کد خبر: 528977
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۶ ۱۴:۴۶:۱۴
| |

فن هونگدا، استاد دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای:

لغو تحریم های ایران همکاری بین چین و ایران را تسهیل می‌کند

با لغو تحریم های ایران تنش بین چین و آمریکا کاهش می‌یابد

تحلیلگر چینی حوزه مطالعات خاورمیانه معتقد است طرف های اروپایی برجام به خاطر بدعهدی و شانه خالی کردن از حفظ و اجرای موثر این توافق بین المللی، شریک آمریکا در مانع تراشی در مسیر اجرای این توافق هستند.

لغو تحریم های ایران همکاری بین چین و ایران را تسهیل می‌کند
کد خبر: 528977
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۶ ۱۴:۴۶:۱۴

فن هونگدا Fan Hongda استاد دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای با اشاره به بی مسئولیتی تروئیکای اروپایی در قبال برجام گفت: از وقتی که آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۸ خارج شد، سه کشور اروپایی که خود از امضا کنندگان این توافق بودند، از عهده گرفتن مسئولیت حفظ و ادامه اجرای توافق شانه خالی کردند و برخلاف ادعاهایشان مبنی بر ضرورت حفظ توافق، اقدام کافی در این زمینه انجام ندادند.

به گزارش ایرنا، وی افزود: گذشته از این، طرف های اروپایی برجام با چشم بستن به روی مسئولیت هایی که در قبال این توافق دارند، اغلب ایران را متهم می کنند که به همراه آمریکا به تعهدات خود در قبال توافق هسته ای پایبند نیست.

وی تصیریح کرد: به عبارت روشن تر، عملکرد سه کشور اروپایی در زمینه پایبندی به تعهدات و مسئولیت هایشان در قبال برجام ناامید کننده بوده است.

فن هونگدا گفت که آمریکا مشکل ساز است و بزرگترین مانع در مذاکرات کنونی این است که آمریکا در لغو تحریم هایی که با برنامه جامع اقدام مشترک مطابقتی ندارد، جدیت به خرج نمی دهد.

این تحلیلگر چینی با اشاره به روند جاری مذاکرات وین گفت: جامعه بین المللی انتظارات متفاوتی از مذاکرات وین دار. اکثر کشورها امیدوارند طرف های مذاکره کننده بتوانند هر چه زودتر به توافق برسند. با این حال معدود طرفهایی هم هستند که نمی خواهند مذاکرات وین به موفقیت برسد. آمریکا امیدوار است از طریق مذاکرات، پیشرفت هسته ای، نفوذ منطقه ای و توانایی استفاده از موشک های دوربرد را محدود کند.

استاد دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای درخصوص مزیت های حصول توافق احتمالی در وین گفت: اگر توافق بدست آید، ایران می تواند روند پیشرفت های خود در حوزه های مختلف از جمله اقتصادی و تجاری را شتاب بیشتری ببخشد. گذشته از این، ایران یک قدرت در غرب آسیا محسوب می شود و از این جهت توسعه و پیشرفت بیشتر ایران می تواند به پیشرفت و ثبات کل منطقه منجر شود. البته توافق هسته ای می تواند مشکلات بین المللی ناشی از تحریم ها علیه ایران را نیز کاهش دهد.

وی افزود: درصورت لغو تحریم های آمریکا علیه ایران، نه تنها با این اقدام، همکاری بین چین و ایران تسهیل می شود، بلکه امکان تنش بین چین و ایالات متحده را به دلیل تحریم های ایران کاهش می دهد.

هونگدا در خصوص دلایل نگرانی رژیم صهیونیستی از احتمال حصول توافق در مذاکرات وین گفت: اسرائیل همیشه با طرح این ادعا که جمهوری اسلامی ایران یک تهدید است، این هدف را دنبال می کند که مانع پیشرفت های ایران در زمینه های مختلف شود. در صورتی که مذاکرات وین به موفقیت برسد، مطمئنا دوران پیشرفت سریع ایران آغاز خواهد شد و به همین خاطر است که اسرائیل نمی خواهد شاهد چنین اتفاقی باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها