فراخوان تظاهرات میلیونی در سودان

اعتراض‌های سودان تمامی ندارد؛ روز شنبه خارطوم برای سومین بار از زمان کودتای ۲۵ اکتبر تاکنون شاهد تظاهرات معترضان به دخالت ارتش در امور دولت بود؛ تظاهراتی که در پی درگیری میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی ۱۷۸ زخمی بر جای گذاشت.

فراخوان تظاهرات میلیونی در سودان
کد خبر: 528663
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۱۰:۲۸:۰۵

یک روز مانده به آخر سال جاری میلادی هم خارطوم عرصه تظاهرات ضد کودتا خواهد بود.

به گزارش ایرنا، در پی فراخوان جمعه گذشته انجمن مشاغل حرفه‌ای سودان که رهبری جنبش‌های اعتراضی را بر عهده دارد، عصر شنبه خیابان‌های خارطوم شاهد تظاهرات مجدد معترضان بود. با وجود درخواست سازمان ملل از مقامات سودان برای محافظت از تظاهرکنندگان، بنا به اعلام کمیته پزشکان، درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی ۱۷۸ مجروح داشت که ۸ مورد با گلوله واقعی بوده و وضعیت عمومی ۳ نفر دیگر ناپایدار است.

تظاهرات معترضان در حالی ادامه دارد که انجمن مشاغل حرفه‌ای سودان برای یک تظاهرات دیگر در روز پنج‌شنبه آتی درست یک روز مانده به آخرین روز سال فراخوانی صادر کرده است.

این انجمن در پی درگیری‌های خشونت‌آمیز روز گذشته اعلام کرده که نیروهای انقلابی بر عزم خود برای بازپس‌گیری کامل قدرت و ثروت ملی تاکید دارند و خواستار حضور میلیونی سودانی‌ها در تظاهرات بعدی که ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ برگزارمی‌شود است. انجمن مشاغل حرفه‌ای سودان از انقلابیون خواسته به سازماندهی فعالیت‌ها و تبلیغات برای تظاهرات آتی ادامه دهند.

خبرگزاری آناتولی هم گزارش داد، کمیته مرکزی پزشکان سودان نیروهای امنیتی این کشور را به حمله به پرسنل پزشکی در یک بیمارستان دولتی در خارطوم متهم و در صفحه فیبسوک خود تاکید کرد: مقامات و نیروهای نظامی سودان به مراکز بهداشتی بدون توجه به جایگاه و اهمیت آنها ادامه می‌دهند. حمله به بیمارستان‌ها طبق تمام اسناد حقوق بشری بین‌المللی ممنوع است.

 ناآرامی در سودان؛ فراخوان تظاهرات میلیونی، چالش پایان سال

بر اساس گزارش این رسانه ترک، مقامات سودان در مورد اتهام‌زنی کمیته مرکزی پزشکان این کشور تاکنون اظهارنظری نکرده است.

روز گذشته، نیروهای امنیتی سودان به سمت معترضان به دخالت‌های ارتش در فاصله صدها متری کاخ ریاست جمهوری (مقر مقامات دولت انتقالی) در خارطوم گاز اشک ‌آور شلیک کردند. هزاران تظاهرکننده که با شعار «بازگشت نظامیان به پادگان‌ها» به خیابان‌ها فراخوانده شده بودند، قطعی اینترنت و خطوط تلفن و نیز انسداد جاده‌های اصلی پایتخت را به چالش کشیدند.

بی‌بی.سی نوشت این تظاهرات که در بیرون از کاخ ریاست‌جمهوری شکل گرفته بود با حضور سنگین و خشن نیروهای امنیتی روبرو شد. حامیان دموکراسی در سودان که برای دومین‌بار در یک هفته گذشته به خیابان‌های خارطوم آمدند خواستار کنار رفتن ارتش و انتقال قدرت از کودتاگران به دولت غیرنظامی‌اند.

بنابر گزارش‌ها، دولت نظامی پیش از این تظاهرات با محدودکردن دسترسی به اینترنت و تلفن‌های همراه تلاش کرده بود معترضان را برای ترتیب دادن تجمع های اعتراضی به دردسر بیاندازد. با این‌ حال، روز شنبه علاوه بر پایتخت در دیگر شهرهای چون بندر سودان هم تظاهرات مشابهی گزارش شد.

دیلی تلگراف هم در این باره نوشته ده ها هزار معترض سودانی روز شنبه - دو ماه پس از کودتای نظامی - تظاهرات کردند و از نظامیان خواستند «به پادگان ها برگردند» و خواهان انتقال به حکومت غیرنظامی شدند.

در آستانه فراخوانی که روز جمعه از سوی اتحادیه مشاغل این کشور برای برگزاری تظاهرات میلیونی در روز شنبه  صادر شده بود مقامات این کشور تدابیر شدید امنیتی اتخاد کردند.

 ناآرامی در سودان؛ فراخوان تظاهرات میلیونی، چالش پایان سال

صبح روز ۲۵ اکتبر عبدالله حمدوک نخست وزیر و بسیاری از سیاستمداران سودانی بازداشت و حمدوک روز بعد آزاد شد.

در ۲۱ نوامبر گذشته نظامیانی که اکتبر امسال با کودتا قدرت را به دست گرفتند با عبدالله حمدوک نخست وزیر دولت منحل شده برای بازگشت وی به سمت خود به توافق رسیدند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های سودانی، این توافق میان اعضای نظامی شورای حاکمیت و نخست وزیر سابق به دست آمده و حمدوک با مشورت همه نیروهای سیاسی به جز حزب «کنگره ملی» که در دوره عمر البشیر قدرت را در دست داشت، دولت تشکیل خواهد داد.

گفته می‌شود نظامیان و حمدوک در مورد چند موضوع دیگر از جمله آزادی تمامی زندانیان سیاسی توافق کرده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها