کد خبر: 528910
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۶ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اومیکرون؛ قاتل خاموش یا سویه خفیف‌شده کرونا؟

تحقیقات جداگانه‌ای که از سوی دانشمندان امپریال کالج لندن منتشر شده است، کاهش مراجعات به بیمارستان را بین موارد اومیکرون و دلتا نشان می‌دهد و تخمین می‌زند که احتمال بستری شدن در بیمارستان در افراد مبتلا به اومیکرون بین 40 تا 45 درصد کمتر از افراد مبتلا به دلتاست.

اومیکرون؛ قاتل خاموش یا سویه خفیف‌شده کرونا؟
کد خبر: 528910
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۶ ۱۴:۰۰:۰۰

منیژه موذن- در یک ماه گذشته با پیدایش سویه جدید کرونا به نام اومیکرون امیدها برای پایان پاندمی پس از دو سال نقش بر آب شده است. اطلاعات کمی از شدت بیماری بر اثر اومیکرون وجود دارد؛ آنچه تاکنون مشخص شده این است که اومیکرون چندین برابر دلتا قدرت شیوع دارد.

اما تا امروز از اومیکرون چه می‌دانیم؟

دانشمندان در حال رقابت برای تعیین قابلیت انتقال اومیکرون، تاثیر آن بر سیستم ایمنی و احتمال بستری شدن در بیمارستان یا مرگ هستند.

سه موضوع مهم میزان تاثیر نوع جدید ویروس کووید، اومیکرون، را بر کشورها و نقاط مختلف کره زمین تعیین خواهد کرد. قابلیت انتقال این نوع جدید کووید چیست؟

چه احتمالاتی وجود دارد که باعث بروز بیماری شدیدی شود که می‌تواند منجر به بستری شدن در بیمارستان و احتمالاً مرگ فرد مبتلا شود؟

ویروس در کجا شناسایی شده است؟

سرعت گسترش عفونت‌های اومیکرون را می‌توان از این واقعیت سنجید که تنها در یک ماه 108 کشور، 151368 مورد ابتلا و 26 مورد مرگ را گزارش کرده‌اند.

چندین تحقیق منتشرشده در این هفته نشان می‌دهد افراد مبتلا به اومیکرون کمتر به بستری شدن در بیمارستان نیاز دارند.

آژانس امنیت بهداشتی بریتانیا (UKHSA) در این باره می‌گوید: تخمین زده می‌شود افرادی که این واریانت را دارند بین 31 تا 45 درصد کمتر در مقایسه با نوع دلتا در A&E شرکت کنند و 50 تا 70 درصد کمتر احتمال دارد که نیاز به بستری در بیمارستان پیدا کنند.

به طور جداگانه، محققان دانشگاه ادینبرو عفونت‌های انواع دلتا و اومیکرون را از ماه نوامبر مورد مطالعه قرار دادند و گفتند که نتایج نشان می‌دهد اومیکرون در مقایسه با دلتا با کاهش دوسومی خطر بستری شدن در بیمارستان را دارد.

اما کارشناسان هشدار دادند که نتایج حاکی از تغییر نیافتن سطح عفونت است. در بریتانیا، افزایش شدید موارد- با 119,789 عفونت جدید دیگری که روز پنجشنبه  گزارش‌ شده- به این معنی است که حتی اگر تنها بخش کوچکی از افراد مبتلا به کووید نیاز به حضور در بیمارستان پیدا کنند برای NHS مشکلاتی پیش خواهد آمد.

مارک وولهاوس، استاد دانشگاه ادینبرو و یکی از نویسندگان مشترک مطالعه اسکاتلند، می‌گوید وزن تحقیقات جدید به این معنی است که پیش‌بینی‌ها کمتر بدبینانه خواهد بود، اگرچه گسترش سریع اومیکرون به این معنی است که هنوز خطراتی در پیش است.

او می‌گوید:‌«نکته دیگر، عظمت موج است. با توجه به داده‌های ما در اسکاتلند، روش ساده بررسی آن این است که عفونت اومیکرون تقریباً یک‌سوم شدیدتر است یا احتمالاً شما را به خاطر عفونت دلتا در بیمارستان بستری می‌کند. اما اگر سه برابر این موارد باشد، ما به همان جایی که شروع کرده بودیم برمی‌گردیم.»

وولهاوس ادامه می‌دهد: «ما هنوز باید نگران عظمت موج، نرخ رشد بسیار سریع و زمان دو برابر شدن بسیار سریع باشیم. این اوج در بریتانیا همچنان رو به گسترش است، بنابراین اندازه این موج است که در حال حاضر مردم را بیشتر نگران کرده است.»

دانشمند دیگری که به دلیل مشارکت در تحقیقاتِ در جریان، نخواست نامش فاش شود می‌گوید عفونت اومیکرون به دلیل نیاز بالا به قرنطینه کردن افراد، "بسیار مخرب" خواهد بود: «به دلیل ابتلای نیروی کار به عفونت، سیستم بهداشت و درمان بسیار تحت تاثیر قرار می‌گیرند، اما بدیهی است که اگر بخش کوچک‌تری از این عفونت‌ها منجر به بیماری شدید شود، خبر خوبی است.»

تحقیقات جداگانه‌ای که از سوی دانشمندان امپریال کالج لندن منتشر شده است، کاهش مراجعات به بیمارستان را بین موارد اومیکرون و دلتا نشان می‌دهد و تخمین می‌زند که احتمال بستری شدن در بیمارستان در افراد مبتلا به اومیکرون بین 40 تا 45 درصد کمتر از افراد مبتلا به دلتاست.

اما این مطالعه همچنین نشان داد که دو دُز واکسن کووید برای مبارزه با اومیکرون به تنهایی کافی نیست. پروفسور نیل فرگوسن، یکی از نویسندگان مطالعه امپریال کالج، می‌گوید: «با توجه به قابلیت انتقال بالای ویروس اومیکرون، اگر موارد سویه جدید با سرعتی که در هفته‌های اخیر مشاهده شده است به رشد خود ادامه دهند، احتمال ایجاد مشکل در خدمات بهداشتی برای مواجهه با تقاضای فزاینده وجود دارد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها