کد خبر: 528291
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۶ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

خواب تازه اسرائیل برای ایران تعبیر می‌شود؟

رهبران رژیم صهیونیستی مدام اظهارات و زیاده‌گویی‌های خود علیه جمهوری اسلامی را با ترجیع‌بند تهاجم نظامی همراه می‌کنند تا نشان دهند همچنان در صدد تحقق آرزوهای خود در این زمینه هستند.

خواب تازه اسرائیل برای ایران تعبیر می‌شود؟
کد خبر: 528291
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۶ ۰۸:۳۰:۰۰

سیدعماد حسینی- در آخرین اظهارنظرهای خیال‌پردازنه و زیاده‌گویانه شخصیت‌های بارز رژیم صهیونیستی، فرمانده جدید نیروی هوایی این رژیم ادعا کرد تل‌آویو به طور مشروط ظرفیت انجام عملیات موفق علیه ایران را دارد.

شکی در این نیست که مدت‌های مدیدی است رهبران رژیم اسرائیل آرزوها و تخیلات خود را تحت عنوان توانایی‌های اسرائیل به خورد افکار عمومی داخلی می‌دهند، اما نکته جالب در اظهارات اخیر «تامر بار»، فرمانده جدید نیروی هوایی اسرائیل، آن است که او تاکید کرد اسرائیل احتمالاً می‌تواند در انجام حملات خود علیه برنامه هسته‌ای ایران موفق عمل کند. 

او که با روزنامه «یدیعوت آحارانوت» گفت‌وگو می‌کرد بازگو کرد، از زمانی که در رأس بخش برنامه‌ریزی و طراحی نیروی هوایی حضور دارد، ایران یکی از مسئولیت‌های اصلی او محسوب می‌شود. 

اما آیا این ادعا سنخیتی با واقعیت‌های روی زمین دارد؟ به بیانی واضح‌تر، آیا اسرائیل اصولاً توان انجام چنین کاری را دارد؟ 

رهبران رژیم صهیونیستی مدام اظهارات و زیاده‌گویی‌های خود علیه جمهوری اسلامی را با ترجیع‌بند تهاجم نظامی همراه می‌کنند تا نشان دهند همچنان در صدد تحقق آرزوهای خود در این زمینه هستند. 

اما آیا این آرزوها در واقعیت تحقق‌پذیرند و خواب اسرائیلی‌ها برای ایران، در شرایط واقعی امکان تعبیر شدن  دارد؟ پاسخ بسیاری از تحلیلگران به این پرسش «نه» و شاید یک «نه» بزرگ است. 

این صرفاً نظر تحلیلگران طرفدار محور مقاومت یا بی‌طرف نیست بلکه حتی شماری از مسئولان اسرائیلی هم در نشست‌های غیرعلنی و نهانی خود از نبود چنین ظرفیتی سخن می‌گویند. 

اخیراً روزنامه «نیویورک تایمز» به نقل از مسئولان اسرائیلی خبر داده بود، آنها به این نتیجه رسیده‌اند که تل‌آویو توانایی انجام تهاجمی موفق علیه برنامه هسته‌ای ایران را که منجر به از بین رفتن کامل آن شود ندارد. این تهاجم حتی نمی‌تواند در ضرباهنگ پیشرفت برنامه ایران تاخیر چشمگیری ایجاد کند. 

این رسانه آمریکایی بعد از ادعاهای بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل که از واشینگتن خبر اعلام آماده‌باش به ارتش اسرائیل برای حمله به ایران را مخابره کرده بود، به نقل از شماری از مسئولان و کارشناسان نظامی فعلی و سابق اسرائیلی نوشت: «اسرائیل از توانمندی واقعی برای انجام چنین تهاجمی بهره‌مند نیست و نه تنها قادر به از بین بردن تاسیسات هسته‌ای ایران نیست بلکه قدرت به تاخیر انداختن بلندمدت این برنامه را از طریق حملات نظامی نخواهد داشت.«

این رسانه آمریکایی به نقل از یکی از مسئولان عالیرتبه نظامی آمریکا هم خبر داد: «اگر واقعاً به دنبال انجام چنین کاری هستیم این کار مستلزم حداقل دو سال آماده‌سازی کامل است.» 

این اظهارنظر را یکی از ژنرال‌های بازنشسته نیروی هوایی اسرائیل هم تایید می‌کند؛ ریلیک شاویر، خلبان اسبق نیروهای هوایی اسرائیل که در حمله 1981 این رژیم به تاسیسات هسته‌ای عراق شرکت داشت، درباره ادعاهای فرماندهان نظامی و رهبران سیاسی اسرائیل می‌گوید: «بسیار دشوار است چنین کاری انجام شود، حتی می‌توانم بگویم محال است؛ اینکه بتوانیم در یک تهاجم نظامی تمام تاسیسات هسته‌ای ایران را هدف قرار دهیم امری ناممکن است.» 

او در مورد موج رسانه‌ای پیرامون این مساله هم توضیح می‌دهد: «آنچه می‌بینیم بیش از آنکه واقعیت نظامی داشته باشد به یک برنامه اعمال فشار بر روند مذاکره با ایران شبیه است که در وین جریان دارد، زیرا مسئولان اسرائیلی معتقدند این یک توافق بد است که نمی‌تواند مانع از توسعه هسته‌ای ایران شود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها