کد خبر: 527914
|
۱۴۰۰/۰۹/۳۰ ۱۵:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

یک جشن لغو شده بهتر از یک زندگی لغو شده است

رئیس سازمان جهانی بهداشت: تجمعات سال نو را به تعویق بیندازید

تیم WHO به دنیای خسته‌ای که با موج جدید کووید مواجه است امیدواری داد که سال 2022 سال پایان این بیماری همه‌گیر است، بیماری‌ای که در حال حاضر بیش از 5.6 میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ کشانده است.

یک جشن لغو شده بهتر از یک زندگی لغو شده است
کد خبر: 527914
|
۱۴۰۰/۰۹/۳۰ ۱۵:۳۰:۰۰

منیژه موذن- رئیس سازمان جهانی بهداشت هشدار داده که جشن‌های تعطیلات کریسمس در بسیاری از مکان‌ها منجر به «افزایش موارد ابتلا، غلبه بر سیستم‌های بهداشتی و مرگ و میر بیشتر» می‌شود و از مردم خواسته که تجمعات را به تعویق بیندازند.

تدروس آدهانوم گبریسوس گفت: «یک جشن لغو شده بهتر از یک زندگی لغو شده است.»

او ادامه داد: «سویه اومیکرون سریع‌تر از نوع دلتا گسترش می‌یابد و باعث عفونت در افرادی می‌شود که قبلاً واکسینه شده‌اند یا از بیماری کووید-19 بهبود یافته‌اند.»

سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت، نیز در این باره گفت: «غیرعاقلانه است که از شواهد اولیه نتیجه بگیریم اومیکرون یک نوع خفیف‌تر از نمونه‌های قبلی است... با افزایش تعداد مبتلایان همه سیستم‌های بهداشت و درمان تحت فشار قرار خواهند گرفت.»

او گفت که این سویه با موفقیت از واکنش به سیستم ایمنی اجتناب می‌کند، به این معنی که برنامه‌های تقویت‌کننده‌ای که در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود باید برای افرادی با سیستم ایمنی ضعیف‌تر هدف قرار گیرد.

تدروس هم در جلسه توجیهی گفت: «اکنون شواهد ثابتی وجود دارد که نشان می‌دهد اومیکرون به طور قابل توجهی سریع‌تر از نوع دلتا گسترش می‌یابد.»

او ادامه داد: «احتمال بیشتری وجود دارد افرادی که از کووید-19 واکسینه شده یا بهبود یافته‌اند، آلوده یا دوباره آلوده شوند.»

نظرات مسئولان سازمان جهانی بهداشت بازتاب یافته‌های مطالعه امپریال کالج لندن بود که هفته گذشته اعلام کرد خطر عفونت مجدد در سویه اومیکرون بیش از پنج برابر بیشتر است و هیچ نشانه‌ای از خفیف‌تر بودن آن نسبت به دلتا وجود ندارد. با این حال، مقامات WHO گفتند که انواع دیگر واکسیناسیون ممکن است از عفونت و بیماری جلوگیری کند.

در حالی که دفاع آنتی‌بادی در برابر برخی اقدامات تضعیف شده است، امید وجود دارد که سلول‌های T، ستون دوم پاسخ ایمنی، با حمله به سلول‌های انسانی آلوده از بیماری‌های شدید جلوگیری کنند.

عبدی محمود، کارشناس سازمان بهداشت جهانی، در این باره گفته است: «اگر چه شاهد کاهش آنتی‌بادی‌های خنثی‌ساز هستیم، تقریباً تمام تجزیه و تحلیل‌های اولیه نشان می‌دهد که ایمنی با واسطه سلول‌های T دست نخورده باقی می‌ماند، این چیزی است که ما واقعاً به آن نیاز داریم.»

با این حال، سوامیناتان با تاکید بر اینکه اطلاعات کمی در مورد نحوه کنترل نوع جدیدی که ماه گذشته شناسایی شد وجود دارد گفت: «البته یک چالش وجود دارد، بسیاری از مونوکلونال‌ها با اومیکرون کار نمی‌کنند.»

اما تیم WHO همچنین به دنیای خسته‌ای که با موج جدید کووید مواجه است امیدواری داد که سال 2022 سال پایان این بیماری همه‌گیر است، بیماری‌ای در حال حاضر بیش از 5.6 میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ کشانده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها