انتقاد نهادهای حقوق بشری از وضعیت اسفبار زنان زندانی در عربستان سعودی

سازمانهای حقوق بشری خبر دادند که بازداشت خودسرانه زنان و فعالان حقوق بشر در عربستان سعودی همچنان ادامه دارد؛ هر چند که مسئولان این کشور، مدعی بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور هستند.

انتقاد نهادهای حقوق بشری از وضعیت اسفبار زنان زندانی در عربستان سعودی
کد خبر: 529012
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۶ ۲۱:۴۱:۰۹

سازمانهای حقوق بشری از وضعیت اسف‌بار زندانیان زن در زندانهای عربستان سعودی، به شدت انتقاد و تأکید کرده‌اند که این زندانیان از ساده‌ترین حقوق محروم هستند.

به گزارش فارس، پایگاه خبری «العهد» به نقل از سازمان حقوقی «سند» گزارش داد، فقط در سال جاری، ۱۲ زن به صورت خودسرانه در استانهای مختلف عربستان بازداشت شده‌اند که این مسئله، گواه تداوم انحطاط این کشور در زمینه حقوق بشر است.

این سازمان با بیان اینکه مسئولان سعودی، از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان ولیعهد این کشور تا به امروز، بیش از ۱۰۰ زن را بازداشت کرده‌اند، خبر داد که افراد بازداشت شده، اغلب از نخبه‌های دانشگاهی و فعالان هستند. ۶۰ نفر از این افراد، به صورت خودسرانه بازداشت شده‌اند.

به گفته این نهاد، زنان بازداشت شده، با سرکوب مواجه هستند و به همین دلیل، مسئولان سعودی، در برابر جهانیان، مسئول این اقدامات به ویژه سرکوب و سلب آزادی از این افراد هستند.

سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر نیز ادعای عربستان درباره تغییر برخورد با زنان و بهبود وضعیت حقوقی آنان و ادعای حمایت از آزادیها را رد و تأکید کرد که این ادعاها با واقعیتهای میدانی، در تناقض است.

انجمن زنان بازداشتی عربستان هم خبر داد، به محض اینکه زنان خواستار اصلاح می‌شوند، مسئولان سعودی در کمین آنان هستند و علیه آنها، مجازاتهای وحشتناکی اعمال می‌کنند. از جمله این مجازاتها می‌تواند به ناپدید شدن، دستگیری خودسرانه، ممنوعیت سفر، بلوکه کردن اموال و بستن حسابهای آنان در شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد.

پیش از این، نمایندگان پارلمان اروپا خواستار پایان دادن به نقض فاحش و وحشتناک حقوق زنان سعودی شدند که مدافع حقوق بشر هستند. ۵۰ نماینده پارلمان اروپا در این زمینه، طوماری را امضا کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها