دنی سیترینوویچ تحلیگر اندیشکده آتلانتیک:

تل آویو مراقب عواقب نجومی حمله به تاسیسات ایران باشد

یک اندیشکده آمریکایی با تاکید بر دانش هسته‌ای بومی در ایران نوشت، تل آویو برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران با چالش‌های راهبردی مواجه است.

تل آویو مراقب عواقب نجومی حمله به تاسیسات ایران باشد
کد خبر: 527772
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۹ ۱۸:۳۱:۵۰

یک اندیشکده آمریکایی روز دوشنبه در تحلیلی به بی‌فایده بودن ادعای صهیونیست‌ها در زمینه حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران صحه گذاشت و نوشت، علاوه بر چالش‌های عملیاتی در اجرای چنین حمله‌ای نظامی، به‌ویژه با توجه به استقرار یگان‌های زمین به هوا توسط نیروهای ایران که عمدتاً بر اساس سامانه موشکی «اس-۳۰۰» و سامانه‌های بومی مانند «باور-۳۷۳» و «سوم خرداد است، تل آویو با چالش‌های راهبردی دیگر پیش روست.

تاسیسات غنی‌سازی ایران  محافظت شده و غیرمتمرکز است

به گزارش فارس، «دنی سیترینوویچ» تحلیگر اندیشکده «آتلانتیک» در این گزارش نوشت، برخلاف عراق و سوریه که برنامه‌های هسته‌ای متکی بر راکتورهای هسته‌ای واحدی داشتند و اسرائیل به ترتیب در سال‌های ۱۹۸۱ و ۲۰۰۷  آن‌ها را نابود کرد، برنامه ایران بر اساس دو تاسیسات غنی‌سازی بسیار محافظت شده و غیرمتمرکز است.

علاوه بر این، در حالی که زیرساخت‌های هسته‌ای عراق توسط فرانسه و سوریه توسط کره شمالی ساخته شده است، زیر ساخت دانش هسته‌ای ایران بر اساس دانش دانشمندان هسته ای بومی است. به عبارت دیگر، حتی اگر تاسیاست هسته‌ای ایران نابود شوند، دانش هسته‌ای بومی دانشمندان ایرانی را قادر می‌سازد تا برنامه هسته‌ای را به سرعت بازسازی کنند.

عواقب نجومی اسرائیل در حمله به تاسیسات ایران

علاوه بر این، بر خلاف حملات اسرائیل به برنامه‌های هسته‌ای عراق و سوریه، که هیچ واکنشی در پی نداشت، ایران و نیروهای نیابتی منطقه‌ای آن به حمله به ایران پاسخ خواهند داد. به عبارت دیگر، 1.5 میلیارد دلاری که به نیروهای دفاعی اسرائیل برای تدارک حمله نظامی احتمالی به ایران داده شده، تنها آغاز هزینه های اسرائیل است، چرا که پاسخ «محور مقاومت» عواقب نجومی برای اسرائیل خواهد داشت.

در بخش دیگر این تحلیل آمده است، حتی یک حمله موفقیت آمیز به تاسیسات هسته‌ای ایران نیز مشکل را حل نمی‌کند. یک حمله، در بهترین حالت، برنامه ایران را به تاخیر انداخته یا فشار می آورد تا برنامه را با مشروعیت بین‌المللی بازسازی کند.

در نهایت، اشتباه است که تل آویو فکر کند از چنین اقدامی حمایت بین‌المللی خواهد داشت. جهان، از جمله ایالات متحده، از طریق برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، به رسمیت شناخته اند که ایران می‌تواند اورانیوم را در خاک خود غنی سازی کند تا زمانی که زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باشد و برای اهداف صلح آمیز باشد. بنابراین، رویکرد (رژیم) اسرائیل برای غنی سازی صفر دیگر واقع بینانه نیست.

سامانه‌های موشکی فراوان سپاه و ارتش ایران

چندی قبل نیز وبگاه تحلیلی «مانیتورینگ آرم ریس» نوشت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش ایران دارای ذخایر فراوانی از سامانه‌های موشکی  به ویژه برد کوتاه هستند و این ایده که هدف رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ متحد کردن شاخه‌های پدافند هوایی در جریان یک سناریوی جنگی بود، با اضافه شدن «سامانه برد کوتاه مجید» ارزش و اعتبار کافی گرفت.  هنگامی که این سامانه با آتشبارهای توپخانه ضدهوایی، سامانه پدافندی دزفول، مرصاد-۱ و سوم خرداد استفاده می‌شود، به نظر می‌رسد که شکست پهپادهایی که در ارتفاع پایین  پرواز می‌کنند، جدی است.

این وبگاه نوشت، بخش نظامی،صنعتی ایران در کمتر از دو سال و در بحبوحه تحریم بی‌امان اقتصادی و مالی، چهار سامانه دفاع موشکی متحرک مختلف را راه‌اندازی کرده و این یک دستاورد شگفت انگیز است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها