کد خبر: 528072
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۱ ۱۴:۰۸:۵۶
| |

ابرطوفان "رای" در فیلیپین از مرزهای پیش بینی ها فراتر رفت

طوفان سهمگین "رای" که این هفته در فیلیپین روی داد، به عنوان قوی ترین طوفان امسال این کشور شناخته شد که تمامی پیش بینی های آب و هوایی را در نوردید و حدود ۴۰۰ کشته و میلیون ها آواره بر جای گذاشت.

ابرطوفان "رای" در فیلیپین از مرزهای پیش بینی ها فراتر رفت
کد خبر: 528072
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۱ ۱۴:۰۸:۵۶

آمار کشته شدگان طوفان سهمگین و بسیار پرقدرت "رای" در فیلیپین به ۴۰۰ نفر افزایش یافت و میلیون ها نفر نیز آواره شدند. طوفان این هفته در فیلیپین قوی ترین  طوفان در سال جاری است که از  تمامی پیش بینی ها فراتر رفت. 

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز، در حالی که هنوز مشخص نیست گرمایش زمین و تغییرات اقلیمی چه اندازه بر شدت این طوفان ها تاثیر دارد، آژانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحداعلام کرد با افزایش دما، احتمالا تناوب و بسامد افزایش سریع چنین وقایعی در ۴ دهه  گذشته افزایش داشته است. 

پیش از شروع طوفان "رای"، پیش بینی های کارشناسان سازمان هواشناسی هشدار دادند که این طوفان با سرعت ۱۶۵ کیلومتر در ساعت می تواند موجب خسارت های قابل توجهی شود. اما به گفته «نیکوس پناراندا» کارشناس هواشناسی در مطالعات طوفان ها شرایط بسیار زود دگرگون شد. وی گفت، نمونه های ما نتوانسته بودند پیش بینی کنند قدرت طوفان در کجاها بیشتر می شود و این مسئله از تمامی پیش بینی های ما فراتر رفت. در افزایش قدرت طوفان ها، گرمای آب اقیانوس و سرعت های متفاوت باد مانند سوخت برای طوفان عمل می کند و آنرا به واقعه ای جدی تبدیل می کند.

بدین ترتیب درباره طوفان "رای"، این طوفان در دسته بندی ابرطوفان های درجه ۵ قرار می گیرد. سرعت این طوفان به اندازه سرعتی بوده که هواپیما در لحظه بلند شدن از زمین دارد. با افزایش سرعت بادهای این طوفان به ۲۱۰ کیلومتر در ساعت، درختان نارگیل از ریشه کنده شدند، تیرهای برق بتونی سرنگون شدند.

به نظر می رسد فقدان اطلاعات زمانبندی واقعی و مطالعه موردی روی طوفان های مشابه در منطقه شرایط را برای پیش بینی این طوفان دشوار کرد. برای مثال طوفان «آیدا» که در دسته بندی درجه ۴ قرار گرفته است، با شدتی مشابه در خلیج مکزیک چندین ساعت پیش از ورود به ایالت لوئیزیانا آمریکا در ماه اوت اتفاق افتاد. 

در ۳ دهه گذشته در فیلیپین دستکم ۲۰۵ طوفان استوایی ثبت شده که بالاترین رقم در میان کشورهای آسیایی است. هر کدام از آنها موجب مرگ افراد بسیاری شدند  و خساراتی میلیون دلاری  به بار آوردند. در مقایسه با فیلیپین، چین دومین کشور با ۱۳۹ طوفان و بنگلادش با ۴۲ مورد در رتبه های بعدی قرار دارند. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها