تحلیل رسانه چینی:

زمینه لازم برای توافق نهایی در مذاکرات وین ایجاد شده است

یک رسانه چینی با انتشار تحلیلی تاکید کرد که دور هشتم مذاکرات در وین زمینه لازم برای توافق نهایی را ایجاد کرده است و اکنون نوبت آمریکا است که با دادن امتیاز به موفقیت مذاکرات کمک نماید.

زمینه لازم برای توافق نهایی در مذاکرات وین ایجاد شده است
کد خبر: 529440
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۱۴:۵۴:۲۴

دور هشتم مذاکرات برجام در وین با یک پیام روشن به اتمام رسید و آن اینکه احیای توافق سال 2015 امکان پذیر است درصورتی که یک رویکرد سازنده و آشتی‌جویانه اتخاذ شود.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری سی جی تی ان ، مشارکت کنندگان در نشست کمیسیون مشترک برجام موافقت دارند که پیشرفت خوبی حاصل شده است و اتفاق نظر درباره چارچوب پیشبرد مذاکرات وجود دارد.

در این گزارش به قلم "حمزه رفعت" عضو سابق مرکز استیمسون در واشنگتن و پژوهشگر سابق موسسه تحقیقات سیاست اسلام‌آباد آمده است: دلایلی برای خوشبینی محتاطانه وجود دارد زیرا اولویت‌های مورد تاکید و ضمانت‌های مورد توافق  بین ذینفعان اکنون در معرض تصمیمات سیاسی در واشنگتن است و در آنجا باید عقلانیت بهتری حاکم شود اما شکست دیپلماسی آمریکا موجب از بین رفتن دستاوردها (ی مذاکرات) با تبعات غیر قابل تصور برای جامعه بین‌المللی خواهد شد.

این گزارش می افزاید: این حقیقت مورد تاکید انریکه مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا قرار گرفت که گفت زمان برای رسیدن به نتیجه نهایی در حال از دست رفتن است. سند مشترک جدید که اکنون در کانون توجه برای ازسرگیری مذاکرات است همچنین برداشتن تحریم‌ها و موضوع هسته‌ای را در نظر گرفته است.در این صورت چه عاملی می‌تواند موجب خراب شدن مذاکرات شود؟

علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در کنفرانس خبری پایان مذاکرات، تحریم‌های ظالمانه علیه اقتصاد ایران را یک مانع مهم در راه احیای توافق دانست و ایران در این زمینه آمریکا را مقصر اصلی می‌داند.  با این حال هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و نمایندگان آمریکا انجام نشده و ایران از گفتگو با دولت بایدن خودداری کرده است.

براساس این گزارش؛ در اینجا عامل مهمی نهفته است که می‌تواند مسیر آینده این تلاشها را مشخص نماید. همانطور که اولیانوف نماینده روسیه گفته است، برداشتن تحریم‌ها در شرایطی غیررسمی مورد بحث قرار گرفت که بطور منطقی به این معنی است که ضرورتی برای تضمین آمریکا درباره عدم ترک توافق برای تضمین پیشرفت بیشتر در مذاکرات وجود دارد.

اما این شرایط ایجاد نشده است و مخالفت شدید دولت بایدن درباره ایران همچنان یکی از موانع اصلی است که وانگ کان نماینده چین در وین نیز این مساله را خاطرنشان کرده است. کان آمریکا را برای اعمال تحریم علیه ایران در ماه گذشته مورد انتقاد قرار داد.

این مساله همچنین به این معنی است که خوشبینی از دور هشتم مذاکرات باید ملاحظات سیاست واقعی را نیز در نظر داشته باشد چرا که دولت بایدن بر اساس امیال سیاسی کنگره آمریکا ممکن است بسادگی تمام توافقات طرفهای دیگر مذاکرات وین را دچار مشکل نماید که این امری ناگوار خواهد بود.

البته کشورهای اروپایی طرف مذاکرات هم ملاحظاتی درباره فعالیت های غنی‌سازی ایران دارند اما این درک مشترک وجود دارد که بدون امتیاز دادن آمریکا و قرار داشتن ایران تحت فشار دستاورد زیادی حاصل نخواهد شد.

از این رو ، دور هشتم مذاکرات در سال 2021 یک پایه و اساس ایده آل برای پیشرفت مورد انتظار و بستن مساله هسته‌ای ایران ایجاد کرده است و اکنون نوبت آمریکا است که از این اقدامات حمایت نماید. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها