضوع خروج یا عدم خروج نیروهای آمریکایی از عراق، این کشور حدود ۲۰ سال است که در حال آموزش نیروهای نظامی عراق است و عملا دکترین نیروهای نظامی عراق، ذهنیت و فرهنگ نظامی نظامیان این کشور را طراحی کرده که این تاثیری فراتر از حضور مستقیم چند هزار نیروی نظامی رزمی آمریکا در عراق دارد. به عبارت دیگ  اغلب نیروهای ارتش، پلیس و سازمان‌های امنیتی و اطلاعاتی عراق تحت آموزش و هدایت آمریکا بوده‌اند؛ لذا اگر آمریکایی‌ها هم نباشند، این نیروها همان اهداف و جهت‌گیری‌ها را دنبال خواهند کرد.

زنگنه با اشاره به تغییر اخیر پارلمان در عراق اظهار کرد: بخشی از ترکیب سیاسی پارلمان بعدی عراق متشکل از فراکسیون کردها و فراکسیون نمایندگان منطقه غرب عراق که اهل سنت هستند، است که این ۲ فراکسیون عملا با خروج نیروهای آمریکایی از عراق مخالفند و آن ۶۰ درصد باقی مانده که نمایندگان مناطق شیعه‌نشین هستند نیز با نوساناتی که از سمت مقتدی صدر دیده می‌شود، معلوم نیست تا چه حد نسبت به موضوع خروج نیروهای آمریکایی از عراق پایبند باشند. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها