دادگاه آمریکایی شکایت ریاض از مقام سابق سعودی را رد کرد

آمریکا شکایت مطرح‌شده توسط یک شرکت دولتی سعودی علیه یک مقام سابق اطلاعاتی این کشور را رد کرد.

دادگاه آمریکایی شکایت ریاض از مقام سابق سعودی را رد کرد
کد خبر: 529567
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۰ ۰۹:۳۹:۰۷

 دادگاهی در آمریکا شکایت مطرح‌شده توسط یک شرکت دولتی سعودی علیه یک مقام سابق اطلاعاتی این کشور را رد کرده و حکم داده که با توجه به استفاده دولت ایالات متحده از یکی از اختیاراتش برای جلوگیری از انتشار اطلاعات محرمانه نمی‌توان به پرونده مذکور رسیدگی کرد.

به گزارش فارس، این حکم به منزله شکست «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی در جدال حقوقی با «سعد الجبری» محسوب می‌شود.

سعد الجبری معاون ولی‌عهد سابق سعودی «محمد بن نایف» پیش از کودتای بن سلمان در ژوئن ۲۰۱۷ بود و پست مشاور امنیت ملی در وزارت کشور سعودی را بر عهده داشت.

گفته می‌شود الجبری اسنادی در دست دارد که می‌تواند به شدت علیه بن‌سلمان به کار گرفته شود و ولیعهد سعودی به همین دلیل دنبال استرداد او به خاک عربستان است.

در حکم دادگاه آمده تصریح شده دادگاه اطمینان ندارد بتواند بدون استفاده از مطالبی که دولت ایالات متحده آنها را اسرار محرمانه دولتی می‌داند در این پرونده حکم کند.

به قیاس مشابه، دادگاه با همان بهانه دسترسی نداشتن به اسناد محرمانه دولتی از اظهارنظر درباره دعوی متقابل مطرح‌شده از سوی الجبری علیه شرکت دولتی هلدینگ سکاپ نیز خودداری کرده است. 

شرکت سکاپ و ۹ شرکت سعودی با طرح شکوائیه‌ای مدعی شده‌اند الجبری زمانی که مشاور بن‌نایف بوده رهبری پروژه‌ای را به عهده داشته که از آنها ۳.۵ میلیارد دلار کلاهبرداری کرده است.

«آوریل هینز» مدیر اطلاعات ملی آمریکا شهریورماه سال جاری در اقدامی غیرمنتظره در این پرونده مداخله کرد تا مانع از انتشار اسناد محرمانه به بهانه رسیدگی قضایی به این پرونده شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها